• Felinne

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2014-02-03 10:02:04 följande:

Jag klagade rejält på honom igår. Att han är borta för mkt. Han är ordförande i en styrelse, han spelar innebandy, ishockey, åker skidor och hjälper folk med bilar på helgen. Jag har barnen själv rätt mkt. Spydde ur mig hur trött jag är på det och att han måste ha Ludwig mer så de får en bra relation. Det blev nog för mycket. Han är aldrig sån annars. Talar alltid om att jag ska vila och han städar jämt så det kom väldigt oväntat. Är så besviken. Känns som min enda uppgift i livet är att amna, städa, laga mat. Stora dottern kommer så i kläm. Han gör ju grejer med henne men jag får aldrig tid för bara oss. Saknar det vi hade förut. Sen blir allt lättare när jag slutar amma. Då är det mannen som får sitta här hela dagen medan jag och dottern roar oss. Längtar sjukt mkt. Fattar inte hur jag ska orka amma och vara så här låst i 4 månader till!!! Dock ska jag börja med smakisar vid 4 mån och då kan man vara borta längre än 2 timmar. Han äter väldigt ofta lille mannen.
    Kan du inte pumpa eller komplettera med ersättning om du tycker att amningen är ett problem? SÅ blir du inte lika låst som du verkar känna dig nu.
  • Felinne
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-04 15:50:32 följande:

När kan man sluta amma?

Precis när du vill eller när det inte fungerar för dig och bebisen med amningen längre. Finns många andra alternativ att ge barnet mat på. Kopp och flaska är väl dock det vanligaste. WHO rekommendation är väl visserligen att helamma i 6månader har jag för mig, men det funkar ju tyvärt inte för alla.
  • Felinne
    Tuttiluttan skrev 2014-02-05 07:30:49 följande:
    Jag är kvar, läser varje dag! Jag har skrivit ett par ggr men får inga svar, det skrivs så mycket i denna tråd att många inlägg försvinner snabbt. De har bara blivit så att jag inte skriver ngt ( känns som att prata med en vägg ) ta mig inte fel, men får man ingen respons slutar man med de man gör!

Jag har iaf slutat amma helt nu, hur mycket än tösen än sög, bökade och verkligen försökte äta kom där inget smile4.gif De va sorligt i början att ge flaska heltid men nu känns de bra. Jag ser ju hur nöjd hon är och hon mår jätte bra.

Hon växer på i rally fart, hon är 6v nu, hon är väldigt mycket med smile1.gif ler, jollrar och väldigt nyfiken det tindrar i hennes ögon när hon är "medveten "
    Vad tråkigt att det inte fungerade att amma. Förstår att det måste ha varit skitsvårt att gå över till flaska. Skönt att det känns bra nu.

Tur att det finns ersättning :)
  • Felinne

MariaochNiklas: usch vad otäckt! Vilken tur att du hade henne hos dig när det hände. Vill ju inte tänka på vad som skulle kunna ha hänt annars. Förstår att ni måste må jättedåligt men hoppas att ni kan börja slappna av och njuta av er lilla igen

• Felinne

Någon som har erfarenhet av ERGObaby Organic Carrier? Kan den användas till små bebisar utan spädbarnsinlägg?

• Felinne
    Jis skrev 2014-02-10 05:36:04 följande:

Felinne, det går inte dessvärre smile4.gif

Ok. Då får jag köpa till det.
  • Felinne
    MariaOchNiklas skrev 2014-02-10 07:41:57 följande:

Ska beställa ett babysense 5 idag. Verkar vara det bästa på marknaden just nu. Har fått sovit lite inatt iaf då jag la över henne från vagnen till vår säng. Som du skriver så kan det ju hända saker även om man har larmet, men då har man ju möjlighet att göra något direkt. Ska ringa bvc idag och be dem om hjälp att lära mig hjärt och lungräddning på så små om det skulle hända och man inte får liv i dem genom att ruska/skaka på dottern.

17/4-12 & 18/12-13 våra prinsessor ?
    Skönt.

Är ju bra att kunna HL-räddning oavsett, tycker jag. Jag jag bara gått kurs för vuxna och läst mig till hur det fungerar för barn i olika åldrar så jag tänker också prata med BVC så att jag och min man kan gå kurs för barn. Är ju en helt annan sak att läsa om det i en bok och att göra det i verkligheten på docka/människa.
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2014-02-11 08:43:52 följande:

Dottern är snart 6 år. Vi umgås med vänner och går faktiskt till öppna förskolan men måndagar är den stängd. Brukar gå till biblioteket och så har vi gympa kl 15 på fredagar. Dottern är underbar. Hjälpsam och väldigt snäll mot lillebror men hon är ju i 6 årskrisen och det blir väldigt jobbigt med hennes utbrott. När jag går här ensam med barnen en hel dag och hon tycker allt är tråkig å tjatar om det å det å det och får utbrott när man säger nej bara hör längtar jag bara efter vuxentid. Tycker det är förjävligt att man som kvinna "måste" älska att gå hemma med barnen och sköta alla hushållssysslor. Längtar man till jobbet och tills bebisen blir lite äldre ja då borde man inte ha barn. Men männen de jobbar och kommer hem till dukat bord och ett städat hem. Det är då inget konstigt. Folk är fan inte kloka. Jo lilleman har stort behov av närhet och ligger bredvid mig hela nätterna. Nattsömnen blir fruktansvärt störd och jag är helt slut. Dottern sov i sin säng första halvan av natten innan hon kom till vår säng.
    Eh... Ja, nu har ju jag visserligen "bara" ett barn men jag känner inte alls igen det där du skriver med att jag som kvinna måste älska att gå hemma eller att mannen ska komma hem till dukat bord. Så det är nog lite fel att generalisera kring det, i min mening. Än så länge har jag lagat mat, tvättat och dammsugit EN gång efter förlossningen eftersom min man sköter all markservice och vår bebis är 6v idag. Så det är knappast tal om något hushållsarbete för min del.

Finns det något sätt för er att byta så att din man är hemma nu och du börjar jobba? Låter ju inte hälsosamt vare sig för sig eller barnen om du ska känna så hela tiden.

Tycker själv det är svårt att göra något på dagarna eftersom vår kille bara vill sova hos mig i selen (all cred till alla er med flera barn!). Har inte kunnat duscha utan att min man är hemma. Jag älskar visserligen att ha honom nära och blir jätteorolig när han är ifrån mig, men hade varit skönt för ryggen om han snart började vågade sova lite längre pass själv. Blir ju rätt tungt att bära på en sådan liten klump hela dagarna liksom. Men till han känner sig trygg med att sova själv är jag på jakt efter en annan bärsele.
  • Felinne
    Plopps80 skrev 2014-02-11 09:55:59 följande:

Du läste kanske inte kommentaren riktad till mig att jag inte borde ha barn för att jag längtar till mitt jobb och inte älskar varje dag att gå hemma och städa och sköta barn. Den togs bort.
    Men gud! Att folk bara kan med att skriva sådana saker! Försök att inte bry dig om folk som skriver på det sättet. Vad jag menade var bara att jag inte alls kände igen mig i den bilden som du målade upp, men antar att det jag skrev kanske kunde tolkades lite hårt om du precis hade fått en så vidrig kommentar före...
Svar på tråden December bebis 2013