Inlägg från: mammatilltvå85 |Visa alla inlägg
  • mammatilltvå85

December bebis 2013

Studien visade förövrigt att hos de mammor där man uppmätt högre halter kemikalier från hårfärg, smink, parfym osv i urinen under graviditeten löpte barnen väldigt mycket högre risk att få diagnoser som tex ADHD och liknande. De hade följt barnen till ca 7 års ålder.

• mammatilltvå85

inte hunnit kika in här idag ännu men OJ så ni skriver....=)

Äldsta sonen klagade på magvärk i morse, han är aldrig sjuk och har aldrig haft så ont att han snyftat någon gång någonstans men det gjorde han i morse. Blev livrädd att det var blindtarmen eller magsjuka, men efter en timma i soffan hade det lugnat sig och han bad om frukost, sen har han varit pigg hela dagen och åt till och med pizza till middag. *lättad*.

Då han mådde bättre snabbt har dagen spenderats utomhus vilket resulterat i att jag som optimistiskt la mig i en baden-badenstol i shorts och linne bränt både bröst, armar och ben.....   får skylla mig själv.

En annan grej som skett med mig sedan vi var på vul och såg bebisen sprattla är att jag blivit jättenojjig vid sex!

Jag "vet" ju att det inte ska vara nån fara, men bara för att jag får en sammandragning så tror jag typ att den ska dö i magen eller nåt. herregud såhär höll jag inte på sist jag var gravid....och undvika sex vore typ tortyr då jag blir så mkt mer "sugen" när jag är gravid, ett dilemma....hur tänker ni kring sex? nån mer som oroar sig?

Vet att jag måste sluta nojja för allting, jag tror att bara jag kan börja känna bebis sparka snart, kände med barn nr 2 i v.14 och är i v.11 nu, så kommer jag slappna av mkt mer....

• mammatilltvå85

Jag har tänkt "unna" mig att färga håret lagom till skolavslutningen och sommarsemestern...då är jag i v.15-16 ca...då känns det mer ok eftersom alla organ bildats osv. Kommer välja en blåsig dag och stå utomhus på balkongen och göra det för att slippa andas in ångorna...sen kommer jag nog behöva färga det en gång till i v.24-25 kansk, dvs i slutet av sommaren inför hösten....den utväxten i ca 2 mån kan jag leva med...nu hade jag inte färgat håret på säkert 1 mån när jag blev gravid, så nu har det gått snart 4 mån....huvva hur man ser ut...men har det framförallt uppsatt, då tänker man inte på det lika mkt. Jag har mörkbrun färg och är "råttfärgad/ljusbrun" naturligt så det ser mest tunnhårigt ut....men men...LÄNGTAR till jag får bli fin i håret igen! Tänker att före v.16 känner jag mig ändå inge snygg, hehe, ingen bebismage, ser bara uppblåst ut, kan inte ha varken gravidkläder eller mina vanliga favoritkläder (dvs tajta jeans och tajtare toppar) utan sunkar runt i makens t-shirts och leggings alternativt stora mjukisbyxor här hemma. Jag pluggar ju mkt hemifrån så det är ju inte ofta jag måste se anständig ut. Men till sommaren, då vi är lediga allihopa DÅ ska jag vara gravidsnygg med fina somriga mammakläder och nyfärgat hår;=)

Har åkt på en förkylning nu också, men peppar peppar verkar den inte bli värre än färsta dagen, dvs ingen feber vilket känns bra för då hade man ju hamnat i dilemmat vad som är "värst" för fostret av feber eller Alvedon...men slapp fundera över det denna gång. Någon som vet om en vanlig förkylning kan vara skadlig? Ont i halsen osv?

• mammatilltvå85
    Längtan91 skrev 2013-05-10 12:52:58 följande:
    Har åkt på en förkylning nu också, men peppar peppar verkar den inte bli värre än färsta dagen, dvs ingen feber vilket känns bra för då hade man ju hamnat i dilemmat vad som är "värst" för fostret av feber eller Alvedon...men slapp fundera över det denna gång. Någon som vet om en vanlig förkylning kan vara skadlig? Ont i halsen osv?   [/quote] Har också åkt på en hemsk förkylning med svettningar och feber nästäppa osv. Men tror inte att det är någon fara för fostret eftersom det är så pass skyddat. Tror det är värre att tex. Ramla och så än att vara förkyld.

Jo det är sant=) Hoppas detta går över snabbt=)
  • mammatilltvå85

jag befinner mig verkligen i de såkallade "spökveckorna" just nu....går in i v.12 på måndag (äntligen känns det som man börjar komma nånvart) och känner absolut ingenting förutom ömma bröst. Superskönt såklart men jag längtar ihjäl mig efter att känna riktiga fosterrörelser....kände redan i v.14 med barn nummer 2 men då var moderkakan i bakvägg....undrar var den sitter den här gången? Tror ni de kan se det på UL som jag ska göra i v.13?

• mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-05-11 15:45:22 följande:
    Hopoas det! Jag kände med fosterrörelser sådär tidigt sist. Hoppas på det nu med! V12 startar på onsdag tror jag

Visst var det härligt att känna så tidigt?! Med ettan (hade moderkakan i framvägg då) kände jag för första gången i v.20 på planet till Paris....så det var stor skillnad på när jag kände beroende på moderkakans läge....
  • mammatilltvå85
    MissKaos skrev 2013-05-11 18:00:26 följande:
    Ja, jättemysigt.! Kände som en fjäril nere i bäckenet på ena sidan.
    Just nu har vi en trött och trotsig 4åring ich jag undrar om jag är riktigt klok som skaxffar en till?

haha ja du vår 6 åring är inte heller helt enkel att ha att göra med direkt...hoppas han lugnar ner sig lite till det är dags för den här lill* att kika ut;=)
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-05-11 19:14:04 följande:
    Ska till London i nästa vecka. På Madame tussades har en skräckkabinett som ska vara himla läskig. Jag vill besöka den men det står att man inte ska gå där om man är gravid. Vad fan kan man få missfall av att bli rädd?!?!?!

hm, nä det tror jag inte...men kanske är det nån sorts rök eller liknande där inne som man inte ska andas in? Bara en tanke som slog mig....

annars vore det ju gravidförbud på skräckfilmer på bio också...tänk den, inga gravida eller barn under 15 år, hahaha 
  • mammatilltvå85
    Plopps80 skrev 2013-05-11 19:24:58 följande:

Nä det tror jag inte. Det stod att gravida, folk med hjärtfel och barn under 12 år inte bör besöka skräckkabinetten eftersom den kan vara skrämmande. Är både vaxdockor och levande utklädda. Tycker det är skit att man ska missa det

jaha, men oj, då måste det verkligen vara läskigt....
Svar på tråden December bebis 2013