• Smulan91

December bebis 2013

Tänkte fråga er mammor som varit föräldralediga innan.

Om jag vill ansöka om gravid penning, ska jag personligen gå till chefen själv och fråga om han kan placera om mig eller om jag ska söka gravidpenning.
    Eller
    Ska jag bara fylla i pappret och låta honom få det.
    Känns som om man borde fråga först?!

• Smulan91

Jag jobbar på Ica, en liten Ica med lite personal vilket gör att jag är själv en stor del av tiden med alla lyft.
    Och vissa lådor med kött jag lyfter väger ju minst 25-30kg.
    Jobbar även i charken och en Parma skicka där kan väga 6kg och den får jag lyfta upp i en maskin och skiva.

Okej, ja känns bättre att liksom prata öppet om det så man har "ryggen fri"

Aha .. Två veckor innan bf så måste man ta ut föräldraledighet alltså? Det va mer än vad jag visste :D tack!

• Smulan91
    Repan skrev 2013-08-12 23:33:32 följande:

Gud min svärmor är världens tråkigaste.

Man skickar bilder på de kläder vi har, samma bilder som ni sett här - det är inte mycket, från 50-62+ har vi plagg som får plats i en liten pappkasse - 6 bodys totalt liksom, varav ett par braller, en sparkdräkt, en kofta, dregglis, tossor etc. är presenter som vi redan fått av andra. Allt annat utom två bodys och fleeceoverallen har vi köpt begagnat för 5 kr styck (bodys) och byxor och annat 30-55 kronor ungefär.

Och hon reagerar med STOP STOP STOP SLUTA HANDLA. För vi kommer få så mycket ändå och speciellt i just de storlekarna och sluta sluta sluta köpa saker.

Alltså man ba... men jag kanske vill köpa ett par tre plagg till vårt barn själv också? Dessutom några extra när de kostar fem kronor?? Vi har långt ifrån allt vi behöver från storlek 62 och uppåt - vi har dessutom inte egen tvättmaskin så vi behöver kanske typ en byxa till i 56 för att i alla fall ha två.

Samma med när vi pratade om att välja barnvagn och beställa den snart då (innan v. 27 eller nåt) så säger hon att man ska vänta för bebisen kanske dör.

Alltså jag orkar inte med folk. Det är så sjukt tråkigt att dela med sig och försöka inkludera människor som inte kan tänka annat än negativa tankar.

Det är ju verkligen inte som att vi har 14 uppsättningar outfits till den nyfödda. 

Bebis BF 20 december 2013
    Min svärmor är EXAKT likadan! Men

Du, det här är mitt första barn, tänker handla precis hur mycket kläder jag vill och orkar! Så deså!
  • Smulan91
    MissKaos skrev 2013-08-16 20:02:58 följande:

Sushi är på ok listan numera! Äter det flera ggr/vecka.

Parma tex kan ju innehålla bakterier som man kan få mf av. Värre än att trx få i sig lite fisk av fel sort där det ju är tungmetaller som inye är bra

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Jag jobbar i charken på Ica och nej , brie borde du inte äta och inte Parma!! Parma är inte tillagat, bara torkat, så chansen på bakterier är jätte stor!

Salladsbaren ska inte va någon fara om butiken sköter det! Man måste ha speciellt certifikat och gå igenom en mängd tester för att ens få ha en salladsbar (vi har precis fått den och jag är ansvarig över den så jag vet)
  • Smulan91

Däremot försöker alla korsfästa mig nu för att jag ätit kräftor? Det står ju på Livsmedelsverket att man får äta kräftor?

Vad är det för hysteri?

• Smulan91

Du får hur många träffar som helst på Google om att man får äta kräftor?jag hänger inte med :(

• Smulan91
    MissKaos skrev 2013-08-16 21:05:45 följande:

Det är ju nyttigt? Skriv ut livsmedelsverkets rek för gravida och ge dom?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Ellerhur?

Får nästan göra det :)
  • Smulan91
    MissKaos skrev 2013-08-16 21:13:58 följande:

Plocka ner den i tfn och visa...

Ja Livsmedelsverket kan ju inte ha fel? Det som står där gäller ju alla?
  • Smulan91
    mammatilltvå85 skrev 2013-08-17 01:39:11 följande:

jag har varit extremt noga med vad jag ätit denna graviditet. Så var jag inte de andra två gångerna. Det är jobbigt att "nojja" och jag saknar viss mat massor. Önskar jag kunde ta det lite mer "chill" men jag vet att jag hade mått sämre och oroat mig mer om jag inte undvikit det man "bör" + lite extra...

Var och en känner ju vad man mår bäst av att göra....tycker man ska lita på sig själv. Vill man äta ost gör man det, vill man inte äta nåt gör man det. Klart det går bra för 99,99 % ändå, men vet man med sig att man bara skulle oroa sig av att ha ätit lite ost är det ju knappast värt det. Är man inte en sån som oroar sig så mycket så ska man njuta av osten=) Så tänker jag...

Har en lista i datorn med maträtter och livsmedel som jag ska FROSSA i direkt när jag kommer hem från bb. Längtar!!    

Haha Gud vad kul att du redan hunnit göra en lista. :)

Ja, jag tror också att folk får göra sina egna uppfattningar av vad dom ska äta och inte äta. :)
Svar på tråden December bebis 2013