Birmafröken skrev 2013-04-01 00:14:40 följande:
Har man redan satt en massa huskattkullar till världen har man gjort mer än tillräckligt för att spä på huskattöverskottet i det här landet. Gå in på
www.hittekatter.ifokus.se och läs nödropen där från de som försöker hjälpa alla dessa katter som "blivit över" och som ingen vill kännas vid. Gå in på katthemmens och katthjälporganisationernas hemsidor och läs om de hjärtskärande öden som katterna där räddats från. De är alla i desperat behov av hem och konkurrerar med alla Blocketannonser om söta kattungar och halvskogisar hit och äkta bondkattungar dit.
Sluta blunda, se hur verkligheten ser ut för huskatterna idag! För att folk ska värdesätta dem måste de bli färre!
Jag har själv tagit in två hemlösa katter.
En som kastades ut för hon var dräktig så hon fick föda sina ungar i en snöig lada utan tak helt ensam innan någon hittade henne. Alla ungarna blev bort adopterade och jag adopterade henne.
Den senaste är oönskad.
Dom skrev på fb att dom inte ville ha henne för att hon var ''för jobbig''.
Hon kom till mig och var bitchig och skygg men är nu helt underbar.
Hon var undernärd och klarade inte av beröring när hon kom hit för 2 veckor sen.
Men nu märker man hur mycket hon egentligen gillar att bli kliad fast hon inte riktig vågar.
SÅ JO det för ont i mig att veta hur mycket oönskade katter det finns där ute och jag tycker det är helt oacceptabelt att slänga ut en katt utan några som helst förutsättningar.
Men det finns fortfarande dom som vet vad dom håller på med innan dom säljer eller avlar ungar.
Så jag tycker verkligen inte man ska börja klaga på någon man inte vet hur dom är.
Såklart kan man markera hur det ser ut i kattvärlden just nu men tänk på vilket budskap det ger.
Alla blir inte så glada av att höra att dom tror att man är en av dom som inte bryr sig om katters liv..