• Felinne

December bebis 2013

sarak skrev 2013-04-26 22:39:23 följande:
    Nu hoppar jag in i tråden, har följt den ett tag men inte vågat riktigt. Är gravid v.7+6 idag, går in i graviditetsvecka 9 i morgon . Har 2 missfall i vecka 12 bakom mig, inga barn sedan tidigare. Fick göra en missfallsutredning efter andra missfallet som inte visade på några konstigheter, så jag hade stora förhoppningar på att det skulle gå bra den här gången.

Pga av mina tidigare missfall ville dom göra ett tidigt ul. Gjorde det i onsdags. Bebisens hjärta tickade fint och den mättes till 7+5, (borde varit 7+4 enligt mina beräkningar). Så långt allt lyckligt och det var underbart att få se en levande bebis i magen för första gången. Sen kom kallduschen. Läkaren såg vad hon tror är en skiljevägg i min livmoder som inte upptäckts tidigare vid vare sig missfallen eller utredningen. Hon sa att den kan vara orsaken till mina missfall, men också att det inte behöver betyda att den orsakar missfall nu. Ska tillbaka om 4 veckor, när 12 fulla veckor gått, på nytt ultraljud och se om man kan se den befarade väggen bättre då.

Så nu är jag ÄNNU mer nervös och orolig. Om det är en skiljevägg hon såg ökar det inte bara risken för tidigt missfall utan även för sena missfall och för tidig förlossning. Nästan ingen med delad livmoder går tiden ut. Det känns så sjukt jobbigt att veta att man inte ens kan få slappna av om man klarar sig till vecka 12! Får försöka ta en dag i taget och jag känner glädje varje gång jag känner av illamåendet och andra tydliga tecken på att det faktiskt bor något där inne. Känner också att jag blivit bra bemött av sjukvården och blivit erbjuden extremt mycket hjälp både för att utreda varför jag fått missfall och för att lindra min oro. Otroligt tacksam för det.

Långt blev det. Heja alla Ni andra, ska försöka hålla mig lite aktiv här i tråden. Om någon har erfarenhet av delad livmoder, uterus septus, kommer jag gärna i kontakt med Er!  
    Oj! Det låter ju verkligen otroligt jobbigt. Läskigt. Fast samtidigt skönt att du kanske får en förklaring till varför du fått missfall tidigare, även om jag verkligen hoppas att du är helt "normal" därinne.

Jag har inte varit på första ultraljud än och håller helt enkelt tummarna för att allt är som det ska därinne. Tänker göra detsamma för dig och alla andra!
    /F 
  • Felinne

Oj så det kan gå! Ska vi hålla tummarna för att du får gå över tiden så att det blir två januaribarn i stället? Så att de får varsitt år FlörtNä men skämt och sido, stort grattis till dig!

Jag och min man hade tänkt börja försöka i april men jag blev gravid redan i mars. Någon därinne som har lite bråttom och tycker att december känns som en bra månad oavsett vad jag och maken vill Glad

• Felinne
    Fröken Ö skrev 2013-05-02 15:18:31 följande:

Vi ska också till Grekland. Öluffa 2 veckor i Kykladerna=) Men är redan nu orolig för vad man får äta och inte äta. Jag har läst att den mesta fetaosten är pastöriserad! Jag älskar fetaost och tzatziki! Bör man vara nå orolig att äta tzatziki?? Är all yoghurt pastöriserad?
    Enklast är nog helt enkelt att fråga/kolla innehållsförteckningen. Verkar vara vanligare utomlands att t.ex. yoghurt är opastöriserade än i Sverige. Men min spontana tanke är att du inte borde ha några problem med att äta det du vill.  
  • Felinne

Är det någon som vet om man kan börja känna av foglossning redan i vecka 8-9? De senaste dagarna har jag haft en till en början svag, men nu lite starkare känsla någonstans mellan korsryggen och bäckenet i höjd med svanskotan. Vet att det kan bero på massa andra saker men tänkte bara kolla om det är någon annan som känt något liknande tidigt i graviditeten, och vet vad det kan vara?
    /F 

• Felinne
    Minnymilou skrev 2013-05-09 15:06:30 följande:
    Järntabletterna som jag kör med nu och som min mage klarar så suveränt heter Iron Picolinate från ett märke som heter Thorne. Står mer att läsa om dem här (på stället jag köpte dem från):
    www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/spar...
    Thorne ska tydligen vara kända för att göra kosttillskott som innehåller så lite tillsatser och annat jox som möjligt. Järnpikolinat är en form som rekommeneras till gravida och alltså är ofarligt att ta.

