• effe

Julibebis 2014

hej, Hoppar in här !! 
    Är inte riktigt säker vilken vecka jag är i då vi fick mf i juli och sedan dess har jag inte haft någon mens.. men har gjort en rad grav. test och i lördags kom det äntligen ett plus. 
    Gjorde testet innan dess i måndags och då visade det inget plus, så jag är nog väldigt tidigt skulle jag tro :)
    Detta är även mitt första barn 

• effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 08:28:17 följande:
    välkommen och grattis
    Tack så mycket.. Skrattande
  • effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 08:29:55 följande:
    AHH!! Försöka ringa bm en måndagmorgon är ingen bra idé Har en tid inbokad på måndag om en vecka för inskriving, det gällde dock förra graviditeten så jag måste ringa och kolla om jag får komma så tidigt för denna eller om jag ska boka om. och sedan höra mig för om möjlighet för ett vul. Men det är upptaget non-stop, så klart
    Det ska nog inte vara några problem, ring och förklara situationen bara :) 

• effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 08:59:50 följande:
    var just att komma fram som var problem men nu har jag fått tid en månad senare än den ursprungliga då. 
    Spännande, ska du göra vul då också eller?? 

vart i Sverige bor du? =)  
  • effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 10:40:50 följande:
    får nog söka privat för det verkar det som. Bor i Rimbo, tillhör Sthlm landsting
    vad konstigt hur det kan skilja sig så beroende på vart i landet man bor... i malmö finns det privat kliniker men man kan även gå och få vul via vanliga barnmorskor. 

• effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 10:50:56 följande:
    man kan men tror det är svårt. ska testa ringa gyn som är vid husläkarmottagningen här, hoppas att det går. Är dock så irriterande att vi åker utomlands 22 november och kommer hem 9 december. De ser ju inget på vul innan v. 7 typ och det är på gränsen innan vi åker. om man går då och de inte ser något så kommer ju semestern vara förstörd. Men att vänta ytterligare 2 veckor när man ska semestra med någon som är tydligt gravid kommer också kännas jobbigt

Jo ioch för sig så kan det vara jätte jobbigt om dem inte ser något vid ett vul, så njut av din semester och boka ett vul när du kommer hem om det finns tid.. så får du bara slappna av och njuta av semestern så har man ju även något att längta till när man kommer hem igen.. :) 
  • effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 10:55:16 följande:
    har inskrivningen dagen efter att vi landar på Arlanda, kl. 8 på morgonen så jag kommer vara så jäkla jetlaggad
    ahha aww.. vart ska ni åka nånstans? thailand?? 
  • effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-04 12:09:16 följande:
    innan v. 7 kan man inte konstatera om det finns något liv. de kan se förtjockade slemhinnor och hinnesäck men inga hjärtslag och det är ju hjärtslagen som man vill åt
    jobbresa för sambon till Orlando, Florida med 1 vecka semester innan. Hans jobb/chef betalar hotellet och min och sambons flygbiljetter så står vi för barnens
    gud va mysigt.. 
  • effe
    Jo anna skrev 2013-11-04 20:57:05 följande:
    Får jag vara med? :) Testade positivt i tisdags och har bf 3 juli enligt familjelivs uträknare. Är jättetrött på kvällarna och mina bröst vill döda mej, magen är jättesvullen och jag har svårt att tro att det här kommer gå att hålla hemligt så länge. Ser nästan ut som i vecka 20 med sonen. Och så kom illamåendet men så länge man har massa symptom så känns det ändå som att det går åt rätt håll.

Har en son som är född 07 så det blir ca 6½ år mellan dom. Är lite livrädd och lite överlycklig. Fick ett MA i vecka 13 för några år sedan och har verkligen inte lust att gå flera veckor och tro att jag är gravid igen. Har fått tid för inskrivning 16 december. Tänkte nog boka något privat ul innan jul för att se.
    Välkommen och grattis =) 
  • effe

Ringde och bokade tid för vul, fick tid den 18:e. eftersom att jag inte haft mens sen jag fick mf i juli så har jag ingen aning om vilken vecka jag är i... men tror det är väldigt tidigt eftersom att det visades ett svagt plus när jag gjorde testet i helgen :) 
    sen har jag även tid för inskrivning den 3:e december.. spännande :)

Någon som vet om man kan ta vaccination spruta fast man är gravid? Tog en förra året i december, har för mig att man måste ta en till med ett års mellanrum för att vaccinet ska hålla i 30 år.. hepatit a tror jag det är ( mot gulsot )
    ska till Thailand igen i januari... något annat man ska tänka på då kanske? nån som veT? =)  

• effe

Grattis alla nya :) och välkomna...

En sak jag har funderat över... när tänker ni berätta till era chefer om er graviditet? Jag vill nog vänta så länge som det går.. men min mage har svullnat upp rejält och det ser ut som jag är i 4-5 månaden redan..
    ser inte alls ut så vanligtvis !!
    Kommer det lägga sig? har hört folk säga att tarmarna svullnar och "flyttar sig lite"...

Sen en annan bit jag funderar över... typ mediumstekt nötkött? är det OK att äta det? typ på en finare resturang eller så.. många säger att man ska äta genomstekt kött,, men då borde det väl endast vara gris och lamm och så dem menar?? För vissa säger att nötkött är ok att äta blodigt eller medium stekt? nån som vet? Glad 

• effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-07 09:45:22 följande:
    Btw, är nyfiken på vart ni bor, alltså vilken del av landet.
    Själv bor jag i Rimbo (därav ett enormt handbollsintresse) sedan 2 år. Tillhör Norrtälje kommun och Stockholms län så det blir Danderyd för oss när det är dags för förlossning. (för den som är nyfiken och missade all rapportering om Rimbo i våras, så ligger Rimbo mitt i skogen med ca 4500 invånare, 6 mil till Sthlm och 5 till Uppsala)
    Jag bor i Limhamn i Malmö... :)
  • effe
    Nimah skrev 2013-11-07 10:20:52 följande:
    På Livsmedelsverkets hemsida står att bakterierna dör vid 70 grader. Nötkött är fortfarande rosa då, så lätt rosa tänker jag är ok, men inte blodigt.
    så bra.. skönt att höra ! känns ju tråkigt att gå å beställa well done när man älskar medium/blodigt. men då får man hålla sig till medium heheh :)
  • effe
    Phlippan87 skrev 2013-11-07 11:00:44 följande:
    ok, jag utvecklar bara aversioner mot svärfar Han tjatar konstant om att jag måste tänka på att inte äta så mycket torsk t.ex när jag är gravid samtidigt som han serverar mig parmaskinka som är "tvärförbjudet"
    Men torsk går väl bra att äta om det varit fryst i minst 3 dygn?? 
Svar på tråden Julibebis 2014