• Repan

December bebis 2013

mammatilltvå85 skrev 2013-10-02 21:29:28 följande:

Frågade min bm om mensvärk idag. Hon sa att mensvärk ihop med sd är förvärkar men "bara" mensvärk utan sd är att det drar i ligamenten och livmodertappen...typ.

Asbra information! Tack!
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-03 08:48:08 följande:
    Eller försöka med två ägg.. fast ni inseminerar i naturlig cykek va? Då hår det ju inte göra så.. det är bara att hoppas hon är en sån som jar lätt att bli och vara gravid.
    Här är detta sista graviditeten. Känns sorgligt. Aldrig mer.
    Ah nej vi gör ingen provrörsbefruktning, det är en väldigt dyr och omständlig process om man inte behöver den. Insemination är bra mycket lättare. Sen kan man ju boosta den med pergotime om man vill men tvillinggraviditeter är ju inte direkt lättare (och chansen att få det om man nu skulle vilja ha är ändå knappt 10 % i det fallet) och så vidare.

Vi kommer försöka med syskon i malmö sedan eftersom göteborg inte erbjuder det öht även om man är privatbetalande (såvida man inte är hetero och har egen sperma).

Om hon inte kan bli gravid så försöker vi ett tag iaf, men annars ställer jag givetvis upp igen. Jag sörjer dock inte alls just nu vid tanken p åatt aldrig vara gravid igen, jag vill ha barn, inte så intresserad av graviditeten som så ;) 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    siolina skrev 2013-10-03 14:27:13 följande:
    Samarbetar Göteborg med Malmö? Alltså, Huddinge samarbetar med Umeå så till vida att de kan skicka donatorsäd till umeå så man får samma. Inte för att jag tycker att det vore världens undergång om det blev en annan donator egentligen. Fast jag undrar om detta görs även om det är ett tredje barn eller om man så att säga har förbrukat sin kvot. Det skulle inte vara avgörande för oss, även om jag tycker det känns lite praktiskt att ha samma. Däremot är vi inte så sugna på att behöva åka utomlands och gå igenom en adoptionsprocess osv.
    Nej inte vad jag vet. Alltid fått höra att "garnent inte kan delas mellan landstingen" eller nåt, men vi kan ju fråga när det är dags.
    För oss är det dock inte speciellt viktigt, och egentligen kanske det är bättre med olika - så att man sedan inte står med två ungar där det varit viktigt med samma donator och sen vill ha en tredje och han inte längre donerar - och får en tredje som plötsligt inte var så viktig att ta in i den biologiska samhörigheten då? Eller hur jag ska tänka :)

Alltså, för oss är det ingen grej med biologi så samma donator skulle på sin höjd vara "kul" för att de kanske blir lite lika. MEN å andra sidan är det ju då likhet med donatorn man fokuserar på vilket känns lite konstigt också? Om barnen är lika dvs så är det donatorn man ser i dem. "åh så roligt att våra barn är lika sin donator!" ? :D För mig blir det lite knepigt. Man vet ju inte vem det är eller hur han ser ut, och för oss är han helt ointressant så länge han är frisk.

Ja lite om hur jag tänker :) Möjligen kunde det väl vara bra för sjukdomar typ men det känns lite långsökt det med.  Men alla ser ju olika på det där, jag vet inte hur det skulle bli med tredje barn dvs. Hade det varit viktigt för oss hade vi ju valt danmark, men för oss är barnens rätt till båda sina föräldrar från första stund viktigare än allt annat så vi valde också sverige :)
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-03 15:16:29 följande:
    Min sambos syskonbsrn ser inte ut att vara släkt öht. Är helt olika! Har samma bioföräldrar... så kan det gå!
    Ja så är det ju också :) Jag har två äldre halvsystrar, men de är varandras helsystrar. Helt olika. En är blond och nästan blåögd, den andra har brunt hår, svarta ögonbryn och bruna ögon. Ingen direkt ansiktslikhet. Jag är mer lik den blonda än vad de är lika varandra.

