• Irlais

December bebis 2013

Vaccinering igår (5 mån). Lillen vägde 9710g och var 70cm lång. Han har börjat plana ut lite på kurvan vilket är skönt, min rygg har inte hunnit med riktigt men nu känner jag att styrkan kommit i kapp lite! Än så länge inga biverkningar så vi kanske klarar oss den här gången? Håll tummarna är ni snälla :)

Angående syskon vill vi ha ganska tätt men vill inte bli gravid riktigt än, vill att kroppen ska återhämta sig först. Men händer det så händer det, använder inga preventivmedel. Helammar och mensen har inte kommit igång än så borde ju vara säkert ett tag till! Lusten är ju inte på topp heller med snustorra slemhinnor (pga amningen antar jag) så risken är ju inte så stor om vi säger så ;)

Plopps, stackare! Hoppas verkligen du blir bättre snart!

• Irlais

Vi hade inget möte på BVC mellan 3-mån och 5-mån vaccinet, kändes väldigt långt emellan! Nu är nästa gång vid 6 mån för läkarundersökning.

• Irlais

Stackare plopps men det är väl bara att kämpa på :/

Vi har också insett att vi måste köpa bilbarnstol, har kanske 1-2cm innan lillen växer ur babyskyddet. Någon som vet vad man ska ha för urvalskriterier för bilbarnstolen? Vi tittade på britax hi way och Max way i affären men har ingen koll...

Vi är på semester! Hälsar på hos min släkt utomlands. Kul att få träffa alla särskilt mina kusiner som också har barn födda 2013. Blir däremot irriterad på min pappa som ska komma med välmenta kommentarer om hur vi ska göra med sömn mat blablabla... Han har ju knappt uppfostrat ett barn (mig alltså, var min mamma som tog hand om mig mest tills dom skiljde sig) så vet inte hur han tänkte att han blev proffs där...

• Irlais

Vi är i Grekland och hälsar på släktingar... Och oj vad folk älskar bebisar här! Får massor med kommentarer och folk som kommer fram och hälsar på bebisen. Även unga män ler mot honom och gullar vilket jag inte märkt av hemma direkt...

Hälsade på hos min kusin som också har bebis och då fick lillen smaka lite på en puré. OJ vad gott han tyckte det var, sträckte sig efter sked och skål och verkligen attackerade skeden när jag gav honom. Dags att börja med mat tror jag minsann!

• Irlais

Här vaknas det också ofta... Kommer jubla den natt lillen sover hela natten eller åtminstone mer än 3 timmar haha.

Flygresan gick jättebra! Han hade nappen i vid start och landning och verkade inte märka av något alls. Grät bara en gång då han vaknade av att piloten ropade ut i högtalarna pga turbulens, då vaknade han och var ledsen pga det. Funkade bra att sitta i mitt eller pappans knä med eget bälte.

Han är nu nästan 6 mån och detta kändes som en perfekt ålder att resa! Kan sitta i knät och leka lite men blir inte rastlös som jag kan tänka mig äldre barn blir. Ammar fortfarande så mat är inget problem.

Som sagt så är alla förtjusta i småbarn här och att amma offentligt är inget problem (min pappa tyckte det var jättekonstigt att jag ens frågade om det). Så besök Grekland ni som funderar på det :) skulle inte åka hit juni-augusti (för varmt) men vi tänker tillbringa hela september här. Längtar redan!

Har varit så oproblematiskt allt så jag vet inte om jag har några tips... Vi tog med vagn då det ev skulle vara för varmt att ha bara bärsele. Ganska skönt för då kan han sova i vagnen när vi fikar :) blöjor och barnmat och sånt finns ju här. Har ett litet reseapotek men har inte behövt använda något.

• Irlais

Det gick inte att gå runt på flygplanet tyvärr, kändes som att jag skulle ramla när jag var och bytte blöja. Skötbordet är jättelitet och krångligt så det var en upplevelse :)

Vi har inte varit ute så mycket i solen men haft solhatt då och långärmade tunna plagg eller täckt för med något då han hade kortärmat nån dag. Köpte en solkräm för säkerhets skull men har inte använt.

