• sarak

December bebis 2013

MissKaos skrev 2013-09-20 21:54:50 följande:
    Tyckte föresten jag såg kul ut i träningsoutfiten.. därav bilden!

Du är jättefin!!
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-09-21 14:34:10 följande:
    Hemma. Ordinerad vila. Läkaren verkade inteprecis tycka arbete var ngn bra idé den här graviditeten. Jag försökte med ja, om jag är h emma hela veckan kasne jag kan åka och köpa ett babyskydd. NJAE.. Du kanske kan få barnvakt till din stora och vila. Jahopp.. Får jag kolla ut barnstol på nätet och be gubben åka och handla. Ja, rätt tänkt tydligen...

påverkad livmodertapp igår, och idag såg CTG ok ut. Men får "mensont" och sdr om jag går längre än 500meter typ. Antagligen kommer detta inte påverka cervix öht. Ska invänta urinodling. Kan vara ngt bakteriellt kanske.

Personligen tror jag att det är stress -det har varit mkt på jobbet- och trötthet. Typ..

För den som har strl S (amningströjja)

Jag lär ju hinna med att surfa på tradera mer än vad som är bra för hälsan. Måste börja läsa på "den tomma stolen" som ligger här. Har börjat, men översättningen är.. kass..

www.tradera.com/boob-amningstroja-jatteskon-fleecetroja-stl-s--auktion_163201_190233614

Se till att ta det lugnt nu och sköat om dig ordentligt!
  • sarak

Helt galet trött, tror jag bryter ihop snart. Galet mycket jobb och mer kommer det bli framöver med kvartalsbokslut och budgtprocess som ska igång. Hur ska jag få energi? Kan man få järnbrist fast jag äter järntabletter sedan länge och det såg bra ut för 4 veckor sedan? Någon annan teori på denna hysteriska trötthet? Sover iofs inte så mycket på nätterna, minst 5 toabesök :-S Måste vända det här, vill bara lägga mig och gråta!

• sarak
    Felinne skrev 2013-09-25 16:18:55 följande:
    I min gravidapp står det att v.28-32 är en kraftig tillväxtperiod så om det stämmer gissar jag att det tar mycket energi från dig. Om jag skulle ge några tips/synpunkter utan att vara något som helst utbildad i ämnet skulle jag säga följande: Rent allmänt tycker jag att det brukar hjälpa att hålla sig aktiv om jag är trött - gå promenader och sådant för att stimulera lite endorfin-tillskott. Många personer blir ju också trötta på hösten när mörkret kommer så det kanske är bra att utsätta sig för så mycket dagsljus som möjligt. Se över sina mat- och sovvanor är väl också ett hett tips. Och så det gamla beprövade sätten sova. Alternativt ignorera kroppens signaler och hoppas att du kan lura kroppen att tro att den är pigg ;)
    Tack Felinne och Miss Kaos. Jag försöker leva ganska så bra. En kortare morgonpromenad med hunden innan jobbet, 1,5 km raskt tempo. Går alltid en promenad på lunchen, också 1,5 km. När jag kommer hem från jobbet är jag ute och cyklar (har bytit promenader mot cykelturer på inrådan av sjukgymnast.) Antingen cyklar jag en lugn runda på 30 min med hunden, och ibland (hittills 2 ggr denna vecka) ett mer motionsinriktat pass på landsvägscykeln. Äter gör jag alldeles för mycket, men ganska nyttigt i varje fall  

Det är nog en kombination av tillväxtperiod, höstmörker, massa jobb och som Miss Kaos säger alla toabesök som gör att tröttheten känns helt oövervinnerlig. Tyvärr känns det som svåra saker att påverka, dår bita ihop och hoppas att det vänder!

Kan tyvärr inte gå ner i arbetstid just nu då det är så mycket att göra och jag är den enda med ekonomikompetens på min division, dvs ingen kollega som kan ta mer. En ersättare till mig är dock på väg in för upplärning, om någon månad borde han kunna så pass mycket att han kan göra vissa saker självständigt så jag får lite vila. Har massa semester sparat att ta ut när tillfälle finns
  • sarak
    Nov13 skrev 2013-09-26 16:58:32 följande:
    Nyss hemkommen från bm. Känner mig lite småledsen. Hon tycker jag gått upp lite för mycket förstod jag. Förra gången jag träffade henne var i vecka 24 och då hade jag gått upp 10kg sen inskrivning (13 totalt) och hon var verkligen jättenöjd över det. Idag i vecka 31(30+6) hade jag ökat 2 kg sen vecka 24 och det var tydligen inte helt bra. Till saken hör att jag tränade 4ggr/veckan och promenerade 7mil/veckan och vat JÄTTENOGA med maten tills vecka 24 då jag vart beordrad att inte träna, promenera, städa, lyfta osv. Ändå gick jag upp mycket i början och jag kunde verkligen inget göra. Min kropp la på sig fast jag inte åt mer om man räknar kcal. Nu är jag i stort sett stilla jämt men har ändå bara ökat 2 kg sen dess. Hon räknar att jag gått upp 12 men det är ju 15 och hon sa att hon inte tyckte det var ok att gå upp 18-20kg. Jag har 9 veckor kvar. Vad ska jag göra!?

Jag var smal och väldigt vältränad innan med låg fettprocent. Gissar att jag behövde fettet. Jag mår jättedåligt om jag inte äter kolhydrater just nu (äter normalt ganska lite kolhydrater) och jag kan inte röra mig pga sammandragningar.
    Jag har en historia med ätstörningar och tycker inte det är kul att jag gått upp så mycket men det är INTE pga för mycket mat eller lathet. Jag har tillräckligt bra koll för att veta det. Jag hade behövt svälta mig för att inte gå upp vilket ju inte är okej.
    Känner mig jätteförtvivlad och min dumma inre röst säger ju åt mig att sluta äta. Typ.

