Oförklarlig barnlöshet... FL- Experter snälla hjälp mig
Hej! Jag förstår att du blir galen av ovissheten. Jag är ingen expert men har en lång historia av fertilitetsproblem i vår relation och är också halvt galen av det omöjliga i att få ett syskon till mitt barn.
Nåja. Vad jag ville säga är att jag tror att ni har manlig faktor och jag fattar inte varför läkarna säger annat. På din beskrivning låter inte din mans spermier vare sig väldigt bra eller ens bra. TYvärr. Det bekräftas ju också av att de fick göra oplanerat icsi vid IVF:en. Jag tror inte att du har någon fertilitetsnedsättning alls, av dina värden att döma.
Ett normalt spermaprov ska innehålla minst 40 miljoner spermier per ml och mellan 3 och 5 ml, dvs ett bra prov ska innehålla en bra bit över 200 miljoner spermier. Ett "acceptabelt" spermieprov ska innehålla minst 20 miljoner efter preparation (swim up). Sju miljoner är dåligt.Och vid IVF:en var det uppenbarligen sämre.
Och "rörliga" säger ingenting.
Vi gjorde inseminationer i Belgien och där fick vi alltid ganska ingående bedömningar, där bedöms 20 miljoner efter tvätt - om allmänomdömet är "mauvais" dvs dåligt - ändå som en dåligt prov, även om antalet är okej och att de är rörliga. De måste simma framåt för att anses vara ok och som sagt minst 20 miljoner efter tvätt.
Testa zink och folsyra, i kombination under en sexmånadersperiod, på din man alltså och säg att han omedelbart ska sluta snusa och röka om han nu gör det. Det kanske hjälper!