• Nania

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-04-01 17:19:08 följande:
    Gud vad roligt!!!! Allt är så kul nu! Detta är mitt andra barn men jag är nästan ännu mer spänd och glad denna gången än första!
    Mmm ska bli kul. Hoppas så på att slippa höra av mig tidigare till dem bara. Drar illamåendet igång på riktigt har jag inte mycket val :( Men verkar ha en superbra BM denna gången som verkar samarbetsvillig och förstående! Guld värt! Älskar att jag har dem på gångavstånd denna gången med. 
  • Nania
    Plopps80 skrev 2013-04-01 18:13:38 följande:
    Med dottern gjorde jag VUL i v 6. Hade så jäkla ont i magen och de var rädda för X men i livmodern fann man ett litet hjärta som tickade och en helt normal gravv. Känns jobbigt att vänta till v.8. Länge kvar. En App säger att jag är i v 5 och en i v 4. Det är 4 veckor och 1 dag sedan senaste mensens första dag. Antar att det räknas som 4 fulla veckor plus en dag alltså vecka 5 eller? Fick ju gravid 2-3 på testet så det borde vara 4+1 v5
    Jo 4+1 burkar benämnas som vecka 5 när man pratar om det :)
  • Nania
    Liten08 skrev 2013-04-01 18:14:08 följande:
    Spännande med val av mvc, jag gick på munkebäcks förra gången men inte helt nöjd :/ hade upprepade uvi och det kändes aldrig som att dom tog mig på allvar när jag sprang och sa att nu vill jag kissa på sticka igen...men har en vän som går där och är supernöjd! :) Jag borde nog ringa till gyn jag nyligen gått hos för cellförändringar och även en konisering :/ Spännande att många av oss bor i Gbg :) träff efter v 12-13 ;)
    Jag har också viss anknytning till GBG. Har pappa och syster som bor i Mölndal så blir ju besök dit ibland :)
  • Nania
    Liten08 skrev 2013-04-01 18:18:04 följande:
    Plopps80: så fick jag med, 2-3 & jag kunde inte hejda mig så jag ladda hem två appar. Enligt den ena så är det v 4+1 och den andra 5+1....så spännande! Hoppas hoppas det vill växa och gro :) så jag kan berätta för min sprillans nya chef :/ usch, lite ångest över de där :/
    fast 4+1 och 5+1 är ju inte samma direkt. Har aldrig hört talas om att man fått olika mer än på en dag då det beror på om BF är 39+6 eller 40+0
  • Nania
    Plopps80 skrev 2013-04-01 18:21:44 följande:

Hur menar du nu?
    4+1 innebär 2 veckor och 1 dag sedan befruktning (man pratar här i folkmun om 5 veckan)
    5+1 innebär 3 veckor och 1 dag sedan befruktning (man pratar här i folkmun om 6 veckan)

Alltså kan inte samma graviditet visa båda dem på samma dag i graviditeten.  

Saxar detta från familjeliv:

Det finns flera olika sätt att beskriva graviditetsdatum under de cirka 40 veckor som graviditeten pågår. 
    En graviditet varar 280 dagar. Vid en standardcykel på 28 dagar och lutealfas på 14 dagar startar graviditeten på sista mensens första dag. Då är man i vecka 0+0. Den faktiska graviditeten startar alltid vid ägglossning, i vecka 2+0. Beräknad förlossning (BF) äger alltså rum i vecka 39+6.
    Har man annan menscykel eller lutealfas än standard beräknas graviditeten därefter.

En del barnmorskor börjar räkna från vecka 0+1 och anger 40+0 som BF men då de flesta räknar på vårt sätt har vi valt att använda detta. 
  • Nania
    mammatilltvå85 skrev 2013-04-01 18:26:20 följande:
    Vad kul att så många hittat hit!

Har suttit ute i solen hela eftermiddagen och surfat barnvagnar och babyskydd=) Mysigt....vi har kvar vårt babyskydd från när våra äldre barn var små men nu börjar fåfängan slå till att jag insåg att de "nya"  och "moderna" är så mkt snyggare...hehe. Dock tror jag inte vi behöver ett med bas, känns som att de är mkt tyngre och otympligare och det känns viktigt att ha ett ganska lätt babyskydd då bebis också väger lite efter nån månad.

Nån som vet vad ni vill ha för vagn? Jag har ägt säkert 8-9 barnvagnar men efter att vi tillslut köpte en bugaboo bytte vi inget mer...så vi har redan bestämt att det blir en sån. Dock kommer vi nog kolla efter en begagnad...

Är ren Bugga mamma med. Hade Cam + Bee sist. Har Bee kvar och denna gången blir det lätt Buffalo :D
  • Nania
    Liten08 skrev 2013-04-01 18:28:33 följande:
    Kanske beror på att jag har haft väldigt långa cykler sedan jag tog ut spiral samt gjorde en konisering? Enligt babygruppens app så är jag i 5+o men enligt babycenters är jag i 4+? -den säger v 5? Eller så har jag helt missförstått räkningen :/ kan vara så. När jag låg inne på sjukhus under min förra grav så sa bm att det dom inte räknar v 5+3 som v 6 utan som just 5+3 :/ så jag gör som dom... :)
    Nä vissa BM räknar inte så. Kan lätt bli förvirrat. ;)
  • Nania
    Liten08 skrev 2013-04-01 18:28:33 följande:
    Kanske beror på att jag har haft väldigt långa cykler sedan jag tog ut spiral samt gjorde en konisering? Enligt babygruppens app så är jag i 5+o men enligt babycenters är jag i 4+? -den säger v 5? Eller så har jag helt missförstått räkningen :/ kan vara så. När jag låg inne på sjukhus under min förra grav så sa bm att det dom inte räknar v 5+3 som v 6 utan som just 5+3 :/ så jag gör som dom... :)
    Beror säkert på vad du angett att den ska räkna ifrån. Bäst är ju om man vet dagen för ÄL för att få det så rätt som möjligt.
  • Nania
    Plopps80 skrev 2013-04-01 18:31:56 följande:

Har också ny chef så jag vet exakt hur det känns!!! Jag räknar med att jag är i v 5 nu. 4+1

Tror jag berättar om vi ser ett fint hjärta som tickar på VUL. Dottern är 5 år och väldigt förståndig. Jag kommer aldrig kunna hålla mig längre och händer det nåt får jag ta det då. Men visst är det svårt inget lätt det här! Nania tack för informationen
    Förstår precis hur du känner. Har en 5årig tös hemma med som mer än gärna kommer vilja veta :)
Svar på tråden December bebis 2013