Inlägg från: Fröken Ö |Visa alla inlägg
  • Fröken Ö

December bebis 2013

Nyss hemkommen efter ett lyckat RUL, vilken häftig upplevelse=) Den lille sov och sög på tummen när vi började men sen vaknade den och vilket liv det blev=) Nytt datum för bf, den 11 december! Jag har känt lite pirr och svepningar men har moderkakan i framvägg och kommer nog få vänta på riktiga sparkar=) Vi kollade aldrig könet men försökte kolla lite extra men man såg verkligen ingenting, så nu ska vi testa ringtestet och med bikarbonat, så får vi se om det stämmer=)

• Fröken Ö

Har nu ägnat lång tid åt att kolla igenom ultraljudsbilderna, för att försöka gissa kön=) Haha, känns ju nästan som att man skulle ha tagit reda på könet på ul, men det är ju lite av charmen att sitta och fundera och gissa=) På en av bilderna ser det antingen ut som pungkulor, blygdläppar, eller något helt annat...=)Är som två veck som går ut längst ner. Är så svårt att se vad som är vad på kroppen, kan ju vara något helt annat än könsorganen=)  Jag kan lägga upp en bild så får ni spåna fritt...=) Vad tror ni? Pojke, flicka, eller är det inte ens en del av könsorganen?
  • Fröken Ö
    Plopps80 skrev 2013-07-11 12:21:41 följande:
    Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade

Vad roligt, grattis!!!
  • Fröken Ö
    Irlais skrev 2013-07-11 13:31:54 följande:
    Jag är halvgrek och åker till Grekland varje år... nu har jag inte varit gravid förut där men ska fråga mina kusiner vad de får för kostråd. 

Av det du skrev så tycker jag det mesta låter konstigt utom vatten i kran - det dricker jag aldrig där, inte för att det är farligt men för att det är äckligt. Som gravid kan man ju vara lite extra försiktig också, så håll dig undan från kranvattnet. Sallad kanske de inte rekommenderar just för att det är sköljt i kranvatten, men som sagt det är inte farligt. Kyckling, malet kött och fisk ska väl bara vara välhanterat och tillagat, ser absolut inget problem med det? Fisken är ju inte insjöfisk heller så det borde inte vara miljögifter. Mjölkprodukter är väl bara om de mot förmodan är opastöriserade, men det lär vara undantagsfall.

Jag ska höra efter vilka råd de får i Grekland och delar med mig :) 

Jag ska också åka till Grekland i 2 veckor i sommar=) Det enda jag oroar mig för är fetaosten om den verkligen är pastöriserad. Kan du inte kolla med dina kusiner hur de gör?=)

Åh vad jag längtar, älskar verkligen Grekland!!!
  • Fröken Ö

Hej!

Har inte varit så aktiv här på senaste tiden, har haft semester i 4 veckor! Har varit helt underbart, kom hem från en ö-luff i Grekland igår, var borta i 2 veckor. Det gick hur smidigt som helst, de var väldigt duktiga på att kolla upp så att fetaosten var pastöriserad=) Så det blev många greksallader=)

Hoppas att alla haft en skön sommar! Börjar kännas som att det inte är så länge kvar tills lillen tittar ut, endast 4 månader!

Jag tänkte kolla med er om någon har ont i övre ryggen? Jag har under den senaste veckan fått ont på höger sida vid bh-banden. Gör mest ont när jag sittyer och går, känns inget alls när jag ligger ner. Funderar på om det är mina organ som trycks upp dit när bebisen växer eller om det är bebisen som ligger mot ryggraden? är det någon som haft som jag? Vet ni även hur man bokar en tid till en sjukgymnast, gör man det via sin barnmorska eller kan man ringa själv?

• Fröken Ö
    Peak skrev 2013-08-16 13:50:56 följande:
    nä jag tror inte du behöver oroa dig faktisk, i så fall skulle inte frisörer vilja färga håret på gravida och bm skulle avråda det och det skulle stå i info man får och i grav. böcker! Det är så mycket ändå man ska undvika så ha inte dåligt samvete du! Jag har ätit fetaost ett par gånger! Det är väl i så fall ännu värre Flört

Är fetaost farligt att äta? Jag har mumsat massvis med fetaost under graviditeten, jag har alltid kollat att den är pastöriserad först (vilket nästan all fetaost i Sverige är). Vi var i Grekland i 2 veckor och jag åt greksallad med fetaost varje dag. Dom var så noga att dubbelkolla att den var pastöriserad, så det gick så bra=)
  • Fröken Ö

Jag har gått upp 7 kg i v. 24. Gick dock inte upp så mycket de första evckorna utan den mesta viktökningen har kommit från v. 16! Vissa veckor gick jag upp 1 kg/vecka men nu verkar det ha lugnat ner sig lite. Blev lite rädd att viktökningen skulle fortsätta i samma takt, då kommer jag sluta på 25 kg=)

