Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Jag funderar på det där med förlossningsbrev. Skrev inget med de andra två barnen men tänker att det kanske vore trevligt att göra det nu. Fast å andra sidan vet jag liksom inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har inga specifika önskemål direkt mer att jag helst vill klara mig på lustgas om det går nu med och att jag skulle vilja ha en sen avnavling. Det är väl typ det.

Vad skriver man annars i ett förlossningsbrev? Skriver "alla" ett sånt? 

• mammatilltvå85

OJ vad ni skriver! =)

Ska nog skriva ett förlossningsbrev ändå. fick bra input på ämnen man kan ta upp av er.

Min bebis har vänt sig också! Äntligen...var lite nojjig att hon skulle fortsätta trivas med att ligga med rumpan ner...men vips så vände hon sig och nu sparkar det tydligt uppåt. Är ju i v.28 så hon får gärna ligga kvar så nu och sen fixera sig om någon vecka så jag vet var jag har henne....hahaha. Vill INTE föda i säte och vill INTE bli snittad....

Angående en del av det som diskuterades tidigare så känner jag nog att min första graviditet var absolut minst puttinuttig. Jag var ett hormonmonster utan dess like, helt rabiat stundvis och jag mådde inte alls särskilt bra. Tyckte inte alls det var en dans på rosor. Graviditet två var rena drömmen i jämförelse men då hade jag ju en bebis samtidigt så jag hann inte heller njuta så mycket. Den här gången känner jag mig minst gravid. Faktum är att jag känner mig helt som vanligt om det inte vore för att jag är ganska osmidig och absolut inte kan röra mig så obehindrat som jag hade önskat. Men jag känner mig mentalt som vanligt (kanske lite kortare stubin) inga cravings och känner ingen större skillnad på kroppen förutom magen. Har fortfarande i princip bara mina vanliga kläder förutom jeans då och ja, det känns inte som att jag är gravid direkt.

Det jag vill säga är att jag tror att det inte spelar någon roll om man är omföderska eller förstföderska, att varje graviditet är unik. Även för samma person, i alla fall har det varit så för mig. Men jag tycker det är viktigt med högt till tak i tråden och att vi ska kunna skriva om både bra och jobbiga saker. Framförallt tror jag att det kan vara skönt om man är gravid första gången och INTE tycker allt är rosenskimrande att höra att man FÅR känna så och att det också är normalt. I alla fall hade jag uppskattat det vid graviditet nr 1. När man får sitt andra, eller tredje, eller ja fjärde, ni fattar, så "vet" man ju av erfarenhet att det kan vara si eller så och att även om man inte är sådär puttinuttigt lycklig som gravid så gör det inget för man blir troligtvis lika lycklig för bebisen ändå. Men självklart tycker jag att det är lika kul och nödvändigt att dela med sig av "ytliga" saker också, som inte är så laddade utan som bara är trevligt att läsa om. tex shopping Skrattande

• mammatilltvå85

Angående sf så låg jag lite under mittenkurvan med första och mitt på mittenstrecket med andra, båda barnen var liiite mindre än "normal" för sina veckor. Denna gång ligger jag precis på mittenstrecket och bebis uppskattas väga 12% mindre än normal, så sf måttet stämmer ju inte exakt med storleken på bebis, även fostervattenmängd och hur man bär barnet spelar in.

Mina bebisar har vägt 2845 och 45 lång och huvudmått 34 cm i v.36+6 (första)

2280 och 45 lång i v.34+0 och huvudmått 31,9 cm (tvåan)

spännande att se hur det blir med denna lilla som är en tjej till skillnad från de andra två. De säger ju att man ofta får större och större barn, men tjejer är ju generellt lite mindre än pojkar. Jag tror hon kommer vara ungefär som sina bröder. Sen beror det ju på när hon kikar ut hur stor hon är såklart. Om jag skulle gissa på hur stor hon skulle vara vid bf så skulle jag tippa på 48-49 lång och väga kanske 3200-3300 gram. Men jag har ingen aning. Spännande!   

• mammatilltvå85

usch vad mkt sammandragningar jag har ikväll...bara för att det varit lugnt så länge....Har stressat massor idag. Får besök i helgen, och förra veckan drog vi igång light-homemakeover....jag har alltså strykit nya kuddfodral, planterat blommor, hängt upp tavlor och piffat massor. Inte bra för sammandragningarna tydligen...=/

• mammatilltvå85

Här är nyaste magbilden. På väg på dop i lördags. Här var jag i v.27.

Lite dålig kvalite (mobilbild) men nu är halva bebishörnan klar! till vänster om detta kommer hennes garderob som jag tapetserat med en mintgrön tapet från ferm living. visar fler bilder när det är helt klart=) Vänster sida går alltså i mintgrön oc höger i ljusrosa/aprikos/korall/vit/gräddvit. Mattan under sängen är i alla dessa nyanser. (ser mkt mörkare ut på bilden men är ljust pastellig egentligen)

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-09-05 19:56:08 följande:
    Åhh fint! Fint med uppklädd gravidtkej.
    Fin hörna! Hoppas det ska sovas gött där det ser inbjudande ut!

tack=) Ja det är ju verkligen inte varje dag man "klär upp sig"....lever typ i gravidlinne och leggings när jag är hemma (vilket jag mest är då jag främst pluggar hemifrån)....
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-09-05 20:03:33 följande:

Från mammasretro

Va tusan! Varför kan jag inte vända bilden rätt?
    Iaf. Magen i dom nya träningsbyxorna.. Idag. Vecka.. ÖHH! PLOPP HJÄLP!! Vad är vi? 26+4 va? Eller?

Samt ett par pantalonger till sonen. Blå/vita pop.

Alltihop 425kr.... Mammas retro YEYY!

Åh vad fint och vad sköna byxorna ser ut!!
  • mammatilltvå85
    FiaFunderar skrev 2013-09-09 22:17:45 följande:
    Jag har en bästa vän som är som min syster. Vi har pratat nästan varje dag i 15 års tid...

Idag fick hon höra av läkarna som vårdar hennes pappa att han inte har långt kvar nu... Hon vet inte vad det innebär säger hon men hon vill ju att det går fort nu, hur hemskt det än låter.

På måndag har hon tid för ultraljud då hon är i vecka 20. Hon vill fråga om könet då BARA för att kunna tala om för "morfar" vad hans tredje barnbarn blir. (Han har sagt att han är nyfiken)
    Hoppas de talar om för henne. De är ju inte direkt kända för att vilja berätta kön på vrinnevi.

Men ni som vet kön på era småttingar i magen. Vilken vecka var ni i när ni fick reda på det?

Det är så sjukt sorgligt det här så jag kan inte sluta gråta! Hoppas hon hinner berätta för honom...

de talade om kön för oss på vrinnevi....hon sa att de inte "får" undanhålla information från föräldarna om de ser...
Svar på tråden December bebis 2013