• LängtansMirakel

Tips på gynekolog i Skåne

Hej!
    Jag har, efter flera års funderande, nu bestämt mig för att bli ensamstående mamma via insemination i Danmark.
    Har varit i kontakt med några olika ställen i Danmark och jag har bestämt mig för en. Kommer att boka in samtal till senhösten och förhoppningsvis köra igång processen i början på 2014.

Jag misstänker att jag har PCO, men har inte tagit tag i att begära någon utredning för det ännu, men jag ska göra det efter sommaren.

Den gynekolog jag har varit hos tidigare verkar negativt inställd till att hjälpa ensamstående kvinnor som ska insemineras i Danmark att göra de tester etc som ska/bör göras först. Har förvisso inte frågat rätt ut men det känns inte bra/rätt.

Det jag undrar är om det finns någon som kan tipsa om en gynekolog, helst i Skåne, som inte är negativt inställd till ensamma kvinnor som planerar graviditet?
    Kanske någon som vet en gynekolog som till och med kan hjälpa till att skriva ut recept på exempelvis pergo, vilket jag misstänker att jag kan behöva då exempelvis min mens är fruktansvärt oregelbunden.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på gynekolog i Skåne
  • Ensamåvilsen

Hejsan, jag har oxå nyss bestämt mig! Vilken klinik har du valt? Jag kunde göra alla mina prover via landstingets kvinnoklinik, inte i Skåne tyvärr, men jag trodde de skulle vara väldigt negativa och de var raka motsatsen! Värt ett försök! Säga att du misstänker PCO och varför samt att du vill ha en utredning på det! Lycka till

• LängtansMirakel

Vad roligt! När ska du börja?

Jag har valt Sellmerklinik www.sellmerclinic.com/ vilken har du valt?

För mig är det inte aktuellt att gå till landstinget, tyvärr. Mina föräldrar jobbar inom vården och flera av deras vänner och så jobbar där (min mamma jobbade där för några år sedan) och det känns inte bra alls att gå till folk man träffar privat också, varken för en vanlig undersökning men speciellt inte när det är detta det gäller känner jag.

Har du berättat om ditt val för din omgivning ännu? Jag har inte gjort det än, vill ha färdigt allting först känner jag.

• Gaytjej

Femmis brukar väl kunna tipsa varandra om singelvänligt inställda gyn och läkare? Är du med där?

Annars så vet jag iaf att det i FB-gruppen "Regnbågsfamiljer" har tipsat om en läkare som gärna skriver om recept fr danska t svenska. Är det bara pergo du behöver så handlar ju inte det om några större pengar, men ifall man behöver gå vidare till IVF så kan det ju handla om att spara sig 10-20 000 kronor..! Bli medlem i den gruppen och sök på "läkare" så får du upp det inlägget.

Tudorkliniken i Halmstad (gyn) tror jag annars inte har några problem med att hjälpa singelkvinnor med VUL osv. Men det är klart att det finns ngt närmare dig!

Lycka till! 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • LängtansMirakel

Nej, jag är inte medlem i Femmis än, men funderar på att bli det. Jag är inte så jätteinsatt ännu, men då min ägglossning inte är som den borde så antar jag att jag behöver hjälp med det. Halmstad är inte alltför långt från mig, cirka en timme med tåg så det tycker jag är rätt okej. Är bara ungefär 30 minuter sen till Köpenhamn så jag kan ta en lite längre resa åt andra hållet Ska kolla upp Tudorkliniken och den där FB-sidan; tack för tipset!

• LängtansMirakel

Härligt att du ska börja snart, jättekul!

Har du valt klinik än?

Jag har fått information om en gynekolog i Lund som ska vara bra.

Peter Ottenståhl på Capio.

Jag har dock inte varit hos honom själv så jag vet inte.

Skulle vara intressant att veta om någon har tips på någon annan?

johanniiis skrev 2013-07-25 16:43:33 följande:
    Skulle med behöva veta, skall starta i september/oktober.

• johanniiis

Ja, jag har bestämt mig för  åka till storkklinik.
    Jag tänkte jag skulle testa och se om sjukhuset här i stan ställer upp på undersökningarna.
    Barnmorskan jag var hos när jag tog ut min p-stav var mycket positivt inställd och hälsade mig välkommen tillbaka när jag var gravid :)

Vilken klinik har du valt?

• LängtansMirakel

Jag har varit i kontakt med Sellmerkliniken och tycker att den kontakten känns väldigt bra så jag tänker köra där.

Vill bara försöka hitta en gynekolog som är vänligt inställd till detta och kan hjälpa mig med det jag behöver; till en början de tester som ska tas men kanske även medicin längre fram.

Blev ju tipsad om Tudor i Halmstad och det fungerar, men hade föredragit att hitta någon i NV Skåne (helst i eller omkring Helsingborg där jag bor).

Har börjat fundera på när det är bäst att börja, hade ju egentligen bestämt mig för att sätta igång till hösten eller senast vid årsskiftet, men att vara långt gången i graviditeten under sommaren är ingen hit enligt min svägerska, skjuta på det några månader till innebär att det riskerar att bli en bebis i december vilket jag egentligen inte vill (mina föräldrar, en brorson, jag själv och min syster fyller nämligen år då, dessutom både jul och nyår och det är väldigt jobbigt att försöka få till lämpliga tidpunkter när det kan firas, dessutom avskydde jag att fylla år i december när jag växte upp?)

Funderar på att vänta tills maj, då kommer bebisen i början av året (om den inte kommer extremt tidigt) och jag är inte höggravid under sommaren, å andra sidan brukar jag inte må bra under vintern och det är inte väldigt kul att vara gravid då heller kanske, dessutom graviditetsillamående under sommaren istället? Har förvisso alltid drömt om en höstbebis (typ september-oktober) så kör väl efter det ändå, kanske. Även om det är jobbigt att vara gravid under sommaren så brukar det ju inte vara extremt varmt jättemycket här tycker jag (även om det är det just nu).

*suck* inte lätt det här, men känner lite att när man gör det så här kan man ju passa på att planera det lite (även om man så klart inte vet när det tar sig).

Aja, är minst några månader kvar i alla fall, skulle även vilja tappa lite i vikt först och det är inte extremt bråttom än (på grund av åldern) men min längtan är stor och innerlig. Hade jag kunnat bestämma hade jag varit gravid nu, eller ännu hellre suttit med min bebis i famnen <3

• LängtansMirakel

Puttar denna tråden.

Här borde väl finnas någon ensamstående skåning som fått barn med hjälp av insemination i Danmark och som hittat en "vettig" gynekolog i Skåne?

• johanniiis

Borde ju inte vara så svårt och hitta en gynekolog som ställer upp, tycker man ju! :)

Ja Halmstad är inte så långt bort, men det hade varit perfekt om man fick där man bodde :)

Klart man har lite önskemål när bebisen skall komma, men jag blir glad bara jag blir gravid, så får bebis komma när den kommer :)

Svar på tråden Tips på gynekolog i Skåne