Det behöver inte betyda foglossning, kanske har bara en nerv kommit i kläm pga att saker växer och förändras i mage/bäckenområde?  Är det första barnet? I så fall brukar (oftast) inte foglossning dyka upp förrän i v 27-30 har jag förstått, såvida man inte har några speciella problem sedan tidigare. Hoppas hoppas inte du behöver få foglossning!

Själv är jag däremot säker på att jag nu börjat känna av foglossning, jag har legat hemma i förkylningar och magsjuka senaste 2-3 veckorna och inte kunnat röra mig så mycket på grund av det, och så igår då jag äntligen började leva som vanligt igen och även gympade lite så måste det ha blivit för mycket efter all vila. Jag har känt av de där obehagliga stickningar och små små huggen i underlivet hela dagen om jag belastar fel - under min förra graviditet fick jag en gräslig foglossning där jag tvingades gå med kryckor de sista tre månaderna, så jag har fått veta att risken att jag drabbas den här gången också (ännu värre) är stor. Jag är ganska liten och "klenbyggd" (vilket ord!) så då är det lättare att få foglossning enligt min bm - man har inte så mycket vävnader som kan stödja upp runtomkring liksom. Nu har jag i ren panik börjat med diverse bäckenbottenövningar och är jätterädd för att tvingas börja med kryckor redan i tredje månaden!

Av vad jag har läst och hört från andra (nu sedan jag skrev inlägget) så verkar det som att foglossning går att känna av tidigt i graviditeten. Verkar dock vara någorlunda milda besvär i de tidigare veckorna. Men som du säger behöver det ju inte vara det. Men det hugger till exakt på de ställen där bäckenfogarna sitter och jag känner mig öm över blygbenet när jag cyklar så det är därför det ligger närmast till hands för mig att tro att det faktiskt är foglossning. Får fråga min barnmorska på måndag när jag ska dit.

Jag trodde att foglossning är något som alla får eftersom det innebär att brosken mjukas upp för att förbereda kroppen på att en bebis ska passera genom bäckenet? Det är väl dock bara vissa besväras av det?

Första graviditeten japp och inga tidigare ryggbesvär. Dock har jag extremt otränade rygg/magmuskler så det är ju knappast till min fördel. Är också någorlunda nätt i kroppen (53kg, 161cm).
  • Felinne
    Minnymilou skrev 2013-05-11 14:49:25 följande:
    Ja, hu, det låter som foglossning det du beskriver, jag kunde knappt sitta på en cykel heller för att det blev för hårt och obehagligt. Hoppas i så fall att du får en mild variant, och hoppas din barnmorska kan lite om det  och ger bra stöd - min första bm kunde typ ingenting alls och hade inte ett enda råd att ge, hon verkade bara tycka att jag skulle tiga och lida och härda ut tills barnet var fött!

Jag är också rätt otränad i rygg och mage, önskar jag tänkt på att börja träna tidigare under den här graviditeten. Och det att alla får foglossning som du skriver kanske beror på hur man menar? Brosken mjukas väl upp mer eller mindre hos de flesta gravida, men jag trodde det kallades foglossning först när man får besvär av det? Vet egentligen inte exakt hur vanligt det är med mild foglossning, i mitt huvud är det typ knivhugg i underlivet bara man reser sig upp och kryckor som menas eftersom jag själv fick så, så jag har kanske ett lite extremt perspektiv. (Kände ingenting alls fram till v 27 då det plötsligt bara exploderade över ett par dagar efter att jag överansträngd mig med motion och lite ommöbleringt i vardagsrummet). Är glad för varje dag jag slipper kryckorna, hoppas jag kan mota Olle i grind ett tag till.