Vi fick också en bra natt! Lillen la sig runt 23 och vaknade 3 sen 6.30. Han skulle nog sovit längre men tror min sambo klämde honom lite av misstag... Hur som helst har jag bara behövt vakna en gång inatt, hur gick det till?!

• Irlais
    MissKaos skrev 2014-05-10 20:49:31 följande:

Jag har bytt blöjor i korridoren längst bak oå planet en gång. Tre ggr till Thailand 2 Gtekland 1 Turkiet innan stora blev fem. Det går resa om man vill men man får planera lite annorlunda.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Vart i Grekland ska/vill ni åka MK? Kan tänka mig att det blir blöjbyte i korridoren med större barn, var ju knappt så han fick plats på skötbordet nu...
  • Irlais
    corky skrev 2014-05-10 20:18:41 följande:

Nu har det gått några dagar som vi provat med mjölkfri ersättning, och man märker en tydlig skillnad! Från att vakna 5-15ggr natt, så har det varit 2 gånger per natt sen vi bytte ersättning.
    Vi fick en burk ersättning på bvc i onsdags som vi skulle prova med över helgen, så skulle vi höras på måndag. Jag har doserat efter anvisning och Alfred har ätit den ca mängd de rekomenderar, men ändå tog burken slut under fredagen. Jag hörde av mig till bvc, men de ringde aldrig upp. Så jag skickade sambon till apoteket för att köpa en burk. Men nej, de fanns inget sånt hemma på något av våra tre apotek. Tillslut reserverades en burk på ett apotek 5 mil härifrån vi skulle kunna hämta i morse.
    Så kl 10 när de öppnade hängde vi på låset.
    Till min fasa så kostar en burk 220:- . EN burk som räcker tre dagar!!
    Bvc har nämt att man får ersättningen på recept om det visar sig vara mjölkallergi, men apoteket hävdar att det fortfarande samma pris med recept!
    Men jag kommer alltså få lägga tusentals kronor på mat åt grabben!
    Ursäkta mitt långa och kanske röriga inlägg,men känner mig lite smått förtvivlad över att lägga sånna pengar på mat.

Oj, vad jobbigt! Men kan det inte vara så att det går på högkostnadsskyddet på recept så till slut betalar ni inget?

Här har vi barnvakt för första gången (min mamma) då vi ska ut på en standup show. Jätteläskigt! Undrar vad min lilla bebis gör och hur han mår trots att vi nyss åkte och då sov han gott...
  • Irlais
    Boel skrev 2014-05-14 22:50:34 följande:

Idag är det precis 1 år sedan jag fick reda på att jag var gravid.
    Det var en häftig upplevelse!

Tänk att man har en liten välskapt pojke i sin famn nu <3

Dagen till ära var vi på BVC.
    Han väger nu ca 8600 g och är 64,5 cm.
    Han har gått upp i vikt relativt snabbt hittills, men verkar nu ha lugnat ner sig och nått den berömda "amningspuckeln" Är det någon mer som har börjat se den trenden i den här åldern?

Min bebis har också ökat snabbt i vikt men började plana ut vid 5 månader (vägde 9710g då). Har 6mån koll nästa vecka så ska bli intressant att se hur kurvan ser ut nu!
  • Irlais

Skulle behöva lite råd... Ett par dagar nu har min bebis ibland helt plötsligt börjat gallskrika under en tupplur, han skriker i sömnen helt hysteriskt.

Inatt har det varit så varannan timme ungefär, hysteriska skrik som bara gått över när jag håller honom upprätt i famnen och gått upp och gungat. Har kunnat lägga ner honom ibland men också suttit i sängen med honom i famnen en hel del under natten. Varför är min lilla älsklig så ledsen? :(

Svar på tråden December bebis 2013