• greywolf

December bebis 2013

Hej tjejer, börjar bli ganska jobbigt här. Varje kväll jag lägger mig till sängs börjar det sticka, ila och hugga ner mot bäckenet/underlivet, och det är alltid i samband med bebisens vakna tider och rörelser. Det är nästan tortyr ochjag pallar knappt med det längre! Nu gick jag upp, satte mig i soffan för det är så rysligt obehagligt att ligga ner och känna de där huggen. Minns inte alls att det var såhär förra gången och jag känner mig helt maktlös. Nästan så jag vill ringa förlossningen och be om hjälp, men de lär knappast kunna säga något som gör skillnad. Jag har inga förvärkar eller sammandragningar, det är inte i livmodern jag har ont så det är väl inte dags än på ett tag. Någon som vet vad man kan göra för att få lite lindring, värktabletter hjälper de? Någon som har upplevt samma?

• greywolf

Corky och förstaförsökaren, märker ni av de här stickande ilande känslorna när bebisen rör sig, och finns det något knep som hjälper?Jag tycker det är outhärdligt!

• greywolf
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-12-01 09:10:00 följande:
    Greywolf - jag märker av det när både bebisen rör sig men även om jag rör mig. Är grymt obehagligt!!

Usch, det låter inte kul, för mig är det iaf begränsat till bebisens vakna tider. Undrar om värktabletter hjälper något alls, har inte testat. Har du?
  • greywolf
    FiaFunderar skrev 2013-12-04 08:59:43 följande:

Så nu är det bäddat och klart till lilla Lisen!

Mamma lovar att det är myyyycket skönare i sängen än i magen!

KOM UT NU :)

åh så fint, vilken bebis vill inte ligga där och gosa?
    siolina skrev 2013-12-03 18:23:58 följande:
    Jag födde min bebis i söndags. Det blev snitt, självvalt, efter att vattnet hade gått. Allt har gått jättebra, även om jag fortfarande har svårt att gå pga snittet. Imorgon åker vi hem och det ska bli skönt. Dottern har varit och hälsat på alla dagar men är avståndstagande mot mig. Vet att det är tillfälligt osv men det är ändå sorgligt. Känns som jag har svikit henne.

Har varit lite tjafs om att svärfamilj vill komma hit till bb. Jag vill ta det lugnt och bara landa, men de vill se bebisen och dessutom ställa villkor för det. Ligger i sjukhussärk och försöker amma, vill inte vara värdinna och stå till tjänst med planering för de närmsta veckorna.

Men det viktigaste är att vår bebis mår bra. En plutt på 2745 g och 49 cm. Är kär!

Grattis siolina till bebisen!!
  • greywolf
    Plopps80 skrev 2013-12-04 09:41:49 följande:
    Oj förlåt vill inte oroa någon i tråden ang det här med syskon. Men det är ingen i den andra tråden Ludwig chockade rejält i natt. Han somnade i sitt babynest kl 22 och sov till 02:30. Sov mellan 03-06:30 och från 07-sover fortfarande. Fortsätter det så här är det ju guld värt. Sund bara att dottern är en morgonmänniska som kliver upp 05.30 varje dag. Men hon fixar att vara uppe själv en stund och spela lite på nintendo och kolla tv.
    Hej Plopps!

Jag blir inte direkt oroad av att läsa om syskontrubbel såhär första tiden, men börjar vakna upp och inse att det kanske inte kommer vara en sockersöt dröm när bebisen kommer. Dottern har hela graviditeten varit väldigt glad och positiv till bebisen i magen, kramar och pussar den, prata rom att vi ska köpa nappar, blöjor osv, och att den ska sova i hennes säng när den kommer ut.

....

Men jag försöker ställa in mig på att det blir avundsjuka, rivalitet och svartsjukereaktioner ändå första tiden och ska göra mitt yttersta för att ägna mig så mycket jag kan åt henne så starten blir bra så att säga. Är bara orolig att det ska vara eländesväder så man knappt orkar ta sig till parken, eller att man har så ont som efter förra gången då man knappt kunde gå på en vecka efter förlossningen...

Min chef som har barn med 20 månader emellan tipsade mig om att göra massor av roliga saker med det äldre barnet direkt man kommer hem från BB typ, för att bara skapa positiva upplevelser och försöka stävja att svartsjukan uppstår. Vet inte om det funkar så generellt, men enligt henne har det aldrig funnits någon rivalitet mellan hennes söner så hon verkade ju ha ett bra koncept där..
  • greywolf
    MissKaos skrev 2013-12-04 10:07:49 följande:

Oroa oss! Det är nog inte fel att ha en fot i verkligheten och iaf vara beredd innan bebisarna kommer!

Vi har försökt ge storebror lite "fördelar" redan nu. Tx egen dator... -lyx- men vi hade en gammal ståendes som är min mans fd arbetsdator. Nu har sonen den på sitt rum!! Och så har han fått Kalle Kunskap spel till den. Med förklaringen att han är STOR nu och blir STOREBROR och då kan man få ha egen dator.. Vi väntade även med framåtvänd bilstol tills nu för att han skulle få en tydlig markör mot lillebror att han är den som är stor.. Vet inte omd et är bra eller dåligt men man försöker ju hitta på det man kan..

