Blivandetrebarnsmor skrev 2013-11-05 21:49:49 följande:
Min äldsta pojke som är 8 år vill heller absolut inte ha ett syskon. Jag är jätteorolig för hur vi ska lägga fram det för honom, flickan är 5 år och tar det säkerligen bra. Min sambo har ett barn sedan tidigare också på 5 år. De bor hos oss varannan vecka och ni vet det där med det ständiga dåliga samvetet...
Att skaffa syskon eller inte är ju inte heller något dom ska få bestämma i den åldern. Men jag förstår precis din oro. Läste någonstans att det är bättre att säga "Vi ska skaffa bebis" istället för "Du ska få ett syskon". Det blir mindre fokus på deras roll och dom har lättare att förstå att det inte är deras beslut att ta utan mammas och pappas.
Det dåliga samvetet kommer nog alltid finnas där då det gäller barn från tidigare förhållanden. Min sambo har konstant dåligt samvete för sin son. Vi har dessutom nyligen flyttat ifrån sonens barndomshem vilket sonen inte gillade. Vi tror dock att det kommer bli bättre med tiden. Ett nytt hem utan allt för många minnen från när mamma och pappa levde ihop kan vara bra tror jag. Han ältade skilsmässan väldigt mycket förut och det är 8 år sedan de skiljde sig.