Hjälp! Jag orkar inte med min svärmor!
Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 5 år, och under nästan hela vårt förhållande så har min sambos mamma varit skeptisk med vårt förhållande, imed vår ålderskillnad (jag är 19 år och sambon 32), vi är båda lika mogna och omogna om man beskriver det så. Hon har försökt få oss att göra slut, och det har hänt två gånger att sambon gjorde slut med mig pga av att han lyssnade för mycket på henne.
Hans mamma har ett väldigt kontrollbehov och det har varit massor med bråk mellan henne och min sambos bror. Jag blev lite varnad av sambons brors tjej att man måste sätta en hård gräns när det gäller sambon mamma och det har jag märkt.
Men nu på sistone har jag inte orkat följa med på familjeträff och sånt hos sambons mamma och nu för någon dag sen berättade sambon att han mamma trodde att jag inte gillar dem och sen så sa hon att jag förbjuder sambon att träffa och höra av sig till hans familj, han sa naturligtvis nej att det inte var så. För grejen är att jag påminner han ofta att han måste höra av sig till sin mamma och sånt men han vill inte för han orkar själv inte med sin mamma när hon bara gnäller ändå... Men sambon vågar inte riktigt säga ifrån till sin mamma och har väldigt svårt för att säga nej (även andra har sagt det till sambon att han har svårt för att säga ifrån och säga nej).
Jag och sambon har pratat om detta flera gånger att det får vara nog med hans mamma nu. Men nu tycker jag verkligen att detta var droppen! Jag orkar inte med henne mer. Hon är känd för att göra så att andra mår dåligt och får sig känna sig värdelösa. Sambon och jag väntar vårt första barn nu men vi vågar inte berätta för att hon kommer klaga o gnälla om hur vi tänkt nu och så.. Men det har hon fan inte med att göra. Hon ska bara säga grattis och sen hålla sig på sin sida liksom...
Vet inte, men snälla hjälp mig om hur jag kan säga till hans mamma var gränsen går på ändå ett artigt sätt? För jag vill inte göra bråk eller något. Hur kan man börja säga typ var gränsen går och detta är inte okej?