EllisBell skrev 2013-10-03 21:14:06 följande:
Mina barn har börjat i simskola vid 4 års ålder och har tagit simborgarmärket och livräddningsmärken vid 6 års ålder. Det är det vanligaste där jag bor (storstad). Skolan har visserligen en skyldighet att kontrollera simkunnighet men inte förrän i åk 5 och man kan absolut inte lita på att det görs ordentligt. Vår simskola (och de flesta andra jag känner till ) anordnas av SLS, Svenska livräddningssällskapet och här lär sig barnen bröstsim först. Det är inte ett dugg idiotiskt eftersom crawl i huvudsak är till för tävlingssim i varma simbassänger. Bor man i Sverige är det viktigt att kunna simma ordentligt, ta sig i land och kanske tom få med sig någon annan i ofta kalla sjöar och hav. Den som bara crawlar har betydligt sämre överlevnadschanser om olyckan skulle vara framme.
Hur får du med dig någon annan när du simmar bröstsim? Livräddning görs på rygg om man använder framförallt benen. Då spelar det ingen roll om man simmar bröstben, eller crawlben. Vi har fått testa. Man blir betydligt fortare trött om man simmar bröstim i grov sjö än om man crawlar..
Men hey, du verkar ju vara experten och jag totalt outbildad trots en elittränarutbildning, samt utbildning genom SLS, sjöräddningen, simlärarutbildning.