När började era barn le mer ofta?
Hej!
Som rubriken lyder, undrar jag lite hur det var för era barn? Efter första leendet och de där enstaka tillfällena varje dag, när började era barn le ofta.
Min tre månaders tjej började le vid 6 veckor men ler fortfarande max 3-4 ggr per dag. Jag skrattar och ler och leker och sjunger och allt man kan komma på, men oftast stirrar hon bara på mig. Ibland syns det att hon gillar det genom att hon sparkar glatt med armar och ben.
Hon lyssnar inte efter min röst på något tydligt sätt (slutar inte suga under amning, ler eller liknande) och hon tittar sällan på mig under amning. Dock får man bra ögonkontakt med henne annars och hon verkar föredra att titta på mig än att ligga i babygymet till exempel. Kan också titta länge på nallar och leksaker med ansikten. Hennes övriga utveckling är helt normal.
Då jag vet lite om neuropsykiatri (tex autism) har detta börjat oroa mig... Hur var era barn? Någon som upplevt detta och sedan fått autistiska drag? Eller någon som varit med om att det kommit igång lite senare?
Tacksam för svar!
Ps, har tagit upp detta med BVC som ska göra en extra kontroll nästa vecka.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-25 00:37
Då min lilla tjej nu är fem månader och jag fortfarande är orolig gör jag en uppdatering och hoppas på fler svar;
- hon ler aningen oftare. Går att busa fram leenden men ännu inga direkta sociala leenden.
- sämre ögonkontakt. Lättare att få kontakt på skötbord eller en bit ifrån men tex i knät är det nästan omöjligt. Hon undviker verkligen. Håller också ögonkontakten oftast väldigt flyktigt.
- jollrar men i princip aldrig riktat mot oss, inga imitationer eller svarsljud
- liknöjd och söker inte själv kontakt med oss. Har inga problem med att roa sig på egen hand. Får alltid höra att hon är "så snäll".
-Tittar i princip aldrig åt vårt håll om man försöker påkalla uppmärksamhet med rösten (tex via att ropa namnet eller liknande).
I övrigt väldigt tidig motoriskt, har inga problem med närhet eller kroppskontakt. Nyfiken på sin omgivning och följer bra med blicken (tittar även oss när vi flyttar på oss).
Inser att denna tråd kanske borde ligga under annan rubrik nu men vet inte riktigt hur man gör så testar på detta sätt.
Skulle bli väldigt glad för kommentarer kring hur sociala andras fem månaders är då jag inget har att jämföra med!