Peak skrev 2013-08-19 11:23:44 följande:
Jag kommer inte (!) väga mig hos bm! Jag väger mig hemma på morgonen som jag hade gjort vid inskrivningen annars blir jag deprimerad! Gick ju oförklarligt upp 5 kg när jag slutade med mina p-piller så jag startade ju över min normalvikt :( och nu i v 23 har jag gått upp 5-6 kg! Men har inte rört så mycket på mig i sommar som jag annars gör p.g.a. foglossning och järnbrist-trötthet! Får nog ta tag i det här och börja styrketräna iaf! Finns det någon "norm" för viktuppgång man kan se någonstans så man slipper deppa ihop totalt kanske?
Ja det finns normer för vikten.
Jag väger mig inte hos BM utan hemma. Jag har haft ätstörningar så för mig är det öht inte aktuellt att väga mig där, det kommer inte hända.. Iaf inte så länge vågen står i väntrummet!!
MINMI viktuppgång för att barnet ska få det det behöver är 6kg. Och den infon kommer från vuxenheneten för ätstörningar här så det är inte ngn påhitt eller så, utan fakta. Förr sa man ju att barnet tar vad det behöver men det stämmer inte.
En graviditet i sig väger 10-15 kg. dvs bebis, moderkaka, fostervatten, bröstkörtlar mm mm.
Resterande är fluff... mestadels. Min BM tror att jag går upp mkt pga att jag var smal innan och att kroppen vill ha detta för att klara amning etc. Jag ska då inte bry mig etc. Men det är ju inte så lätt när man känner sig som en valross!
Ska väl tilläggas att jag är friskförklarad sedan många år och nu lika normalstörd som många andra. I vanliga fall dock noga med kosten för att må bra och för att jag älskar att springa... Och då funkar inte många kilon så bra.