• Repan

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-07-24 11:12:47 följande:
    Ja det kändes jätteknepigt.
    Jaha. Så du och jag har större potential fö att ligga runt än xx och xx pga en ring färre resp sexuell läggning? Intressant! Tur vi fick veta det av staten så vi kan akta oss...
    Kunde dom inte nöja sig ned att man skrev på ngt på bb son skickades in? Samma för alla.
    Ja, det är också kul att jag är lesbisk gör mig mer benägen att vara otrogen med MÄN ;) hahaha, älskar logiken i detta! :D
    Bebis BF 21 december 2013
  • Repan
    siolina skrev 2013-07-24 11:35:00 följande:
    Som jag fattar det handlar det om att man tänker att det är så oerhört viktigt för barnet att veta vem som är biologisk förälder. De vill därför säkerställa att i den mån det finns en biologisk far så ska barnet ha rätt att veta det. Det är därför det inte finns föräldrapresumtion för gifta lesbiska, för att det är uppenbart att sperman kommer utifrån och då vill man säkerställa att man gjort allt för att ge barnet rätt att ta reda på sitt genetiska ursprung.

Personligen tycker jag att det hela är på gott och ont. Jag vet att det finns folk som handskas vårdslösare med sitt barns ursprung än vad jag tycker är respektfullt, och för att förhindra allt för ansvarslösa situationer behövs det kanske någon slags kontroll. Samtidigt sticker det väldigt i ögonen när det är väldigt olika förutsättning beroende på föräldrarnas kön och sexualitet. Jag gissar att lagstiftningen kommer moderniseras så småningom, och det är väl just den här föreställningen om att genetiken är så väldans viktigt som ställer till det.
    Det är en dålig ursäkt - det är lika troligt att barnet får fel information om sitt biologiska ursprung i ett heterosexuellt äktenskap. Det borde räcka med att visa upp papper på genomförd insemination i Sverige från universitetssjukhuset för gifta lesbiska par det vill säga. Det är inte troligare att det barnet får "fel" info än att barn till heterosexuella gifta föräldrar får det - mamman kan lika gärna ha varit otrogen. Det är exakt samma problematik. Om det finns papper på en insemination så är det lika fullgott som att det finns en make i relationen - till och med mer, det är läkarkontrollerad insemination! Till skillnad från "okontrollerat" samlag.

Det är inget annat än diskriminering med andra ord, mot ogifta och mot homosexuella.

Om det ska kontrolleras så ska ALLA kontrolleras - gifta, som homosexuella som ogifta som heterosexuella etc. :) Jag respekterar att man vill ha lite kontroll på genetiken i det, men inte att man inbillar sig att det behövs mer kontroll i ett lesbiskt par än i ett heterosexuellt. Problemet är att det anses fult att kontrollera ett heterosexuellt gift par - äktenskapet ska ju liksom duga som kvitto på att det är KLART att det inte är något fuffens - men i en lesbisk relation så duger inte det + papper på insemination - det finns ju faktiskt ingen anledning till att en icke-födande mamma skulle ha mer att misstänka än en heterosexuell man i det läget.

Så antingen kontrollera alla eller ingen :) Om Födelsedatumet man fått från ultraljud inte alls överensstämmer med inseminationsdatumet så ser man ju det i så fall på familjerätten och kan ta en kontroll med dumma frågor då ;)

Jag tycker alltså detta om svenska insemination - jag förstår anledningen till att man vill göra det krångligare för danmarksinseminationer även om jag mest tycker att det drabbar barnen som står utan två vårdnadshavare från 0-12 månader från födseln :/ 
  • Repan
    Elsapelsa11 skrev 2013-07-24 22:06:25 följande:
    och Repan: (jag vet inte hur man får till två citat i samma svar...)
    Det är svart chassi med blå (cool blue) liggdel och grön (moss green) sittdel. Köpt 2011. Vi har även babyskyddet som hör ihop med vagnen och isofixbas till det. Vet dock inte hur vi ska göra med babyskyddet - behålla eller skaffa ett som går att klicka på donkeyn. Om det nu blir donkey... måste nog till lite övertalning när det gäller min sambo... 
    Repan, vi har varit mycket nöjda med go'n så vare sig ni köper begagnat eller nytt blir ni säkert nöjda. Angående vinterhjulen så har inte jag inget minne av att vi störts särkilt mycket av att inte ha några. :)
    Skönt o höra! Har inte hört mkt negativt om den alls, verkar vara ytterst få exemplar som har problem på något vis :) Vi köper nog en ny med tanke på planer på fler barn... 
  • Repan

RUL 18 + 5 Bebis i profil, böjd med knäna framför ansiktet. Man skymtar en hand bakom huvudet.

