• Goldie

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-07-26 14:56:59 följande:
    Jag satsar på att föda 15 november. Nä skämt å sido men dottern föddes efter 37 fulla veckor. Jag har bf 7/12 och vill inte gå över tiden och få nära jul. Dels för att det verkar tråkigt att fylla nära julafton och dels för att jag är livrädd för rs-virus och smittor. Har mycket små barn i släkten och känner inte för att fira jul hemma ensam. Hade varit skönt att vara lite läkt där nere och återhämtat sig lite till jul och ha en bebis på 1 månad. Min dröm var att få i september men månad efter månad kom mensen. Tänkte hoppa över så det inte blev dec barn men vi ansträngde oss inte vidare och mannen åkte bort lagom till ÄL. Nu är jag så glad att det blev december barn. Folk tycker synd om barnet men jag resonerar så att hellre födas i december än att inte finnas alls. Hade det blivit ett januaribarn vore det ju en helt annan människa. Älskar min lille son redan nu

Haha, vore roligt om man bara kunde klämma ut bebisen efter behag när man började tycka att det kändes lämpligt... hade varit väldgt praktiskt.

Förstår synpunkten att det kan vara jobbigt med smittor om man ska träffa hela tjocka släkten och småbarn etcetera. Vi bor långt från vår släkt så det kommer inte bli aktuellt att åka och träffa dem till jul oavsett om jag är höggravid eller har en nyfödd bebis då, utan de kommer att åka till oss i stället och hälsa på i omgångar. Med första barnet gjorde vi precis så, eftersom hon är född väldigt nära jul (var beräknad tidigare men gick ganska mycket över tden), och det var väldigt speciellt även om det kändes konstigt också - det är definitivt en jul vi aldrig glömmer... 
  • Goldie

Hej tjejer, länge sedan jag skrev här nu, även om jag följer tråden - plugget har kört igång nu för hösten. Läser ju läkarprogrammet och kommer vara ute på praktik stora delar av terminen samtidigt som det är rejält med kurslitteratur och föreläsningar som ska pluggas in också, så det gäller att hålla tungan rätt i mun med hur jag lägger upp tiden om jag ska få ihop det hela. Det är dock väldigt roligt och intressant som tur är :)

Vad många fina magar jag ser här! Ni är så tjusiga allihopa, blir ledsen när jag läser om folks klumpiga kommentarer. Själv har jag turen att nästan bara få höra sådant som "vad härlig du ser ut med magen" och "vad fin den är" - ska man kommentera en gravid kvinnas kropp alls tycker jag att det är den enda sortens kommentarer man ska ägna sig åt, de som bara bekräftar "Jag ser att din kropp är i ett annat tillstånd än vanligt och att du trivs med det, vad roligt".

En kurskamrat frågade i och för sig om jag var i åttonde eller nionde månaden, men jag tror många inte riktigt inser hur stor en höggravid kvinna faktiskt blir...    

Här kommer i alla fall magbild, v. 24 + 4! 

• Goldie
    nyttliv85 skrev 2013-09-07 18:40:47 följande:

Idag har jag försökt att sy, och resultatet något skevt och snett, men det blev ett blöjfodral i alla fall :) 
    Har inte suttit framför en symaskin sen högstadiet, och då blev jag uppmanad att byta till träslöjd för att inte få IG i slöjd :)

Men det var skoj, och ska försöka lära mig att sy nu lite när jag gå på graviditetspenning. 

Imponerande! Jag har fortfarande hemska minnen från mina syslöjdslektioner, hur jag än ansträngde mig blev resultatet alltid snett. Du är ju duktig!
    Roligt att ha något att syssla med nu när du får lite ledigt också :)
    MissKaos skrev 2013-09-07 19:19:58 följande:
    Jättefin kula Ja du ser ut att trivas!
    Var ska du ut och praktisera? Det är alltid kul när det kommer unga läkarstud. iom att ni går lite längre än vi SSK på samma ställe så hinner man ju se hur ni växer (inte fysiskt alltså) men där jag är nu är det ju inga praktikanter förståss. Lite synd!
    Håller fö med dig. Men det är väl rätt allmängiltigt.. Har man inget snällt att säga..  Eller ja -det kan ju vara ok att säga att oj, idag ser du trött ut sovit dåligt? OM det sägs med omtanke men att kommentera folks kroppar plumpt. Varför?

