• ibizsmart

Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn?

Jag är en tjej som funderar på att barnvakta med min kompis men vet inte om det är lönt eftersom vi inte vet om föräldrar kommer tycka vi är för unga. Jag har praoat på dagis och jag fick mycket beröm om hur jag skötte barnen och jag har barnvaktat mina föräldras barn någon gång med.

Vad tycker ni? Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn och vad är en rimlig timlön?

• Svar på tråden Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn?
  • ibizsmart
    broglo skrev 2013-04-20 18:14:35 följande:
    Jag och en av mina kompisar gjorde likadant när vi var 15, faktiskt. Det blev tryggare och bättre för familjen än om jag skulle ha gjort det själv, eftersom det var flera ganska små barn och vi då kunde dela upp dem när de hade olika behov. Å andra sidan kände föräldrarna mig (min faster och farbror), så de visste ju att det inte var något "kompishäng" det handlade om. Allt handlar om att  ni måste bygga ett förtroendekapital hos familjen det rör sig om.

Var på samma sätt som vi tänkte, att lugna mamma och pappa. Att det var bättre att vi var två om det nu skulle hända något. Tänkte faktiskt lägga till det i tråden men visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig utan att det blev en jättelång text. Glad
  • Selma1966

Jag var 12-13 när jag började sitta barnvakt så jag har absolut förtroende för tonåringar (om jag känner dem och vet att det är ansvarsfulla ungdomar). Däremot kan väl två st samtidigt kännas som att de kommer ha fullt schå att umgås med varandra än att ta hand om barnet.

• viseversa

Jag var barnflicka när jag var 15-16 år så visst hade jag kunnat det. Flickan jag var barnflicka åt är nu själv 15 år och hon och en kompis till henne tog med sig mina äldsta tjejer till parken en hel dag i somras. Dom hade jättekul och tjejerna var jättebra med mina barn.

• GrönaDruvan

En 15 åring ja. Två 15 åringar nej!! Känns som det inte kommer fokuseras så mycket på jobbet då..

• Tom Araya

Resonerar som fler andra här, en 15-åring om jag har förtroende för den men inte två.
    Jag förstår förövrigt inte varför de ska vara två, för ett jobb som kan skötas av en vill jag inte betala dubbelt.

• uncle Scrooge
    GrönaDruvan skrev 2013-04-20 19:42:00 följande:
    En 15 åring ja. Två 15 åringar nej!! Känns som det inte kommer fokuseras så mycket på jobbet då..
    Det där är bara fördomsfullt. Jag tror mycket väl att två 15 åringar skulle kunna fokusera på jobbet.
  • ibizsmart

Tack för alla svar.  Väldigt blandade åsikter ser jag men vi kör på att båda barnvaktar och så ser vi om det är någon som nappar på det och kontaktar oss. Glad

• En struts

En 15-åring som inte ställer upp på egen hand, utan måste ha med en kompis, vill jag inte ha som barnvakt. Nej.
    Och annars beror det självklart på personen.

• broglo
    En struts skrev 2013-04-20 20:45:54 följande:
    En 15-åring som inte ställer upp på egen hand, utan måste ha med en kompis, vill jag inte ha som barnvakt. Nej.
    Och annars beror det självklart på personen.
    Det där tycker jag faktiskt är jättekonstig inställning. Mina egna föräldrar är helst bägge när de passar mina barn. De klarar det en och en, men de räcker till bättre för barnen om de är två och det ÄR ganska stressande att ta hand om flera barn ensam när man inte är van. Jag tycker själv att det är skönt när min man är hemma så vi är två vuxna att fördela ansvaret på. Det är väl moget av två femtonåringar att inse att de gör ett bättre och tryggare jobb om de är två och därför delar på lönen.
Svar på tråden Skulle ni låta två 15-åringar barnvakta era barn?