• Repan

December bebis 2013

FiaFunderar skrev 2013-08-09 18:05:15 följande:
    Här är profylaxkursen gratis
    Var bor du?
    jag har googlat profylaxkurs + västra götalandsregionen men får bara upp sajter om att man kan boka via företag etc och att man KANSKE kan få lite andningsträning i föräldrautbildningen... det står heller inget om det i mina papper från mvc :( Är en månad kvar till mitt nästa besök hos BM som inte alls vill ses innan (jag ville mäta järn) dels pga semester o så där men också trycket på kliniken.

Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    Sokkerflikkan skrev 2013-08-12 09:35:22 följande:
    Så mycket roligare det blev med nya appen :) var väldigt längesedan jag skrev något så det börjar va på tiden. Hur tänker ni ang gravidförsäkring? Jag funderar på att teckna en men velat hit och dit. Tycker det verkar mest praktiskt om det skulle bli en lång sjukhusvistelse av någon anledning. Men jag vet inte, har läst på ganska mycket och får känslan av att tryghansas är bland de bättre. Men allt med försäkringar är så svårt.

På onsdag kliver vi in i V 24 tiden sniglar sig fram????????????
    Jag har kollat lite på försäkringarna och tycker de verkar helt menlösa i många fall... 10.000 kronor för dödsfall för gratisvarianterna är väl okej, men att någon får 1000 kronor för att hon hade en sfinx-ruptur känns ju löjeväckande...

Det är väl en betalförsäkring om man får prematurbarn som kanske kan ge ersättning för längre sjukhusvistelser? Annars känner jag att de där 10.000 kronorna för mitt döda barn inte spelar mig någon roll, då sparar jag hellre 1000 kronor i premie till o köpa något till mitt kommande, troligtvis fullt levande barn :) Sen kanske vi tecknar en barnförsäkring när det är fött istället. 
  • Repan
    Fröken Ö skrev 2013-08-12 11:17:26 följande:
    Hej!

Har inte varit så aktiv här på senaste tiden, har haft semester i 4 veckor! Har varit helt underbart, kom hem från en ö-luff i Grekland igår, var borta i 2 veckor. Det gick hur smidigt som helst, de var väldigt duktiga på att kolla upp så att fetaosten var pastöriserad=) Så det blev många greksallader=)

Hoppas att alla haft en skön sommar! Börjar kännas som att det inte är så länge kvar tills lillen tittar ut, endast 4 månader!

Jag tänkte kolla med er om någon har ont i övre ryggen? Jag har under den senaste veckan fått ont på höger sida vid bh-banden. Gör mest ont när jag sittyer och går, känns inget alls när jag ligger ner. Funderar på om det är mina organ som trycks upp dit när bebisen växer eller om det är bebisen som ligger mot ryggraden? är det någon som haft som jag? Vet ni även hur man bokar en tid till en sjukgymnast, gör man det via sin barnmorska eller kan man ringa själv?

Man kan ringa själv, men man kan ringa BM och be om nummer också, de brukar ju ha någon att samarbeta med.
    Jag har också ont i övre ryggen, det beror på (för mig) att de musklerna kompenserar rätt mycket när jag har ont i ländryggen. Jag försöker avlasta nedre ryggen och anstränger då de övre ryggmusklerna för mycket. Jag har ofta ont på vänster sida :) Dina lungor borde sitta där, så jag tror inte att några organ hamnat ända där uppe! 
  • Repan
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-12 13:32:55 följande:

Om barnet har någon missbildning/skada som ej syntes på RUL eller om det händer något vid förlossningen tex syrebrist som ger skador så är det väldigt hög ersättning för det, dock är det betalvarianten. Vi har trygghansas betalvariant och gratisvarianten från if.
    Precis, men betalvarianterna täcker extremt olika saker och har visat sig även de inte täcka allt som man tror - dessutom gäller inte alla vidare i livet sedan utan man måste då teckna barnförsäkring, och lämna nya hälsodeklarationer för den, där saker som redan är upptäckta alltså inte kommer att täckas. 

Jag respekterar att man kanske vill ha en gravidförsäkring, jag tror bara inte att det är särskilt lönsamt utan det är ett väldigt lukrativt sätt för dom att tjäna pengar. Det kan väl handla om inkomstbortfall eller liknande i kombination med svår skada och vårdnadsbidrag från FK i så fall. Många har dock redan försäkring som täcker vissa skador på barnet osv genom fackförbund utan att de ens vet om det. Jag har lite svårt att se nödvändigheten i just gravidförsäkringar, däremot i barnförsäkringar, men ska sätta mig in mer i dom lite senare.
    Berätta gärna vad det är som lockat er att skaffa en! Vilka situationer är det som försäkringen täcker som ni inte känner att allmänna socialförsäkringar täcker osv? Hur har ni resonerat?

Gratisvarianten är givetvis för att locka kunder, men ändå "schysst" så att få pengar som täcker en begravning. Sen stannar man säkert hos samma företag när man väl tecknar barnförsäkring och det är väl det som är hela poängen. :)

• Repan
    Nov13 skrev 2013-08-12 16:01:06 följande:
    När det gäller barnförsäkring är väl det viktigaste att teckna den så fort barnet är kommet. För att slippa hamna i en situation där man upptäckt någon sjukdom som man sen inte får hjälp med ersättning för. Och det gäller ju både om man har gravidförsäkring innan eller inte.
    Ja, jag har t.ex. redan konstaterad foglossning sedan vecka 18 (hade innan men fick sjukgymnast-besök först då) och skulle således inte få något för det t.ex.
  • Repan

Här är lite hittills ingandlade kläder o sånt vi fått. Det mesta begagnade grejer.

Svar på tråden December bebis 2013