Usch vad jobbigt att få en sådan barnmorska. Jag har en superbra barnmorska just nu men jag flyttar snart hem till Sverige (bor i USA nu) igen så då kommer jag så klart byta. Jag har lovat mig själv att kräva ny barnmorska om jag inte blir nöjd. Är ju verkligen inte värt att lida för att ens barnmorska inte uppfyller de "krav" jag själv har liksom. 

Jag tänker att jag kommer igång med träningen ordentligt nu i alla fall så kanske jag slipper allt för svåra besvär. Har börjat göra bäckenbottenövningar, mag/rygg-övningar, knipövningar och så lite allmänna konditionsövningar. Hoppas jag kan hålla upp det bara :)

Får passa på att fråga barnmorskan vad som egentligen menas med foglossning. Känns ju inte helt tydligt....

• Felinne
    Plopps80 skrev 2013-05-13 01:56:07 följande:
    Tack åter för värmande ord! Klockan är 02 på natten och jag kan inte sova. Jag bara gråter. Har aldrig varit så ledsen i hela mitt liv. Fattar inte hur jag ska kunna ta hand om dottern imorn.
    Vet precis hur det känns. Min familj har alltid haft många djur och på gott och ont lever de ju tyvärr inte lika länge som vi människor. Minns speciellt hur hemskt det var när vi var tvungna att ta bort vår (16åriga) katt som varit min ständiga följeslagare i livet. Jag var 19år och jobbade som au-pair utomlands. Beskedet fick jag på kvällen över telefon och jag tappade styrkan i mina ben och föll handlöst mot golvet med telefonen i handen. Jag kunde inte röra mig, kunde inte svara på tilltal. Kroppen skakade och jag grät otröstligt. Dagen efter var det bara att bita ihop och ta hand om "mina" fyra små barn (1, 3, 5 och 7år). Fy fan säger jag bara.

Men det blir bättre. Jag drömmer fortfarande om henne och det gör mig glad för då vet jag att hon inte har lämnat mig helt. Och jag minns fortfarande känslan av att gosa in näsan i hennes tjocka, mjuka mage. 
  • Felinne
    Charlow skrev 2013-05-13 16:56:46 följande:
    Hejsan jag hänger gärna på  här om det går bra :) 
    Är gravid med andra barnet nu. Mår super illa till skillnad från första graviditeten.
    Illamåendet är inget att leka med alls fy.
    Hur mår ni andra? :)  
    Välkommen! Och grattis :)
    Mår själv ganska bra tycker jag. Lite smågrejer bara som är ganska hanterbara: ingen aptit (astråkigt och lite jobbigt eftersom jag blir illamående när jag blir hungrig), mårgonillamående ibland och lätt foglossning. Det sistnämnda är utan tvekan värst och jag hoppas att det inte blir värre eftersom jag bara är i v9 (8+5). Men som sagt, allt är ganska hanterbart än så länge. Känns bra. Ska till BM idag och göra UL eller VUL för att bestämma exakt datum för beräknad födsel. Ska bli superspännande.
    /F 
  • Felinne

Charlow: Bor tillfälligt i USA och här verkar man göra UL lite titt som tätt. Eftersom jag har haft oregelbunden mens så frågade min barnmorska om jag ville göra ett UL för att bestämma datum. Så då sa jag bara "visst, det låter bra" och tänkte inte så mycket mer på det. Känns bra att veta exakt vilken vecka jag är i om vi bestämmer oss för att göra KUB i v.12-13. Samtidigt är jag typ 99,9% säker på att jag vet dagen jag blev gravid, men som sagt, eftersom min mens varit så oregelbunden känns det bäst att veta lite mer exakt.

• Felinne
    IdaJ skrev 2013-05-14 21:03:25 följande:
    Jag har fått väldigt ont i ljumskarna och höften nu senaste dagarna. Kan det vara foglossning? :/
    Det skulle det kunna vara men det om man ska tro den här beskrivningen
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Backenuppluckring/
    så låter det som att det lika gärna skulle kunna vara något annat. I alla fall den biten med ljumskarna.

Vilken vecka är du i? Själv är jag i 8+4 och känner av exakt det som står i beskrivningen, fast inte så att det påverkar vardagen allt för mycket, så jag själv känner mig rätt säker på att jag har någon form av foglossning light :)

Hoppas att det inte utvecklas till något värre IdaJ
Svar på tråden December bebis 2013