Inlägg från: Anonym (samma här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma här)

Ångrar aborten trots att det var rätt?

Gjorde en abort i slutet på juli i v. 7, jag ville inte men det hade inte gått. Ingen inkomst, precis börjat studera nu denna hösten, killen ville verkligen inte, såg inte hur det skulle gå ihop sig. Jag ångrade mig redan innan jag gjort aborten och sen på sjukhuset. Jag förstår dig verkligen, min första abort(jag har gjort två med 3 års mellanrum), så ville jag absolut inte ha barnet och allt gick väldigt fort. Funderade inte ens på att behålla och efteråt fick jag problem. Ville bli gravid hela tiden så fort som möjligt, var verkligen det enda jag tänkte på. 

Nu hände det väldigt mycket annat i mitt liv som försvårade för mig att ta tag i de känslorna men vore jag som du skulle jag försöka(om du inte redan har det) att hitta en kurator/psykolog. Vill också tipsa om en sida jag nyligen hittat som, iaf för mig, ger en del:  http://www.passboards.org/

• Anonym (samma här)

försvann ni andra i tråden? verkade annars som ett bra forum att utbyta erfarenheter

• Anonym (samma här)

Myheartyourhands: Förstår vad du menar, jag ville också behålla trotts att omständigheterna gjorde aborten rätt. Jag och min kille ska till en kurator och prata senare idag men vårat förhållande är väldigt trasigt efter det här. Jag kommer antagligen få en egen kurator/psykolog att prata med men känner mig orolig för att den personen inte kommer förstå mig. Har så mycket ilska från aborten som kommer ut på olika sätt mot personer och det känns så hemskt mot dem :(

• Anonym (samma här)
    SandraFransson skrev 2013-09-11 04:30:17 följande:
    Jag gjorde en abort för tre år sedan i november. Jag och min kille hade bara känt varandra i 4 månader, jag var arbetslös och 19 år. Alltså bestämde vi att det inte va rätt just då.
    Känner igen allt ni skriver, vill ha barn suget, dom motstridiga tankarna om det va rätt eller inte och den fruktansvärda smärtan man har i hjärtat. Jag har gått på antidepressiva för att hantera detta men vill tillägga att jag mådde inte så bra innan heller.
    Jag rekommenderar verkligen att gå å prata med någon om detta! Det finns psykologer speciellt inriktade på sorg men jag tyckte den jag fick på vårdcentralen va jätte bra. Var inte rädd att be om att få träffa en annan psykolog om det inte känns rätt med den första, vissa människor går helt enkelt inte ihop.
    Nu efter tre år kan jag känna att den värsta sorgen lagt sig. Men man kommer alltid att bära det med sig.
    Jag har inte mått bra innan heller, och gått till två olika psykologer varav ingen förstått eller hjälpt mig så jag känner mig orolig för att fixa en ny samtalskontakt :/ ringde till öppenvårdsmottagningen(psykiatrin) i samband med aborten för jag hade såna självmordstankar men de vägrade ge mig en samtalskontakt. De sa att det fick abortkliniken ta hand om och den kuratorn där, som i sin tur hänvisat mig dit för att hon inte kunde hjälpa mig. 

Ska till henne imorgon för någon form av utvärdering men är återigen orolig för avslag eller att få någon som inte förstår mig.

Ha barn suget är värst för mig, vet inte hur jag ska hantera det. Känner mig också orolig över att det knakar i fogarna mellan mig och killen som jag gjorde abort med. Hur det påverkar en om man skaffar barn med en annan man i framtiden, och abortkänslorna kommer tillbaka då.

Pratade du med kurator/psykolog? Finns det nått som du gjort själv som gjort det lättare att bearbeta det hela? 
  • Anonym (samma här)
    Anonym (Förvirrad rädd) skrev 2013-10-14 12:05:14 följande:
    Hej! Har precis ringt ett samtal och skall in till kuratorn idag. Vi får se vart det leder. Gjorde en abort mellan våra 2barn, för att det helt enkelt inte kändes som vi skulle fixa det. Många år senare så blev vi gravida. Missfall i v.8-9. Sedan föll det mesta. Jag har inte de rätta känslorna. Har nog inte haft på länge. Men vet att han älskar mig och våra barn. Men jag lider i tysthet och vet inte hur jag skall kunna såra honom med mina känslor. Så sitter jag här. Gravid i v.8 igen -och jag kan inte förmå mig tänka att jag skall vara ensamstående och gravid? Vet inte om jag vill göra abort. Men jag vet att jag antagligen inte kommer klara att gå isär med en bebis på g. Min värld rasar samman. Känner mig vidrig och vet inte vart/vem jag skall vända mig till. Känner att omgivningen kommer vända sig emot mig... Orkar inte det nu i detta läget... Vet inte heller hur jag skall orka berätta för honom, eller hur vi skall klara att gå isär isf. Hitta boende till honom i närhet av skolanoch hans jobb. Dela saker... Fy fn för allt vad det innebär...
    Använder mitt gamla nick i den här tråden, betyder dock inte att jag är i samma situation till dig. 
    Kom du fram till något bra hos kuratorn?
    Jag vet ingenting om din bakgrund eller liknande men frågan är, vill du vara ensamstående och gravid?  
    Menar inte att sätta dig på pottkanten men abort är knepigt och det handlar lite om du verkligen vill ha barn nu eller inte. Hur du tänker kring föräldraskap och hur ni kan dela på det om ni separerar.
    Du sårar din kille mera när du inte säger något, du behöver berätta för honom så att ni tillsammans kan bolla alternativ. Ni var ju trots allt två om att bli gravida och även om det i slutändan är du som får bestämma precis hur det blir med din graviditet så är det nog en bra sak att diskutera det tillsammans.
    Hoppas att det löser sig för dig! 
Svar på tråden Ångrar aborten trots att det var rätt?