• Lena1

Sluta röka med Champix?

Hej på er!

Någon som har slutat röka med hjälp av Champix? Erfarenheter tar tacksamt emot! Även andra berättelser om hur ni slutade.

Tack,
    Lena 

• Svar på tråden Sluta röka med Champix?
  • Bubsan

Jag slutade med Champix, den 15 dec 2008 tog jag min sista cigg på kvällen innan jag gick o la mig.

De fungerade bra för mig jag fick trixa lite med dosen för jag fick en del mardrömmar, så jag minskade dosen, sen så åt jag de i 12 veckor trots att jag var rökfri låångt innan, många som tagit champix säger att ciggen börjar smaka illa efter några dagar, men det kände inte jag, min sista cigg va lika god som alla innan  

Min mamma och syster har oxå slutat med dessa, det viktigaste är att du har en god kontakt med någon som gått igenom det själv, eller via slutarökahjälpen på vårdcentralen, sen inte sluta tvärt med pillren om du får mardrömmar mm, utan minska i dosen eller så.

Lycka till  

• Queenie70

Tabletterna funkar. Det är nästan mirakulöst hur man efter några dagar får mindre lust att röka, hur man glömmer bort att röka trots att man ska röka som vanligt den första tiden. Jag har slutat röka utan större problem med champix två gånger. Problemet är ju dock som vanligt att inte lura sig själv att man kan klara av ett par fest eller semestercigaretter sen i ett senare skede när man slutat med champixen. För det klara man ju aldrig...

• Themis

Just Champix har tyvärr inte blivit någon succé, eftersom det har förknippats med allvarliga biverkningar. Hos en del påverkar det hjärnan så mycket att det utlöser depression, självmordstankar eller t.o.m. självmordshandlingar.

2009 satte USAs läkemedelsverk FDA sin allra starkaste varning på preparatet, black box warning (risk för allvarlig eller livshotande biverkning), och sedan dess har det inte varit någon storsäljare, kan man väl säga. Obestämd

Jag skulle rekommendera att testa de nya munsprayerna med nikotin, de är snabbast på att lindra begäret av
    de sluta-röka-läkemedel som finns idag. Tuggummi är en bra metod om man gillar tuggummi men effekten är långsammare.

Det största felet många gör när de ska använda sluta-röka-preparat är att man underdoserar direkt eller trappar ner för snabbt så att det blir för svårt att hålla sig ifrån cigarretterna.

Den som slutar rakt av har bara ca 1-4% chans att förbli rökfri om ett år. Den som använder sluta-rökapreparat bättrar sina chanser till 15-25%, enligt studier.

En av få säkra saker i livet: Den som accepterar skit kommer att få rikliga mängder av det.
  • Lena1

Tack för tips! Låter läskigt med dom biverkningarna... Men om det vore allt för farligt borde väl inte läkemedelsverket tillåta preparatet i Sverige?

• ÅsaL

Jag åt Champic förra året och det resulterade i att jag blev rökfri. Har inte haft något återfall sen dess. Hade inga svåra biverkningar men visst är det lite obehagligt när man läser om vad som kan hända. Jag fick mina tabletter från www.euroclinix.se/.

• Bubsan
    Lena1 skrev 2013-07-05 18:36:36 följande:
    Tack för tips! Låter läskigt med dom biverkningarna... Men om det vore allt för farligt borde väl inte läkemedelsverket tillåta preparatet i Sverige?
    Jag tycker du ska ta kontakt med läkare, inte köpa egna på nätet och se till att ha en regelbunden kontakt med sjuksköterska/läkare så gjorde jag, de vill inte skriva ut tabletterna om du inte har kontakten iallafall när jag var i kontakt med dem 2008.

När man väl slutat så får man nog bestämma sig för att inte ta ett bloss till i hela sitt liv, för jag vet om jag gör det så sitter jag snart fast igen.
    Men med en mamma och pappa som båda varit rökare och idag har KOL av olika grader så vill jag undvika ciggen. 
  • Gizmo

Jag slutade röka för 6 år sen med hjälp av nikotugg i 6 månader och vanliga tuggummin i 3månader.

Det är underbart att inte vara beroende av nikotin längre! Solig

• Mysocla

Vad kostar Champix?
    Vet att det ingår i högkostnadsskyddet om man samtidigt får samtal och stöd.
    Vet även att det troligtvis är bra mycket billigare än att röka.
    Kommer troligen få det utskrivet av läkaren vid besök om 2 veckor och skulle bara vilja vara lite förberedd på vad kostnaden blir.

Svar på tråden Sluta röka med Champix?