• MissKaos

December bebis 2013

Plopps80 skrev 2013-09-07 15:52:14 följande:

Ja den har sjunkit! Vilken App har du? Min visar fr.o.m. Imorn. Vill byta vecka idag
    Exspecting tror jag den heter. Jag har android.

Visst har den. Sjunkit ännu mer under dagen. Känns konstigt!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-09-07 15:04:47 följande:
    Miss kaos. Tar inte 2 Alvedon om dagen utan oftast 2 på en hel vecka. Ibland 4-6 på en hel vecka om nacken är för jobbig. Dessutom tar jag inte varje vecka. Ville bara förtydliga Min mage sitter där den sitter. Har du bild!?Räknar du v.28 idag eller imorn? Räknar från idag. Är så ivrig. Har fått ökad trötthet, fick sova middag idag. Känner mig uppblåst med illamående och gruvlig halsbränna. Har fått ont i handleden på nätterna. Det värker och ilar undrar om det är karpaltunnelsyndrom! Bild på mig i vecka 28 stämmer inte alls in med hur jag ser mig själv. Är mycket större än jag ser ut här! www.aftonbladet.se/halsa/article12653208.ab
    Fast man måste ju leva... Ät inte för mkt socker, inget sötningsmedel inte fel fett inga värkpiller inte fel fis kinte vacumförp skinka.. Jag tror man får försöka göra så gott man kan. Tar man sen läkemedel ett par ggr för att man verkligen är i behov? Ngn form av medelväg..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Har druckit ltie light läsk. Vore lagom om den gjorde att denna kom ut ca 3v snabbare än storebror.. Dvs ett par dgr före Bf!

• MissKaos
    Goldie skrev 2013-09-07 18:26:19 följande:
    Hej tjejer, länge sedan jag skrev här nu, även om jag följer tråden - plugget har kört igång nu för hösten. Läser ju läkarprogrammet och kommer vara ute på praktik stora delar av terminen samtidigt som det är rejält med kurslitteratur och föreläsningar som ska pluggas in också, så det gäller att hålla tungan rätt i mun med hur jag lägger upp tiden om jag ska få ihop det hela. Det är dock väldigt roligt och intressant som tur är :)

Vad många fina magar jag ser här! Ni är så tjusiga allihopa, blir ledsen när jag läser om folks klumpiga kommentarer. Själv har jag turen att nästan bara få höra sådant som "vad härlig du ser ut med magen" och "vad fin den är" - ska man kommentera en gravid kvinnas kropp alls tycker jag att det är den enda sortens kommentarer man ska ägna sig åt, de som bara bekräftar "Jag ser att din kropp är i ett annat tillstånd än vanligt och att du trivs med det, vad roligt".

En kurskamrat frågade i och för sig om jag var i åttonde eller nionde månaden, men jag tror många inte riktigt inser hur stor en höggravid kvinna faktiskt blir...    

Här kommer i alla fall magbild, v. 24 + 4! 

Jättefin kula Ja du ser ut att trivas!
    Var ska du ut och praktisera? Det är alltid kul när det kommer unga läkarstud. iom att ni går lite längre än vi SSK på samma ställe så hinner man ju se hur ni växer (inte fysiskt alltså) men där jag är nu är det ju inga praktikanter förståss. Lite synd!
    Håller fö med dig. Men det är väl rätt allmängiltigt.. Har man inget snällt att säga..  Eller ja -det kan ju vara ok att säga att oj, idag ser du trött ut sovit dåligt? OM det sägs med omtanke men att kommentera folks kroppar plumpt. Varför?

• MissKaos
    Peak skrev 2013-09-07 18:45:11 följande:

Nja jag tar reda på själv ;) min bm verkar inte så påläst! Jag tror jag vet mer än henne!