Så, klart, inga garantier liksom :P 
  • Repan
    MissKaos skrev 2013-10-06 22:08:40 följande:
    Försökte raka bikinilinjen förut. Badhuset imothon. Tips på hur, någon? Ingen aning om hur det blev. Hoppas det stsnnar i baddräktennu
    Jag ligger i badkaret och kör mycket "känna efter om det tog" helt enkelt :P Kan knappt klippa tånaglarna nu, hade gått om jag inte hade foglossning men får ju inte böja knäet så långt utåt så jag får upp foten liksom! :D
  • Repan

Är rytmiskt dovt dunkande djupt inifrån magen hicka? Kan känna andra typer av rörelser samtidigt, typ en fot som svepeter o så. 

• Repan
    Otåligast skrev 2013-10-08 16:37:07 följande:
    Startade just en namntråd men vill gärna höra era åsikter om namnet Dorian? Vi gillar det men omgivningens reaktioner är minst sagt svala ;)...
    OJ!

Alltså gud, aldrig hört någon säga det förut, Dorian var länge vårt pojknamn tills jag i början av graviditeten kände "nej...".

Vi pratade om Dorian i flera år verkligen. Så vi gillar det jättemycket. Men det föll på 1. jag tröttnade nog eftersom vi pratat om det så mkt. 2. Folk tänker antingen på Dorian grey eller på John Dorian från scrubs - ingen av vilka jag tycker är särskilt mysiga killar... Särskilt inte den förstnämnda, vars egenskaper jag inte direkt högaktar ;)

Wow, så coolt, det kanske kommer bli vanligare då :) 
  • Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-10-08 18:15:34 följande:
    Misskaos - gick å la mig i soffan nu direkt efter jobbet å det känns bättre :) Får sluta vara envis å lyssna på kroppen!! Är det många som har påbörjat sina "ledigheter" nu?! :)
    Känns galet långt bort att få vara ledig före BF. Har studiemedel för hela terminen, varav sista tentan är 18 januari eller liknande, och då kommer bebisen redan vara född. Måste klara minst 75% av kursen, alltså två tentor till, för att få studiemedel när jag sedan börjar studera igen. Det går liksom inte att ta avbrott mitt i terminen hur som helst som jag förstår (sjukt opraktiskt just vid graviditet).

Tre veckor till nästa tenta... tar en dag i taget.
    ÅH vad avundsjuk jag är på de som kan vara lediga! :) 
  • Repan
    siolina skrev 2013-10-08 19:56:08 följande:
    Har de senaste dagarna börjat få allt mer foglossningsont i rumpan/svanskotan/ryggen. Jobbigt. Värre idag än igår. Det är inte ens skönt att sitta i min fåtölj. Och ligga ned är inte heller så himla skönt pga av att magen är så tung så det känns som att det inte finns något bra viloläge. Vad funkar för er?
    Sidoläge med kudde mellan fötter o knän samt något under magen. Det ger tillslut ont i axlarna. Så om du KAN ligga på rygg så gör det, med stöd i svank o uppbullat bakom kroppen, o kudde under knäna.

Eller med stora stadiga kuddar göra soffan mindre djup, så att du sitter rätt långt ut på kanten.
    Korsa inte benen, ha hela foten i golvet när du sitter, tänk på att inte slacka ihop för mkt, men svanka inte heller.

Ta smärtstillande! 
  • Repan
    Em me skrev 2013-10-09 10:43:52 följande:
    Ojoj, idag går jag in i vecka 33!! försöker få allt planerat med att räkna ut vår budet om hur vi ska lägga upp mamma och pappa ledighet, dubbeldagar, lägstadagar mm.. måste ju få ekonomin att gå ihop med! och jul och vår är ju tufft med då alla vi känner tycks ha sina födelsedagar med start direkt efter jul med... allt löser sig nog tillslut;)

Såg namn diskussionen, vi har med bestämt namn men håller det hemligt, dels för att man aldrig vet om man ändrar sig när man ser sin solstråle och dels för att undvika kommentarer. Vi hr valt ett ovanligt namn och är väldigt överens! Julian. vill verkligen inte höra något illa om namnet, men anar ändå att jag ska få göra det. kan tänka mig att min mormor har åsikter, hon kan med ibland!

Här får ni gärna säga vad ni tycker om namnet Julian, känsligare om det är någon man känner ju;)     

Om nu folk har svårt att ta in det så hoppas jag iaf att det växer på vår son;)   
    Så vansinnigt fint namn tycker jag :) Älskar namnen Julian/Julien och Juni/Julia
Svar på tråden December bebis 2013