Allt såg fint ut, den låg och vickade på fötterna! Så sött, vi fångade det på film.
  • Repan
    cupcakekiller skrev 2013-07-25 12:34:38 följande:
    Mina foglossningar är värre, funderar på att köpa ett foglossningsbälte men var gör man det? Förövrigt ska vi på lägenhetsvisning idag, en 3a på 80kvm med uteplats, hoppas att den är fin! Nu bor vi i en 1a på 48kvm, sonen sover i en garderob utan fönstet där bara spjälsängen får plats, trångt redan så vägrar bo här med 2 barn..
    Om du går till sjukgymnast för åttio spänn "diagnostiserar" hen dig och du får låna ett bälte gratis :)
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan

Vi handlar mycket begagnat, på t.ex. loppis har vi köpt vita enkla bodys för 5 kr styck. 
    Sen handlar vi på mamas retro i Göteborg som jag måste rekommendera för er som kan tänka er begagnat. De arbetar även för kvinnors skull - kvinnor som "av olika anledningar" står långt ifrån arbetsmarknaden arbetar där. Det kan t.ex. innebära att man varit tvungen att ha kontakt med kvinnojour under en tid, ni kan ju räkna ut vad det kan bero på osv.

Det tycker jag är fint! Så tipsar om dem: mamasretro.com   Kläderna är jättefina och det hänger som i butik, rent och struket. 

Sen har vi handlat på 18månader också (googla) och självklart nåt HM-plagg, men det blir mest begagnat. Känns så gött att köpa fem plagg för 230 kronor liksom! :D

• Repan
    MissKaos skrev 2013-07-25 20:22:31 följande:
    Outleten varierar väldigt ibland finns massor.. jag jobbade tvörs över gatat på Järntorget förrut. Farligt..
    Åkpåse har jag i vagnen när liggdelen är urväxt. Det var smidigt. Fårskinn däremot är guld värt! Stora är född i januari. Minn kylan.
    kan man inte ha åkpåse i liggdel, eller brukar man inte det?
    *newbie* ;) 
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-07-26 11:12:15 följande:
    Kan kan man kanske.
    Fårfäll tunn overall täcke eller filtar räcker. Det är ju lock på liggvagnen
    Funderar på om fleeceoverall och underlag samt filt + lock räcker, men det beror ju på hur kallt det blir. Fårfäll blir det inte, har två katter som isf skulle äta upp den och jobba sig bara. Sant att den har lock såklart!
  • Repan
    MariaOchNiklas skrev 2013-07-26 12:31:53 följande:

Det där med att planera barn är inte det lättaste när man får mf månader efter varandra. Jag är så otroligt glad och tacksam att det går att få barn. Men tror inte folk som aldrig varit med om mf och allt går så lätt kan förstå helt hur det är tyvärr. Har fått flertal kommentarer om att det är synd om barnet som blir fött i december. De brukar bli ganska tysta när jag säger att vi kunde fått en i augusti eller oktober men det inte ville sig. Förstår inte att de har mage att ens kommentar vilken månad mam får barn. Sedan känner jag flera som sagt att det är en bra månad att fylla på då de själva fyller i december. De har aldrig upplevt att det varit jobbigt att fylla då. Skulle det bli på självaste julafton så löser man det då. Inget att va rädd för nu. Det kanske inte ens händer. Mer decemberbarn åt folket ♥
    Många hoppas på januari för oss också, jag hoppas snarare på december. Visst förstår man deras oro för skolgång osv men herregud, det är så sekundära problem. Så länge det kommer ett barn som klarar sig och lever är vi glada.

Vi har dock 8 födelsedagar i december i vår familj, så visst kommer det innebära ännu mer knapra jular, men med tanke på bergen av julklappar vi ändå har i familjen känns det kanske bra - det är så överdrivet med paket som tar flera timmar att öppna...

jag hoppas bebis kommer ut frisk, och tror den kommer när den är menad att komma helt enkelt. :) 
  • Repan

Jag är också vansinnigt rädd för att behöva bli igångsatt, så därav vill jag inte gå över tiden, kommer må skit varje dag som är över tiden då igångsättning kommer närmare och närmare.

Är livrädd för att det går så himla fort vid induktion, livrädd för att få cytotec som jag förmodligen kommer vägra ta (de får hellre snitta mig i så fall) och så är jag också jätterädd för att snittas som jag helst inte alls vill uppleva.

Usch, förmodligen går det ju fint och det startar av sig självt men fy.. En del av rädslan beror på att det går så fort vid induktion och jag vill verkligen inte det pga vill spricka så lite som möjligt. Är även lite rädd för epidural av samma anledning, att behöva värkstimulerande dropp sen om värkarbetet saktar ner och att det sen ska gå fort som tusan och att jag därmed ska spricka.

Jag funderar på att försöka helt utan epidural bara för den rädslan. 

Svar på tråden December bebis 2013