Ändå har jag fortfarande storlek 36/S i kläder (gravidkläder dock) och är 171 så jag är ju inte SÅ tjock!? Alltid bra blodsocker (4-4,5) och lågt blodtryck (115/60) och låg puls.

Förlåt mitt gnäll men det är jobbigt med min historik med maten... Hon vet dessutom om det och därför ska jag på tul om 10 dagar då dom vill kontrollera så jag äter tillräckligt. Visst unnar jag mig lite mer sötsaker men ändå inte så pass mycket.
    Usch, känns inte bra alls nu :(
    Var allt bra med bebisen? Det är ju det enda som är viktigt! Och att du mår bra såklart! Vad arg jag blir, du har ju en helt normal viktuppgång, speciellt om du var smal innan!! 

Jag skulle antingen vägra att väga mig nästa gång om jag var du, just med motiveringen att hon fick dig att må så dåligt över viktuppgången förra gången. Det kan hon gott behöva höra. Och om allt är som det ska kommer du ju ha gått upp ytterligare till nästa gång, det ser jag som ett sundhetstecken

Glöm det där nu. Klart att det inte är bra för varken sig själv eller bebis att gå upp FÖR mycket, men jag tror man själv vet med sig om man har gjort det och det verkar ju du inte ha gjort. Var rädd om dig och bebis, se till att äta ordentligt och må bra!     
  • sarak

Igår och idag har det kommit EN droppe gul råmjölk från mitt vänstra bröst. Så j-vla coooolt Det funkar liksom!Cool

• sarak
    Nov13 skrev 2013-09-26 18:52:41 följande:
    Allt ser jättebra ut med bebisen. Var på koll i förrgår på förlossningen pga förvärkar och då gjordes ul, vul och ctg. Allt ser perfekt ut med den och även mina värden. Mitt sf mått var idag bra och även hjärtljuden. Tycker det borde vara det viktiga, inte min vikt. Jag har samma kroppsform som innan. Lite större om ben och armar såklart men mest mage. Får ofta komplimanger för att folk tycker jag ser så sund och frisk ut, att det bara är magen som ser större ut, kvinnor som önskar att dom såg/kommer se ut som mig som gravid. Men det är ändå min bm's ord som påverkar mig mest. Började t.o.m gråta när jag kom hem.

Sen är jag besviken för jag bad henne i vecka 9 om hjälp med min rädsla för förlossningen. 4 månader senare får jag henne att skriva en remiss, men sen ändrar hon sig och ber mig vänta ytterligare på att läkaren ska fixa detta (vilket han gjorde). Sen säger hon idag:ja vi pratade ju om att du skulle få en remiss angående snitt men sen tyckte du ju att jag skulle vänta med att skriva den... Jag vart helt paff!! Det är hon som inte tagit min rädsla på allvar och sagt att jag aldrig kommer att få ett snitt beviljat. Jag har ju behövt tjata varje gång och hon säger att JAG ville vänta!? Jag sa då att läkaren skrev en och att jag var där i tisdags.
    Och jag vart beviljad snitt om jag vill (vilket absolut skulle vara omöjligt enligt min bm). Vilket verkar störa min bm..?

Usch bara massa klagomål just nu men ibland blir man besviken och ledsen. Imorgon blir nog en bättre dag! :)

Men fy din stackare.

Har du trivts med din bm tidigare? Annars tycker jag du ska byta. Men även hon kanske har en bättre dag i morgon  
  • sarak

Jag har lämnat urinprov en gång. Kollat järn 2 gånger. Blodsocker och blodtryck alla gånger jag varit där. Är i vecka 31 nu och träffat henne 2 gånger efter inskrivningen. Nästa gång nästa vecka dvs vecka 32. Antar att det blir tätare efter det. Inte hört något om glukosbelastning. Har iofs haft lågt blodsocker när vi testat

• sarak
    Otåligast skrev 2013-09-29 15:55:59 följande:
    Är det någon mer än jag som upplever trötthet & energibrist? Jag har haft besök här hemma hela helgen & är så slutkörd att jag undrar hur jag ska klara veckan... Har gäster onsdag + torsdag + ska resa bort på tjejmyshelg nästa helg - allt är ju roliga saker men jag bävar mer än ser fram emot det. Innerst inne är det enda jag vill att vara hemma i lugn & ro. Går in i vecka 32 på tisdag & börjar förstå att kroppen signalerar att jag ska ta det lugnare.

Jag var ju helt galet trött förra veckan. Fast jobbade typ 150% + hantverkare hemma och allmänt kaos, i kombination med väldigt lite sömn... Man orkar inte som vanligt. Bröt ihop totalt i fredags när tapetseraren som jag väntat på flera veckor meddelade att det var för mycket jobb och han inte ville göra det! Men tog nya tag i helgen och fick ny energi, har målat och spacklat och tapetserat och varit på ponnytävlingar och ute och cyklat och.... ja, allt. Hoppas det håller i sig, måste få klart här hemma inför bebis ankomst och tydligen ska man behöva göra allt själv.... Lååång arbetsvecka ligger framför mig dessutom
  • sarak
    Tuttiluttan skrev 2013-09-29 11:23:23 följande:
    Nån som vet ngt?

När jag var hos sjukgymnasten för foglossning sa hon att dom hade kvällar för utprovning och information om TENS som man kunde gå på om man var intresserad av att använda sig av TENS som smärtlindring. Så kunde man hyra en TENS för 100 kronor i månaden. Kolla, dom kanske har samma hos dig?
Svar på tråden December bebis 2013