Minnymilou skrev 2013-05-22 14:20:05 följande:
Jag tror att jag trots allt kommer att göra kub-testet eftersom jag fyller fyrtio i år, vid förra graviditeten gjorde vi inte det, trots att jag var 37. Men vi har varit väldigt osäkra, vi har hela tiden vacklat fram och tillbaka, eftersom vi inte riktigt vet vad vi ska göra vid ett ev. dåligt resultat. Får vi liten risk är ju allt frid och fröjt, och får vi en riktigt hög risk på tex 1/2 eller 1/10, då går vi antagligen vidare och gör ett fostervattensprov. Men om man får tex 1/50 eller 1/100? Jag är rädd för missfallsrisken vid fostervattensprov och skulle antagligen inte vilja gå igenom det i så fall, och att då sedan gå igenom hela graviditeten med vetskap om dåliga odds utan att veta om barnet faktiskt är sjukt eller friskt skulle vara väldigt jobbigt.
Nej, jag önskar nästan att provet inte fanns, för den här osäkerheten hur vi ska göra har nästan förstört en del av glädjen med att vara gravid. I stället för att glädjas går man bara omkring och oroar sig för att något ska vara fel och att man gör ett felval. Förstår ni vad jag menar?
Här står om en studie som pekar på att risken är överdriven:
www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/
Kanske man kan gräva vidare i, se vilken mer forskning som gjorts och så.