• Farmor52

Hjälp! Jag orkar inte med min svärmor!

Ibland kan det vara svårt att komma på det man vill säga, när man vill säga det. Man kommer ju ofta på den perfekta formuleringen när det är för sent. För att förbereda inför "nästa verbala övergrepp" från henne så kan du förbereda dig genom att skriva ner det du vill säga. Då kan du testa lite olika formuleringar och tonfall. Kanske diskutera med din sambo vad som verkar bäst. Öva sedan, ha lite rollspel, din sambo eller någon annan som känner henne och vet hur hon brukar uttrycka sig kan spela henne. När det sedan blir en situation där du känner att det är dags att säga ifrån så har du några bra, inövade och väl avvägda repliker att ta till. Men ett råd från en som både är farmor och svärmor, i samband med att du kritiserar henne säg då också något positivt till henne. Vad som helst, men det vara något ärligt.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • Farmor52

Nåt i den här stilen kanske du kan säga. Men du vet nog bäst själv vad som kan tänkas fungera.

”Vi vet att du alltid vill vårt bästa och det är vi tacksamma för. Men vi är vuxna och vi både vill och behöver lösa saker på vårt eget sätt. Vi kommer säkert att göra misstag men det blir våra misstag som vi kommer att lära oss av, på samma sätt som du har lärt dig av de misstag du gjort. Därför vill vi att du tar ett steg tillbaka och inte kommer med kommentarer om hur vi borde göra, även om du gör det för att du vill oss väl.”

Nästa gång vi tycker att du går över gränsen så kommer vi att säga till och vi förutsätter att du då respekterar det.”

Som du ser så har jag uttryckt det i vi-form, jag tror att det är bra att hon inser att ni två som familj står bakom detta beslut.
    Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
Svar på tråden Hjälp! Jag orkar inte med min svärmor!