December bebis 2013
Å jag som tycker Ludde är stor
![](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Har helt slutat med socker och läsk. Går långa promenader och äter mindre mat. Har gått ner 2,2 kg på två veckor. Kommer i mina tjockisjeans nu. Glömmer också att äta. Tror inte mjölken sinar men den kan bli tunnare och man kan ju få näringsbrist själv.
Vill också ha rutiner. Är verkligen rutinmänniska. Tyvärr är Ludwig väldigt orolig på kvällarna just nu. Tidigare har han somnat vid 20-21 men nu är han stressad och uppe i varv och vill äta hela tiden. Han somnar 23-24 ibland 22 om jag ammar honom till söms men det går inte alltid då han sliter och drar i bröstet och skriker fast jag ammar. Tror han då är kopiöst övertrött. Sambon brukar ta honom då och gå runt med honom tills han somnar. Sedan stoppar han ner honom i hans säng och där kan han sova 4-5 timmar. Längtar tills denna oro på kvällen lägger sig tycker det är himla jobbigt! Det värsta är när man är så trött så ögonen går i kors och lägger sig i sängen för att amma och han bara skriker och drar i bröstet. Skriker tom med vårtan i mun... Frustration känner jag då! Har varit en vecka med mkt tuffa kvällar. Han har ju inte varit direkt kinkig på kvällarna innan men nu så.
Så söt hon är miss k. Dålig sömn är ett gissel men man lär sig ju leva med det. Fördel med morgonpiggt storasyskon är ju att denna kan gå upp med det yngre syskonet kan vara uppe lite med det mindre. När Ludwig blir 4 år ska Filippa fylla 10. Då kan hon hålla han sällskap på morgonen. Samma när han börjar skolan. De kommer gå på samma skola och när han blir 7 år är hon nästan 13 år då kan de ta följe till skolan om de börjar samma tid. Mycket käckt. Inte så att dottern ska vara någon barnvakt så alltså men i en familj hjälps man åt. Tror det är nyttigt att få ta ett visst ansvar! Jag fick passa min bror mkt. Är 13 år mellan oss. Jag älskade att mysa med honom. När jag fick körkort 19 år gammal och han var 6 år åkte vi runt och hitta på kul saker och jag köpte coola kläder till honom. Saknar den tiden
Jmp Ludwig sover alltid på sidan. Han avskyr att ligga platt på rygg. Det är inget farligt. Se till att barnet inte lan rulla över på mage bara. Ludwig ligger lixom halvt på rygg och halvt på sidan. Jag märkte på honom att om han sov när jag la ner honom eller om ja la ner honom i vagnen och stod kvar och vaggade vagnen då vaknade han till. De senaste veckorna har jag ammat och när han håller på att somna lägger jag ner honom på sidan i vagnen och så går jag därifrån. Han kan ligga 20 min vaken han låter lite och knorrar kan tom gnälla pyttelite men sedan somnar han själv och då sover han som en stock. Han har inte längre ro att sova på mig för han vaknar hela tiden och letar tutte så det är skönt att han sommar själv. Pröva att lägga ner bebisen vaken. Det kan funka. Vissa dagar funkar det inte ovh han skriker och då tar jag upp honom såklart.
Ludde bajsar varje dag. Oftast en gång men inte längre på nätterna. Ni som lägger era bebisar vid 21 har de ingen orolig period på kvällarna? Vi släcker ner och dämpar belysningen, tar på pyjamasen vid 19-19:30 men vid den tiden är Ludwig väldigt pigg. Han är ofta ganska orolig men värst är det mellan 22-23. Skulle gärna natta honom tidigt så man får lite egen tid på kvällen. Egentligen tror jag att han är övertrött men söva honom går icke! När han väl somnat är ju nätterna väldigt bra får jag säga. På vår babyvakt har vi vaggvisor och Ludwig har somnat på dagen flera ggr till de sångerna. En vettig rutin tänkte jag är pyamas, amma, läggas ner i sängen och lyssna på vaggvisor (längre fram när han inte är orolig på kvällen). Men kollade på ett nannyprogram i förrgår och hon sa att man absolut inte ska spela vaggvisor vid matningen för man ska inte stimulera vid sänggåendet. Dottern la vi bara ner i sängen vid 21 och hon somnade. Då var hon runt 10-12 veckor. Hoppas det funkar med Ludwig också snart! Han är ju bra på att somna själv på dagen.
Inte spela vaggvisor vid nattningen ska det stå!
Jag ammar varannan timme på dagen. Ibland sover Ludwig 3-4 timmar i sträck på dagen men på kvällen äter han typ varje timme. Idag har Ludwig en sovdag. Han vaknade 09 och var vaken 1 timme sedan dess har han ätit 3 ggr och bara sovit. Han ligger i sin säng. Skilnad mot igår när han inte sov en minut utan krävde att få äta oavbrutet. Ingen dag är den andra lik med bebis det är ett som är säkert.