Tack tack! Jo trivs nog helt okej med magen ändå, fast det börjar kännas att det är en del extra att bära på, framförallt när jag försöker hålla igång med träning etc. har ju sett att ni haft en del viktdiskussioner här, är inte så bekymrad över att gå upp i vikt för att det känns jobbigt med extra kilon men jag hatar att man blir så tung på slutet så att minsta steg blir jobbigt :P

Jag läser internmedicin denna termin så ska vara på några olika kliniker kopplat till det - börjar på medicinsk akutvårdsavdelning, sedan kommer det även att bli kardiologi, geriatrik, njure. Fast njurplaceringen börjar tre veckor innan BF så den räknar jag med att ta igen vid senare tillfälle ;)
    Superspännande förstås men läskigt, det är ju nu det händer! du har nog rätt att det inte bara är magen som kommer växa denna termin utan erfarenhet och självförtroende också ;)     

• Goldie
    MissKaos skrev 2013-09-07 20:15:03 följande:

Ja det är ju nu det börjar på riktigt lixom! Skönt att hinna få lite praktik innan Bf.. Ja jag gissar att du kommer gå hem 2v innan eller? Eller gör som min (tokiga) kusin. Jag tror hennes 2:a föddes en söndag eller lördag och hon jobbade på fredagen. Galning, jag hade inte orkat..
    Jag gillar på att vara gravid nu. Nu är det härligt! Barnet knör och sparkar...
    Jag försöker med hålla igång. Men  fogarna ställer ju till det lite! Spinning igår jätteskönt Imorgon blir det en tur i gymmet. Måste säga att folk kollade lite när jag körde marklyft i v 25 *s*
    Tokig kusin! sådär på slutet tänker jag att man vet ju aldrig när bebisen kommer - skulle den bli några dagar tidig vill man ju inte köra igång förlossning när man är trött och sliten efter en arbetsdag liksom... :P Jag hade tänkt gå 2v innan men när schemat såg ut som det gör "lyxar jag till det" och går 3 v innan, känns onödigt att bara gå en vecka på avdelning när jag sedan ska göra resten vid ett senare tillfälle. och så blir jag ledig lagom till min födelsedag också, är ju alltid roligt även om det väl blir ett rätt stillsamt firande sådär i vecka 37...

svårt med fogarna! har bara haft lite besvär fram mot symfysen, men försöker ändå ta det försiktig (praktiken skulle bli så mycket jobbigare med massa foglossning...). Så det blir mycket Indoor walking, och styrkeövningar för gravida med ett gummiband hemma. 

kan tänka mig att folk tittade! :P ser nästan aldrig några andra gravida när jag går till gymmet, så man blir en ovanlig fågel. 
  • Goldie
    moruri skrev 2013-09-07 23:22:03 följande:
    Skrev ett långt inlägg innan men så råkade jag trycka på avbryt, as störigt! Och nu orkar jag ju inte skriva om allt.

Dock sitter jag topless på soffan och tror jag spillt vatten på min mage, sen inser jag att min ena tutte börjat läcka massa. Jahopp!

