Inlägg från: M i l l a n |Visa alla inlägg
  • M i l l a n

Sjukanmäla skolkande tonåring?

Vill ha lite råd hur jag ska tänka. Min dotter som precis börjat gymnasiet har nu varit hemma i två dagar. För hon känt sig lite "förkyld". Men om jag känner henne rätt var det för att det regnade och var dåligt väder i måndags. Hon säger ungefär att det är så skönt att vara hemma när det regnar!! Har sjukanmält henne i två dagar nu. Men hon är enligt mig uppenbart frisk och har verkat glad och pigg de två dagar hon varit hemma. Fast hon ligger mest i sängen med sin bärbara dator.
    Men idag så ligger hon kvar i sängen igen och kommer inte upp när jag väcker henne. Att tjata på henne ger motsatt effekt, då skulle hon vägra gå till skolan i ren protest. Så var det i 8an och 9an. Hon var skoltrött och skolkade mycket vilket jag inte ville sjukanmäla vilket ledde till att skolan rapporterade till soc. Då var det KRIG på morgnarna för att försöka få henne till skolan.
    Men nu har hon kommit in på det gymnasie program hon verkligen ville, och hon har verkat jätteglad varje dag efter skolan.
    Men så plötsligt vill hon stanna hemma igen. Sa till henne igår att jag är rädd att hon ska falla in i samma mönster som i högstadiet. Men enligt henne är det ingen fara för det då hon gillar och bryr sig om skolan nu.
    Hon sa igår att hon skulle gå till skolan idag, men tydligen inte.
    Har sagt till henne att jag INTE tänker sjukanmäla idag, i hopp om att hon går till skolan. Men det hotet funkar tydligen inte.
    Men borde jag sjukanmäla skolket, vilket kan leda till att hon inte får pengar från CSN. Eller hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?
  • M i l l a n

Vet inte om hennes kompisar är i skolan. Hon har inte sagt nåt om det.
    Tänkte också samma sak som du matildadl, att hon får stå sitt kast. Men det känns taskigt på sätt och vis. :/

• M i l l a n

matildadl: Det är vårdnadshavaren som ska sjukanmäla (enligt hennes skola) fram tills eleven fyller 18.
    Att slita upp henne med våld funkar inte. Det vet jag efter 2 års krigande i grundskolan. Vill inte dit igen! Hon är starkare än mig dessutom.
    Datorn har hon fått från skolan, så att ta bort den känns som att hindra henne att göra skolarbete. (om hon gör det).
    Börjar med att sluta sjukanmäla henne!

• M i l l a n

lillekatt: Vad som gör att hon stannar hemma nu har jag inte riktigt fått kläm på. Förutom att hon verkade tycka det var skönt att vara hemma när det regnade ute.
    I grundskolan skolkade hon mycket för att hon var skoltrött. Tror inte hon är mobbad/utfryst, då hon alltid haft massor av kompisar och varit social. Men ska försöka luska ut varför hon är hemma när hon vaknar.

• M i l l a n

Att ta datorn från henne är att starta 3e världskriget. Hon går knappt på toa utan datorn. (som hon fått från skolan)
    Börjar med att inte sjukanmäla henne. Får trappa upp det sen om det inte funkar.

• M i l l a n

Waldo: Tro mig, enda sättet att få upp henne mot hennes vilja skulle vara med våld. Been there! Hade som sagt KRIG varje morgon i nästan 2 år för att få henne till skolan.
    Hon får stå sitt kast och ev. inte få pengar från CSN. Pengar biter mest på henne efter min erfarenhet.

• M i l l a n

Cornellia: Det gjorde vi, Vi tog bort allt i princip. Ingen dator, inga pengar, inga nya saker alls, inget fritidskort (så hon kunde åka kommunalt på kvällar. Utan bara till skolan.) Ungen sket i skolan ändå. Men hon tyckte såklart vi var världens sämsta föräldrar som tog bort allt.
    Ett tag ville hon tom. flytta till fosterföräldrar då vi var så "elaka".

• M i l l a n

Waldo: Tack för råd. Väljer nu att börja med att inte sjukanmäla. Den stenhårda vägen vi körde i 8an och 9an ledde bara till att hon i princip stannade hemma i protest.
    Men det hon verkar bry sig om mest är pengar, så det biter nog hårdast om hon inte får nåt från CSN. Börjar där, och välja med omsorg vad som ska bli nästa konsekvens om hon inte går.
    När det var som värst i 8an och 9an så mådde alla i familjen dåligt av allt bråk vi fick ha med henne om skolan. Vi har även två yngre barn att ta hänsyn till, som helt hamnade i skymundan. Orkar inte förklara allt som varit, men det har varit ett helvete med henne. Det är tråkigt att säga det, men har ofta känt att det ska bli skönt när hon flyttar hemifrån.

• M i l l a n

Mineralvatten och 4539: Japp, så tänker jag med. Hon får nu börja ta ansvar för sina egna handlingar. Men ska ta ett snack med henne senare för att höra mig för om nåt hänt.

Straw2008: Känns som du inte alls läst vad jag skrivit. Du ger samma råd som vi redan testat.

• M i l l a n

Straw2008: Att det skulle vara lätt att ha 3 barn har jag aldrig påstått eller inbillat mig. Men det får räcka med dom krig vi hade då. Nu får hon som du säger börja bli vuxen och ta ansvar. Ja, KOMVUX finns ju som sagt. Hoppas att detta är en tillfällig svacka i gymnasiet som inte fortsätter. För hon har verkligen varit jätteglad för att hon kom in på det program som hon går på nu.

• M i l l a n

Omogen citron: Gjorde utredning i 9:an om hon hade ADD. Vilket hon inte hade. Men kan ju vara att hon mår dåligt över nåt. Ska prata med henne sen.

Isa1: Önskar det vore så lätt. Om vi tog henne till skolan med våld. Så tror jag att det skulle krävas väldigt mycket våld. Hon är starkare än vad jag är.

• M i l l a n

Hej igen! Tack för alla råd som skrivits. Hypotyreos ska jag kolla upp, tack för tipset. Någon nämnde BUP, och där har vi gått hela förra året och i våras. Bl.a. då vi gjorde utredning kring ADD.
    Om det är rätt gymnasieprogram hon går på är jag övertygad om. Hon har varit sprudlande glad de första veckorna i skolan. Men ska fortsätta luska och prata med henne ifall det är något annat som bekymrar henne. Idag gick hon inte till skolan för hon kände sig sjuk. Som någon nämnde så tror jag inte heller på att vi vinner något på att kriga. Det gjorde vi i 8an och 9an, men det blev inte bättre för det. Fortsättning följer... ;)

Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?