Inlägg från: EllisBell |Visa alla inlägg
  • EllisBell

Går era barn på simskola?

Mina barn har börjat i simskola vid 4 års ålder och har tagit simborgarmärket och livräddningsmärken vid 6 års ålder. Det är det vanligaste där jag bor (storstad). Skolan har visserligen en skyldighet att kontrollera simkunnighet men inte förrän i åk 5 och man kan absolut inte lita på att det görs ordentligt. Vår simskola (och de flesta andra jag känner till ) anordnas av SLS, Svenska livräddningssällskapet och här lär sig barnen bröstsim först. Det är inte ett dugg idiotiskt eftersom crawl i huvudsak är till för tävlingssim i varma simbassänger. Bor man i Sverige är det viktigt att kunna simma ordentligt, ta sig i land och kanske tom få med sig någon annan i ofta kalla sjöar och hav. Den som bara crawlar har betydligt sämre överlevnadschanser om olyckan skulle vara framme.

• EllisBell

Sweet life: Haha, va? Var har jag skrivit att barn inte skall lära sig flyta? Att flyta är ju det absolut första barn lär sig. Men skall man nå stranden måste man kunna simma. Och att crawla tar oerhört mycket på krafterna och att crawla om det blåser eller är vågor är svårt för ett barn. Bröstsim orkar man simma mycket längre även om det initialt är motoriskt svårare. Dessutom hålls huvudet över ytan hela tiden. SLS har betydligt mer kunskap om sånt här än Svenska simförbundet vilka mest verkar vara ute efter att sänka kraven

• EllisBell

Sweet Life: Det är först i slutet av mellanstadiet simkunnigheten bedöms med betyg och vid det laget har alla friska barn uppnått den motoriska färdighet son krävs. Naturligtvis är det bättre att kunna hundsim eller vad som helst än att sjunka. Men det betyder inte att man bör ta den enkla vägen och sänka kraven på alla barn

Svar på tråden Går era barn på simskola?