Nu vet ni det ;)

Hahaha! så mycket förvirring som gravid. typ brösten läcker och man tror man har spillt något, vattnet går och man tänker "ÄSCH nu kissade jag på mig, skulle ha kniiiipit lite mer!"... ´
    hoppas de fortsätter ge ifrån sig mjölk när bebis väl anländer sen också! Om du planerar att amma, förstås :)  
  • Goldie
    moruri skrev 2013-09-08 13:02:59 följande:
    Goldie: haha verkligen!! Ja det får vi hoppas. Var väldigt struligt sist med amningen, lillen gick inte upp tillräckligt så började med tillägg, men då blev han lazy baby som föredrog flaskan ist.. :( jag ska göra så gott jag kan och hoppas på att det fungerar som det ska denna gång. Vet bara att jag inte tänker "straffa" mig själv så hårt denna gång om det kör ihop sig, blev så himla ledsen sist när det inte funkade. :(
    Det viktigaste är ju att man har en bebis som går upp som mår bra och får den mat hen behöver! Bröstmjölk eller tillägg är ju verkligen inte vad som avgör om man får ett välmående barn (eller om man är en bra mamma) men verkar som om det är något som är så himla lätt att få dåligt samvete över. bebisen mår bra om mamman mår bra och bra mår man ju inte om man försöker in i en evighet med en amning som inte funkar.
    Själv började jag plugga igen när bebis var väldigt liten sist, så jag har pumpat ut bröstmjölk nästan från start. Hade "turen" att ha bröst som ville spruta mjölk nästan oavsett om det fanns någon bebis eller amningspump i närheten, så det var inga problem att få ut det hon behövde (och då ville hon ha dryga litern om dagen ett tag), men hade jag velat ha dåligt samvete (vilket det fanns folk som tyckte jag borde ha...) hade jag kunnat skälla på mig själv för att jag inte ammade "på riktigt" fast jag hade kunnat. Men hon brukade få ligga mot sin pappas bröst och äta ur flaska och var hur nöjd som helst, så jag försökte verkligen att bara se till att hon var glad och nöjd.
  • Goldie
    Felinne skrev 2013-09-08 20:36:02 följande:
    Hej på er. Jag anmälde mig precis till 8st gravidyogatillfällen med start 1oktober. Känner mig sjukt pepp! Det ska bli så härligt att göra något bra för kroppen igen eftersom jag inte tränat något sedan typ v.12...
    Är det någon här som har någon skönt träningsform ni vill tipsa om som jag kan signa upp på? Tänker att det är lika bra att passa på att anmäla mig till massa saker nu medan jag har peppen uppe :)

Härligt med gravidyoga! Blir nog jätteskönt :)

Hur ser din träningsvana ut sedan tidigare? Något du själv tycker är extra kul? Jag själv håller igång genom stora mängder vardagsmotion, har ingen bil och bor med det mesta inom cykel/gångavstånd så det blir mycket cykling och gång, och så har jag ju en tjugomånaders dotter så det blir mycket stå/gå på lekplatsen. Bara att röra sig mcyket med en tung gravidkropp är ju en träningsomgång för kroppen! men så försöker jag träna lite "riktig" också, jag går på Indoor walking-pass eller simmar ungefär två gånger i veckan. Simning är ju jätteskönt när man blir tyngre. 

Tänk på att köra igång lagom hårt bara, jag känner i alla fall att det verkligen är det som har fått mig att hålla igång träningen den här graviditeten, att jag inte har pressat mig till det yttersta varje pass utan hållit igång lite flås så det känns skönt efteråt :) 
  • Goldie
    barbarmama skrev 2013-09-10 13:45:05 följande:
    Vecka 26 (25+2) 
    Det är helt otroligt hur fort sista veckorna har gått. Känns som det var nyss som vi fick vårt efterlängtade plus. Och nu har vi plötsligt gått mer än halvvägs. 14 veckor kvar ungefär, mer exakt 103 dagar kvar till beräknat. Är faktiskt lite glad över att ha fått bebismage under denna graviditeten, när jag väntade sonen så syntes det inte att jag var gravid förrän i v.36 och då var magen såhär stor som den är just nu. Så det är kul att man kan se gravid ut under en längre tid denna gången. SF-mått 27cm och har gått upp 4kg. Med sonen stannade vågen på +26kg. Hoppas kunna hålla mig under +15kg denna graviditet, för att underlätta viktnedgången efteråt.