Vad trist.. BM jag hade med sonen var lite sån. som TUR var hade vi en ÖL då där jag jobbade som var bra på det här med graviditeter. Så jag fick hjälp av honom... Och av sjuksysterkollegiet. Men så himmla trist att det ska kunna vara så.
    Har du hittat bra info då? Det är ju i princip omöjligt att få upp sitt Hb på endast kost under grav och det är ju viktigt att det är ngt sånär ok inför fl iom att man (kan) blöda en del.
    MariaOchNiklas skrev 2013-09-07 19:05:38 följande:
    Vad gör light läsken för något i kroppen så den sätter igång tidigare? Har inte hört det tidigare så är intressant att veta. Ser gärna att liten kommentar utt 1-2 veckor innan bf så man hinner landa innan jul och så vi hinner hem till dottern inför julafton
    Ingen aning! Men jag har läst det på en massa ställen och det verkar vara vedertaget. Ska bälja lighläsk och Hallonbladsthé hela dagarna from v 35 Och hoppas det puffar på någon dag.. Tror det stod 30% ökad risk för prematur med högkonsumtion lightläsk i ngn studie. Om jag bara minns VAR? Det var iaf inte på SU´s hemsida. Aftobladet el dyl? Det var en studie med kontrollgrupp.
  • MissKaos
    Peak skrev 2013-09-07 18:50:39 följande:

Min mage pajar av dem, får springa på toa akut flera ggr om dagen och det blir kris om det inte finns en toa till hands. Får magknip några timmar efter jag tagit dem så jag hoppar över! Har provat Hemofer, Niferex och Duroferon (?) på Apoteket hade de inga andra sa de.

Diarre.
    Ok, nästa fråga när tar du dom? Hur ofta tog du, och hurlänge stod du ut? Ofta ger sig magbesvären efter ett tag. Det kan hjälpa att ta varannan dag iaf i början. Det GÅR faktiskt ge injektion med järn. Det gör ont, men det går. Det är en dyr historia med det går på högkostandsskyddet..

Tycker ändå du ska ge blutsaft ett försök. Det är nog det snällaste.
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-09-07 18:00:34 följande:

Tack det samma! ska börja med hallonbladsthe och light läsk i vecka 35-36 så kommer han kanske ut i vecka 38+0

Vi kan ha hallonbladsthé-kalas! Jag har två dass här, så vi kan väl bälja i oss en kanna. På 34+6 *lol*
  • MissKaos
    MariaOchNiklas skrev 2013-09-07 19:52:08 följande:
    Vart köper man hallonbladsthé?

Hälsokosten!
  • MissKaos
    Goldie skrev 2013-09-07 20:02:26 följande:
    Imponerande! Jag har fortfarande hemska minnen från mina syslöjdslektioner, hur jag än ansträngde mig blev resultatet alltid snett. Du är ju duktig!
    Roligt att ha något att syssla med nu när du får lite ledigt också :)

Tack tack! Jo trivs nog helt okej med magen ändå, fast det börjar kännas att det är en del extra att bära på, framförallt när jag försöker hålla igång med träning etc. har ju sett att ni haft en del viktdiskussioner här, är inte så bekymrad över att gå upp i vikt för att det känns jobbigt med extra kilon men jag hatar att man blir så tung på slutet så att minsta steg blir jobbigt :P

Jag läser internmedicin denna termin så ska vara på några olika kliniker kopplat till det - börjar på medicinsk akutvårdsavdelning, sedan kommer det även att bli kardiologi, geriatrik, njure. Fast njurplaceringen börjar tre veckor innan BF så den räknar jag med att ta igen vid senare tillfälle ;)
    Superspännande förstås men läskigt, det är ju nu det händer! du har nog rätt att det inte bara är magen som kommer växa denna termin utan erfarenhet och självförtroende också ;)     

Ja det är ju nu det börjar på riktigt lixom! Skönt att hinna få lite praktik innan Bf.. Ja jag gissar att du kommer gå hem 2v innan eller? Eller gör som min (tokiga) kusin. Jag tror hennes 2:a föddes en söndag eller lördag och hon jobbade på fredagen. Galning, jag hade inte orkat..
    Jag gillar på att vara gravid nu. Nu är det härligt! Barnet knör och sparkar...
    Jag försöker med hålla igång. Men  fogarna ställer ju till det lite! Spinning igår jätteskönt Imorgon blir det en tur i gymmet. Måste säga att folk kollade lite när jag körde marklyft i v 25 *s*
Svar på tråden December bebis 2013