Inlägg från: Annaa1988 |Visa alla inlägg
  • Annaa1988

December bebis 2013

Jag tror dock att vår BM som gjorde RUL försa sig, jag hörde det men inte sambon. Ska bli spännande att se i december om hon försa sig eller bara sa som hon sa av ren vana! Innan hon sa h*n så kallade hon bebisen bara för den och krabaten och sen vips, råkade den få ett kön där en gång ;)

• Annaa1988

Är det någon mer som har mycket huvudvärk?
    Jag har det nästan varje dag, dagarna igenom.. Otroligt frustrerande

• Annaa1988

Otroligt segt och frustrerande! Alvedon hjälper inte heller.. Vet inte hur jag ska orka med denna huvudvärk i över 20 veckor till. Hoppas att det lättar på i och med att värmen sjunker!

• Annaa1988
    Repan skrev 2013-07-19 08:38:00 följande:
    Har huvudvärk här ca varannan dag, ibland flera dagar i rad. Det är inte migrän riktigt men ibland snudd på - jag måste lägga mig och vila. Tar tabletter då och då (alvedon) men försöker undvika det, eftersom det är så ofta jag har huvudvärk! Dricker mycket vatten, något med socker i om jag tror att det är det som är problemet eller lite kaffe i kombination med vatten.

Här har vi börjat tänka på att kanske göra våra större inköp nu efter RUL. Det verkar bli en ny barnvagn då Brio Go 2013 inte verkar finnas på blocket än, eller speciellt ofta tyvärr. Men det är ju klart :)
    Lite möbler ska inhandlas - förvaring till det lilla sovrummet och så måste vi lösa var vi ska ha bebisens kläder på ett vettigt/lättillgängligt sätt samt hur vi ska ha skötplats.....

Har ni som haft barn haft skötbord? Vi har så dåligt med plats - och kan t.ex. inte ha det i badrummet och det känns trist att ha i lilla rummet, man orkar ju inte gå upp och gå dit på nätterna. Vi har en byrå som är jättestor i vårt sovrum som vi kan ordna tillfällig skötplats på men tänker nog oss att byta främst på golvet, dels pga platsbrist men också senare för att undvika fallskador. Vi har två vänner som har barn varav båda bytt på golvet hela tiden.

Sen är det spjälsäng så klart :) Men först måste vi luska ut om vi ska få en släktkorg som min fru låg i när hon var liten (hmm känns det verkligen säkert??) eller nån vagga som någon ville ge oss... det är gulligt med presenter men lite jobbigt med just möbler som man kanske vill bestämma lite själv. Korgen är ju såklart mysigt pga frun låg i den när hon var liten men den hänger på någon ställning och jag är lite orolig över det där... jag kanske är töntig!
    En byrå r väldigt smart, om man är extremt noga med att alddrig aldrig släppa barnet när man sköter det. Alltid en hand på!
    Jag har haft både utan och med skötbord och jag kommer att ha skötbord till denna knodd, det är så mycket skönare då de är små. Man slipper böja sig och kan ha förvaring av blöjor, kläder och andra nödvändigheter nära till hands :)

Vi skippar spjälsäng, jag samsover med bebisen tills hen är stor att sova i växasäng, så det slipper jag tänka på. En liten vagga i vardagsrummet ska vi dock ha, i fall att bebisen somnar där om dagarna och man vill kunna lägga ifrån sig hen!

Härligt med barnvagn, Brio Go r ju en underbar vagn! Är ni sugen på någon speciell färg? 
  • Annaa1988
    Repan skrev 2013-07-19 09:38:38 följande:
    Ja vi får se helt enkelt, först är vi båda hemma en liten tid så sen får vi hitta oss själva och varandra i det. Hur mycket man vaknar t.ex. för skriket vaknar ju partnern av ändå. Eftersom vi inte har skötbord är det ju iaf lätt att flytta runt och se vad som fungerar för oss. Förmodligen hamnar det i vardagsrummet tillslut.

Lite senare ska vi ha extrasängen i lillarummet bäddad så att vi var och en får en ostörd natt var i veckan, om bebis är en skrikig en :) Det kommer ju variera en del vem som gör vad och så vidare - vi delar föräldraledigheten rakt av.
    Vad smart, så att båda kan få sova ut helt! Låter jättebra, och det med fl också. Det är ju underbart om man kan dela rakt av!
  • Annaa1988
    corky skrev 2013-07-19 12:11:42 följande:
    Kommer från ett lyckat RUL! Otroligt lättad! Blev flyttad 6 dagar, så bf 16:e. Och bikarbonattestet visade på en tös, men i magen ligger en pojk! :)
    Härligt, stort grattis!
  • Annaa1988
    siolina skrev 2013-07-19 17:41:09 följande:
    Jag minns inte om vi bytte blöjor på natten, precis i början kanske. I början bajsar de ju i princip varje gång de äter (inte alla men många). Men det var inget varaktigt iallafall. Fast det kan väl bli på ena eller andra sättet. Vi hade också ett litet badrum i början men vi använde inte skötplatsen vi hade gjort i ordning. Vi bytte blöja där vi var och tog med henne till badrummet och sköljde av henne. Vi har aldrig använt våtservetter utan sköljde av henne och torkade henne och satte på en ny blöja. Skötbord kändes överflödigt. Även spjälsängen visade sig vara överflödig. Vi använde den aldrig och det slutade att vi gav bort den oanvänd till dotterns kusin.

Är man noga med att man vill ha barnet i egen säng är det säkert bra att vänja bebisen vid det från början, annars har jag lärt mig att ta behoven efter att de kommer upp. Onödigt att köpa en massa saker som visar sig vara överflödiga eller felaktiga. Bröstpump kom vi aldrig att använda heller, men det trodde vi att vi absolut måste köpa innan. Vagn var det långt ifrån så bråttom med som vi trodde. Vi använde den i princip först från att vår dotter vår några månader. Våtservetter var en annan sådan grej som vi trodde att vi bara måste ha, vi hade köpt på oss men när det väl var dags ville vi inte använda dem.

En del kläder blev också oanvända. Bodys och sparkbyxor i storlek 74 eller större t ex.
    Ja, samma med spjälias för oss med första. Använde ALDRIG!
    Våtservetter, big no no hos oss, jag gillar dem inte alls utan kör med torra servetter och en sprayflaska med vatten+olja i :) Håller rumpor mjuka, lena och rena ;)

Skötbordet användes dock flitigt, jag gillar inte att böja mig och har gärna en bestämd yta att hålla till på. 
  • Annaa1988

Jag ammar länge, min äldsta ammade i 19 månader och min yngsta på 24 månader ammar ännu om kvällarna. Ser absolut inget fel i långtidsamning utan tycker det är enbart positivt!

Svar på tråden December bebis 2013