Alla graviditetsbesvär har försvunnit också, så nu kan jag äntligen njuta av varje dag som går. Foglossningen avtar mer och mer, för varje dag som går. Sammandragningarna har avtagit och jag behöver inte längre vara inlagd på sjukhus för dem och alla andra symtom har också försvunnit. Det enda som kan besvära ibland är väl halsbränna, men det kan jag leva med, de uppstår bara när jag druckit eller ätit något onödigt ändå.

Ny lägenhet är fixad och inflytt i december, lagom tills lillan är beräknad. Längtar efter att få julpynta en ny lägenhet. En 4 r.o.k. på 97 kvm med inglasad balkong och vacker utsikt. Med förskolan i huset mittemot och lekplats precis utanför huset. Hur underbart är inte det? Jag verkligen längtar till både flytt och bebis. Flyttpackningen är redan i gång för fullt och all porslin är nerpackat. Alla köksskåp är tömda, kvar är bara de nödvändigaste och det jag använder dagligen, annars är allt annat nerpackat. Alla mina kläder är nerpackade, förutom mammakläderna, men de andra har jag ändå ingen nytta av förrän i nya lägenheten, efter lillan är född. Och lillemans leksaker är nerpackade, förutom hans favoriter. Alla tyger, gardiner, dukar m.m. är också nerpackat. Det enda som återstår är egentligen bara det som vi använder oss av dagligen eller varje vecka, men som lätt och smidigt packas ner när flyttlasset går. Det känns så skönt att ha allt det jobbigaste klart, så slipper jag ta det som höggravid sen.

Hoppas ni har det bra tjejer. Kramar till er ! <3

Jättefin mage!
    Låter som du har en skön tid i din graviditet just nu och att det mesta rullar på. Roligt med flytt och bebisläntan och skönt att så många krämpor gett med sig!

Vilket BF-datum var det du hade? Tror vi ligger ganska lika.
  • Goldie
    mammatilltvå85 skrev 2013-09-12 17:07:25 följande:
    min tapp hade börjat kortas från nästan 4 cm till 2,7 och öppnat sig inifrån=( ska tillbaka på tisdag för ny mätning. Om det hänt något ytterliggare så ger de kortison i förebyggande för lungmognaden. Läkaren trodde inte att jag skulle gå tiden ut utan nu hoppas vi kunna hålla lillasyster inne så många veckor som möjligt. finns ingen medicin som tar bort mina sammandragningar och vila hjälper inte heller enligt läkaren utan det är bara att hoppas på det bästa. Känns så konstigt och tomt, jag som verkligen levde på hoppet att få uppleva en normallång graviditet en enda gång=/. Samtidigt så känns det skönt att veta att de är beredda att ge kortison för lungorna utan att jag måste komma in akut med värkar, då jag "vet" att de aldrig lyckas stoppa det då i de två dygn som krävs för att båda kortisonsprutorna ska hinna ha effekt. Med barn nummer två fick jag inget kortison för tappen var helt opåverkad i v.31 och sen föddes han pang i v.34 på några timmar.

Tänker på dig och håller tummarna för att lillasyster får stanna så länge det bara går. Varje vecka du har gått hittills har ju varit en vinst för henne, och varje stund som går nu likaså. Vilken vecka är det du är i nu, 29?

Hur har det gått för dina pojkar som var födda tidigt, visst mår de bra idag? Kan ju vara något att trösta sig med, att vården i alla fall är väldigt bra idag även när man föds tidigt.

Stort lycka till.   
  • Goldie
    cupcakekiller skrev 2013-09-20 16:03:45 följande:
    Idag går jag in i v.29 och har vart på mvc. Sf-måttet låg på 29cm och hjärtljuden låg runt 140. Gjorde även glukosbelastning, man skulle ha under 10 och jag hade 4,2 så bm var nöjd iallafall :)

Det är ju superbra värden på en glukosbelastning, vad härligt att höra!'

Hur ofta får du som också väntar andra barnet träffa din BM? Jag har tid 30/9 och har då inte träffat henne sedan 7 augusti, känns som långt med nästan två månader men det kanske är standard andra gången? 
Svar på tråden December bebis 2013