• Fröken Ö
    Plopps80 skrev 2013-08-25 21:40:38 följande:
    Köpte en brio smile direkt efter rul. Den har fått mkt positiva omdömen och priset var perfekt. 5.300:- den har två svängbara hjul fram. Kan inte tänka mig fasta hjul.
    Vi tänkte också köpa en Brio Smile=) Vart köpte du din vagn? Var så bra pris=) Är det liggdel inkluderat i priset? Kommer ni använda Brios babyskydd som man kan fästa på vagnen?
  • Fröken Ö
    Plopps80 skrev 2013-09-02 09:27:00 följande:

Nej nu satsar vi på att klämma ut dessa bebisar på typ 5- timmar Brukar jualltid gå fortare med nr 2. Ettan har ju redan banat väg så att säga. Funderar lite på bedövning och sånt. Har kommit lite nya sorter vad jag har hört.
    Är ju mitt första barn så är en gröngöling på det här med bedövning och förlossningstekniker=)

Har läst en massa om att föda med dykteknik, känns spännande! Men jag tror att mycket hänger på vilken bm man får, och det kan man ju inte välja=) Alternativt ha en partner som kan hjälpa en, men min är nog inte rätt person för "uppdraget"=)

Vad hade ni andra för smärtlindring/bedövning vid de tidigare förlossningarna? Vad kommer ni ha nu?   
  • Fröken Ö

Jag tycker att min mage också har växt massor, tror det är en tillväxtperiod nu. Hade ett sf-mått på 25 i vecka 25. Låg lite över "normal" kurvan men min bm ansåg att det är bättre och ligga lite över än under=) Kanske försökte hon muntra upp en när jag klagade på att magen är så stor.  Hon menade att det inte behöver betyda att man får en stor bebis sa hon. Ni med lite erfarenhet, har ett stort sf-mått lett till stort barn vid födsel?

Jag är även rätt kort 164 cm, så min mage ser väldigt stor ut redan i v. 27. Jag kan lägga in en bild senare idag! Men återigen sa min bm att är man kort så ser magen kanske lite större ut för det finns inte så mycket plats uppåt att växa på för bebisen, så den växer utåt. Även här tror jag att hon försökte muntra upp mig, men jag väljer att tro på det=) Jag brukar därför förklara detta för folk när dom ska kommentera hur stor mage man har! Borde det inte vara tvärtom, att man ger komplimanger ju större mage man får=) Är min första graviditet så jag måste säga att jag blir lite förvånad över hur folk kommenterar ens mage!!! 

• Fröken Ö
    Stinakri83 skrev 2013-09-14 20:50:10 följande:

Hej allihop! Förra söndagen fick vi åka in akut till sjukhus!! Men högt blodtryck! Men jag repade mig bra! Men på fredagen den 6 september så blev jag dåligt det var tur att jag var inlagd, jag hade havandeskapsförgiftning! Och jag började krampa! På tjugo minuter så blev det ett akut snitt! Och ut kom en liten liten kille på 670g ovh 34,5 cm! Jag var sövd och fick inte träffa mitt underverk pån18 timmarbmen han hade sin pappa hos sig! Så nu bor vi på neo! Men våran kille och våra tre andra barn! Dagarna går upp och ner glädje, sorg! Tråkiga besked och glad besked! Men han är en kämpe våran lilla lilla kille med ett stort namn! Maximillian!

Stort grattis till lilla Maximilian! Vilket fint namn ni valt till er son=) Hoppas att han kämpar på bra!
  • Fröken Ö
    nyttliv85 skrev 2013-09-18 15:11:31 följande:

Just hemkommen från mvc, alla världen såg bra ut.
    Hjärtslag på 130, sf-mått i vecka 32 var 28, och det bästa av allt min vikt stod stilla sen föra vägningen 8 aug... 10 kilo upp sen invägning.  

Är många som haft tid hos bm idag! Vi var också där idag. Är i v 27+6, går alltså in i v 29 imorgon. Mitt sf-mått var 28 och hjärtslagen var på 140. Sist vi var hos bm var de på 150 men den här gången var bebisen inte vaken!

Jag ligger lite över kurvan på sf-måttet båda gångerna bm har mätt. Har läst att pojkbebisar kan vara lite större. Ni som har ett sf-mått som är över det "normala", väntar ni pojke eller flicka? Vet att ett stort sf-mått kan bero på mer saker än bebisens storlek som mängden fostervatten, men var mest intresserad för skoj skull=)
  • Fröken Ö
    sarak skrev 2013-10-01 12:26:54 följande:
    Använder ni stödstrumpor? Och i så fall, fungerar det? Funderar på att införskaffa...
    Jag använder stödstrumpor varje kväll när jag kommer hem från jobbet, känns så skönt! Ibland har jag sovit med dom men oftast går det bra utan dem=)
  • Fröken Ö

Tänkte bara kika in och säga att igår natt födde jag min son, i vecka 37+5. Vattnet gick i söndags och vi vart inlagda kl 14.00, kl 21.00 var jag öppen helt men lillen ville inte ner så jag fick inte börja krysta förrens vid 04.00, men då gick det undan! Hade en jätte bra förlossning, trots att det drog ut på tiden!

Lycka till allihopa! Är helt underbart att ha blivit mamma! Många kramar

Svar på tråden December bebis 2013