MissKaos skrev 2013-10-14 16:29:20 följande:
SUR!
Vår granne -jättetrevlig- såger till sin son att "pojkar gråter inte" och nu kommer min son hem och gillar inte vissa färger. Tjejfärger.. Både jag och min man blev så ledsna över dessa saker. Kommer då från den familjen, han är bästis med deras grabb. Vi vill att han ska få utvecka SIG som person inkl tårar. Att män inte gråter är ju bara fånigt. Det gör dom ju ibland. Ocj vaddå tjejfärger? Jag har ju valt sådant som han gillar och passar i. OM han sen själv väljer bort rosa för att han inte trivs i det. Fine. Men detta? Samma med tårar.. Vi vill ju att han ska ha ett rikt känslolov och pratar mkt om att bli glad/ledsen etc etc. För ett tag sedan sa sonen till mig "mamma, tom när du är jättearg på mig så tycker du om mig" Och då blev jag ju så glad!! För PRECIS det är jud et vi har pratat om att man måste få ha lla känslor och bli arg/ledsen och sen är man sams igen. Och tycker om varandra, även om man tycker och vill olika ibland.
Surar ur lite. Är jag fånig? Detta är ju inte alls värderingar som vi står för med tjejfärger/killfärger och inte gråta och "pojkar år sånna och flickor sånna" Visst, min unge gillar inte dockor. Men han har fått erbjudande att leka med det. Han leker däremot gärna mamma pappa barn med sina kompisar. Han föredrar att bygga lego, men han gillar även att vi läser för honom.
Jag köper kanske inte en klänning spontant till honom men han har haft både Hallo Kitty och Blixten utifrån den periondes favoritfigur UTAN att vi har sagt att han får/inte får ha det. Hans lycka när han var ca 2 år och jag kom hem med en blå mjukisdress med HK på och matchande sockar.. Och han och hans kompis hade likadana HK kalsonger.
Vet inte hur man ska tackla detta...
Nä, du är inte fånig. Den andra pojkens föräldrar är fåniga.
Tyvärr förstörs ju barnen av samhället rätt effektivt, så antagligen så kommer han begränsa sig rätt mycket beroende på vad kompisar och andra vuxna osv ger honom uppmuntran för. Och han kommer inte bli uppmuntrad för att gråta, ha "tjejfärger" eller gilla hello kitty.
Det ni kan göra är väl att prata med honom. T.ex. ifrågasätta, vad gör en färg till tjejfärg? Om pappa har en rosa skjorta på sig, är det en tjejskjorta då? Inte? Varför inte det då? Varför skulle du då inte kunna ha en rosa t-shirt? (eller lila eller vilken färg det nu är han inte vill ha på sig). Alltså få honom att tänka lite och inte bara leka följa john med den andra pojken. :)