Värt att pröva. Helt klart!
    Det var väl bra knep Miss kaos, att tyddliggöra en övergång från 'liten' till 'stor' (även om de såklart inte blir större och äldre bara för att de blir storasyskon).

Det enda jag har hört är att man ska vara lite försiktig med att behandla äldre syskonet med orimliga förväntningar eftersom att de kan regredera och hamna i något slags bebis-stadie när de får syskon. Typ vilja snutta på tutten, bada i baljan som bebisen osv. Men det är ju en mental effekt, jag tycker gott de kan få känna sig stolta över hur mycket större och duktigare de är som storasyskon, så de får känna att de kan hjälpa till och vara viktiga för det lilla barnet.
  • greywolf
    islandpeak skrev 2013-12-04 10:24:30 följande:

Ett annat tips från mig som hat två pojkar sedan tidigare och som det skiljer 12 mån på är att göra som MissKaos säger, gör roliga saker med det stora barnet efter att bäbisen kommit, gå på bio, simhallen, lekland.. Jag tror inte man behöver låta familjen göra ALLT tillsammans, det är bra att de stora får göra saker den/de tycker om. I vårt fall blir det ju dock två som behöver göra de sakerna men vi försöker faktiskt redan nu sära även på dem ibland. Tex ska lillebror baka pepparkakor med mormor o morfar idag och storebror imorn 😃 Var. Hos bm igår, kommer med stor sannolikhet få en jättebäbis. Så ska till läkaren på tis, 10 dagar innan bf, hoppas verkligen de kan plocka ut den tidigare!!
    Ja det tror jag också på, att de får leva egna liv, att allt inte måste ske i symbios med hela familjen, hela tiden!

Nu blir jag nyfiken, hur konstaterade BM att det är en jättebebis? Och vad defininerar en jättebebis?
    Min BM kunde absolut inte säga ungefärlig vikt vid senaste besöket,hade hoppats på en siffra även om man vet att den inte är exakt..
  • greywolf
    Plopps80 skrev 2013-12-04 11:08:11 följande:
    Kommer också hitta på mycket med min dotter. Hon är ju 5,5 år så det blir ju så automatiskt. Ser redan framför mig hur pappa och lillebror åker till farmor en natt och hon å jag går på bio eller åker och badar å sen hänger i sängen och kollar på film som vi brukar göra. Längtar tills jag kan spendera egentid med henne igen. Det är så viktigt för mig. Kommer göra egna saker med bägge barnen. Viktigt! Miss kaos tycker det låter perfekt. Man ska ju ha fördelar när man blir storebror/syster. Min dotter var jätteavis när jag ammade. Hon satt och sög på min arm men det kunde jag inte acceptera. Sa att jag tyckte det kittlade och var obehagligt. Hon var avis på att jG klappade lillebror på huvudet när han åt. Då fick hon sitta nära och jag klappade på hennes huvud. Nu bryt hon sig inte om det längre. Att komma tillbaka till dagis med kompisar och rutiner gjorde väldig skilnad för hennes humör. Gå hemma med oss hela dagarna var inte positivt för henne.
    haha! förlåt men det där att suga på armen fick jag liksom en vision av nu, festligt även om jag förstår att det kan ha varit jobbigt för er båda..

ja det är klart man måste ha egentid med båda barnen, vad mysigt det låter att gå och bada, se på film osv. Precis sådant jag och min tjej nyss har börjat göra nu, hon är 3.5 = )
  • greywolf
    corky skrev 2013-12-04 12:21:02 följande:
    Fjärde dagen på förlossningen idag. Hysterisk uttråkad. Har fått cytotec igår och idag, och förväntas få en ballongkateter i morgon, och därefter ska det väl hända nåt! Blir galen av att gå här vänta och inget händer!!
    hang in there, du är iaf närmare bebisen idag än vad du var dag 1 på förlossningen!!
  • greywolf
    MissKaos skrev 2013-12-04 12:57:54 följande:

Jag vill ha ut ungen! Trött på att vara gravid, eller rättare sagt det är obekvämt. Magen är ivägen..
    Nersjunken. Jo min är minst sagt fixerad jag tror inte han kan komma längre ner utan att ramla ut. Men det verkar han ju inte ha bråttom med..  Vill heller inte bli igångsatt. Eller jo, men inte om 18 dgr. Isåfall IDAG!

Ohh vad jobbigt. FYRA dagar på fl? Låter verkligen gräsligt. Långdraget förlopp var verkligen inte till att ta i.
    jag har börjat irritera mig på de personer som tittar på mig med ömkande blick och säger "åååååh har du ont, är det jobbigt att vara gravid? tänk att du har sådana besvär, se det hade inte jag!"

precis som om jag är något specialfall och att jag har drabbats extra hårt.
    Näe, det tror jag verkligen inte jag har. Jag tror jag har en helt normal graviditet men helt normala och förväntade symptom såhär en vecka före BF. inget att ömka mig för, det räcker med att konstatera att ja, det kan vara rätt tufft att vara gravid, särskilt på slutet, och det är inget konstigt med det. visst, man tycker ju själv man förtjänar en guldstjärna för att man har härdat ut, men jag vill inte höra att det är extra synd om mig som om sådant här normalt sett inte drabbar gravida kvinnor. alla ska fan veta hur eländigt det kan vara, och är för många vill jag bara skrika ut då!!!

sorry girls, behövde avreagera mig lite........
Svar på tråden December bebis 2013