• MissKaos

December bebis 2013

Barn är olika

Cornelia 084 skrev 2014-03-26 18:33:51 följande:
    Min tjej har inte alls nåt visat intresse för annan mat än bröstmjölk/ersättning än.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Ris.. mumms hälsar Elsa. Och undrar varför man bara får smaka lite?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Intresse för mat. Hoppas det håller i sig. Jag åt äpple innan och elsa gapar och tittar på det. sticker ut tungan. Ser ut att vilja smaka.

• MissKaos

Det krävs ju att dom får smaka för att intresse ska väckas. Annars fattar dom ju inte vad det är på tallriken.

risken man tar är ju att konkurerade ut amningen tidigt. När man väntar länge kan det vara svårt att få dom att vilja äta. Båda delar löser sig över tid..

stressa inte över det! Göet det som är bra för er. För oss fick tidig gröt det pos att det spys mindre så blir det för vissa kräkbarn. Och hon verkar redo så dåså. Hade eg tänkt helamma längre o långtidsamma men vi är ju två om det.

sarak skrev 2014-03-27 07:16:48 följande:
    Inte Rasmus heller. Alltså det ser inte ut som om han är redo att attackera vår mat eller så. Han kanske skulle bli jätteintresserad om jag stoppade något i hans mun. Men hans viktkurva är perfekt, så jag har bestämt mig för att hålla mig till livsmedelverkets rekommendationer och bara amma tills han är 6 månader.Kanske att han får smaka något innan dess, men då kommer det också vara kryddmåttsstorlek enligt rekommendationerna.

Detta är vad som känns bäst för oss just nu. Känt mig lite stressad över att "alla andra" som är 4 månader redan ätit ditten och datten. Men det är ju för att det känts bäst för dom föräldrarna/familjen. Känns lugnare nu när jag har en plan och bestämt mig och även meddelat den till BVC-sköterskan.

• MissKaos

Plopps jagär mer rädd sen jag fick banka upp en kola på isak.

Träffat på en mamma som bara gav mosad pureead mat av sån skräck. Problem när det blev fsk dax. Hon sa dom mosar väl till pure pp fsk? Jag öhh nej inte till en nästa tvååring.. så du hanterar det ju. F äter ju omosad mat..

• MissKaos

Majskrokar blir det när hon kan sitta i barnstolen det brular dom kunna vid fyra månader.

arg Elsa idag. Gav med mig. Sushi är gott.. fast hon fick ju bara 3-4riskorn och lite lite avocado. En mjölkslurk efteråt.

sarak skrev 2014-03-27 12:18:48 följande:
    Jag har lånat boken om BLW och läst från pärm till pärm.  Tycker om idén kring det och tror det passar oss väl. Just middagarna här hemma är lite heliga, enda gången vi egentligen sitter ner och pratar hela familjen. Blir så när man har tonåringar i huset, dom vill inte umgås så mycket. Vi äter alltid tillsammans kring matbordet. Tycker det känns naturligt att även Rasmus är med och precis som Moruri säger äter så mycket som möjligt samma som oss. Köpte ju en Stokke stol med babysitter just för att han skulle kunna sitta med oss vid bordet redan från start, och det gör han om han inte sover. Så vi kommer nog köra en hel del plockmat, men säkert inte strikt BLW utan hjälpa till att mata också om det verkar behövas.

Miss Kaos - Jag vill också amma länge Hoppas Rasmus också vill. Och ja, han skulle säkert bli mer intresserad av mat om han fick smaka. Men jag tänker att han nog snart kommer att bli intresserad av det som är på tallriken utan att smaka, bara för att vi äter det och vill göra likadant. Då ska han få smaka. När börjar dom härmas mera? Alltså vid vilken ålder? Han fick slicka på min banan igår, bara för att. Han gjorde en konstig grimage sedan började han gråta. Var nog inte rätt tillfälle, han var trött och allmänt grinig. Jag tänkte muntra upp honom lite, men det gick visst inte hem

Fårse hur det går. Ammadr ju stora 50månader. Minst ett år hade jag tänkt mig.
  • MissKaos

Föresten. Helamma kan.man till ca 2 år om barnet får järntillskott. Så ni har inte bråttom

• MissKaos

Smaksatta majskrokar? Vad är det?

Jaggav isak puffat ris när han var lite stötre

Perfekt att pilla med!

Felinne skrev 2014-03-27 15:50:54 följande:
    Känns ju lite dumt av mig att skriva det här när du säger att du är så rädd för det, men min mans systerson (då knappt ett år gammal) satte i halsen på en majskrok när jag passade honom i matkön vi stod i. Visserligen gick det fort att få upp den igen men jag tyckte att det var väldigt läskigt eftersom jag inte trodde att det skulle vara någon fara att äta majskrokar. Fast det kanske är skillnad på de smaksatta och de naturella i konsistensen? Men han hade säkert maximal otur också så jag tror egentligen inte att det är något du behöver oroa dig över.

• MissKaos

Nytt! Fanns inte när sonen var liten.

Felinne skrev 2014-03-27 17:26:11 följande:
    Vet inte alls vilka smaker som finns (kanske bara var saltade?) men vet att efter att ha fått smaka på de smaksatta ville han inte längre ha de naturella.

• MissKaos

Majskrok! Yummy! Hälsar Elsa som försökte trycka in de i munnen på tvären.

Svar på tråden December bebis 2013