December bebis 2013
mammatilltvå85 skrev 2013-08-19 20:51:56 följande:
okej. Tack för tipsen! Söt dryck dricker jag aldrig, dricker aldrig saft/juice alls, om jag dricker läsk är det light och te osv dricker jag osötat. Tänker att jag kan minska mängden pasta/potatis/ris och äta extra av tex broccoli, bönor, ärtor, vitkålssallad osv istället. Men får tänka på att lägga till fett så det inte blir "bantningskost" istället....
Hoppas mina fogar håller sig bättre så jag kan ta korta promenader och så. Har varit hemskt att känna sig bunden till hemmet eller att åka bil överallt.
Jag är dålig på regelbundna måltider. Jag måste bättre mig på det. Äter oftast "dubbla portioner" 2-3 större mål om dagen. Tidig lunch, middag och sen en gång till på kvällen. Är dålig på att komma ihåg mellanmål då jag oftast inte hinner bli hungrig mellan målen eftersom jag äter så mkt då och rätt energirik mat.
Har tänkt att avocado och nötter måste vara bra mellanmål att ta till. Eller ett kokt ägg till exempel. Ger inga extrema sockerhöjningar och är nyttiga fetter.
Tar gärna emot tips om nån annan har bra förslag på mellanmål som inte ger snabb sockerhöjning. Dvs helst inte mackor och så.
Regelbundna matvanor är a och o tror jag. Ett kokt ägg är jättebra, men ganska kalorisnålt om du behöver gå upp. Då behöver du nog lägga till ngt mer! Avocado är något jag verklgein gillar med, gott ihop med skinka tex.
Snabbomelett: två ägg i en tallrik/skål (ta en stor bara) lite salt peppar och LITe mjölk veva i med en gaffel så gulorna går sönder. Kör i micron. Kolla så det inte kokar över.. till: Avocada och tomat! Går fint att slänga i bitar av skinka el dyl i äggsmeten innan man micrar..