• Jempiz

Julibebis 2014

Jag plussade förra helgen då i BIM 5! Jag är ny på sajten och ny gällande alla dessa begrepp! Slutade med p-piller för ett halvår sedan. Och trodde det skulle ta lång tid! Jag är jätte glad men livrädd! Det är min första och min sambos andra. Grattis till alla plus!

• Jempiz

Ni som kan det här! När är det ok att berätta att man är gravid för sin familj och vänner? Min sambo vet givetvis och även min syster (går intet att undanhålla något för henne). Men jag undrar när det är grönt att berätta för alla andra? Min plan är att jag ska berätta det för mina föräldrar i form av en julklapp till jul. Men det kanske är för tidigt? Jag Bör ju precis ha passerat vecka 11 då.

• Jempiz
    Nimah skrev 2013-11-03 09:22:23 följande:
    Jag har redan berättat för mamma, min syster och tre vänner. Om det inte blir som jag tänkt behöver jag ändå dem som stöd och då kan de lika gärna veta nu. På jobbet tänker jag försöka hålla det till efter jul. Men förra gången började folk fråga i v 7 så det var svårt att hålla. Man får helt enkelt känna efter själv hur man vill göra! V 12 är ju bara ett riktmärke för när det ses som ok att skrika ut det för hela världen :)

Nimah skrev 2013-11-03 09:22:23 följande:
    Jag har redan berättat för mamma, min syster och tre vänner. Om det inte blir som jag tänkt behöver jag ändå dem som stöd och då kan de lika gärna veta nu. På jobbet tänker jag försöka hålla det till efter jul. Men förra gången började folk fråga i v 7 så det var svårt att hålla. Man får helt enkelt känna efter själv hur man vill göra! V 12 är ju bara ett riktmärke för när det ses som ok att skrika ut det för hela världen :)

Okej tack! Då får det nog bli en julklapp om jag lyckas hålla mig dvs. :D tänkte slå in fotoramar med texten:"Foto kommer i Juli ( om allt går som det ska)." och typ god jul farmor/farfar /mormor/morfar.
  • Jempiz
    Phlippan87 skrev 2013-11-03 09:55:30 följande:
    när du vill... jag kommer garanterat inte klara att inte säga till mina föräldrar (åker dit i veckan och jag och mamma ska till Ullared på lördag, tar ca 3.5 h från dem dit och att inte prata mf och graviditet kommer typ bli omöjligt)övriga släkten får nog veta kring jul
    WARNING! This bitch may bite. Piss her off at your own risk

Haha... Nä, det kan jag förstå! Sjukt svårt att hålla sig!:D Speciellt när man står någon så nära och träffas ofta!:) lycka till!
  • Jempiz
    tattines skrev 2013-11-03 13:11:47 följande:
    Det där avgör man ju helt själv. Tycker inte det finns någon gräns för när det inte är okej och när det är okej. Beror ju på hur man själv känner. Jag berättade för mamma och lillasyster samma dag jag plussade, en dag efter förväntad mens förra graviditeten. Någok vecka efter tror jag pappa och sambons familj fick veta :) Ville egentligen vänta till rul denna gång och berätta genom att skicka bild men eftersom vi firar jul hos mamma skulle hon ha fattat om jag inte äter gravad/rökt lax och paté på julbordet så hon fick veta i fredags då vi kom och hälsade på. Tror jag är v 5-6.

Jo, jag förstår att det är upp till en själv. Men jag vill som inte vara för tidig med det och sen behöva förklara för alla om det inte gick bra. Har haft ett missfall tidigare sommaren 07 så jag vet hur jobbigt det kan vara. Ni pratar om VUL? Är det något man måste be om? Eller hur funkar det? Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Men googlade på det nu.
  • Jempiz
    Sweet life skrev 2013-11-05 20:40:40 följande:
    Vi berättade för sambons barn efter ultraljudet sist. Funderar på nått liknande nu. Men man ska ju berätta när det känns bra för dig.

Vi kommer nog vänta med att berätta før sambons son till efter v.12. Han är 9 år fyller 10 den i början på Juli. Då jag är väntad. :P så får väl hoppas det inte blir samma datum!:P Han vill inte ha nåt syskon så får se hur det går.
  • Jempiz
    Sweet life skrev 2013-11-05 20:55:55 följande:
    Dom här barnen ville inte heller ha ett syskon då, och vill det inte nu heller. Tonåringen är helt hopplös.. Men, det har gått bra och jag hoppas det går bra nu också.
    Jag antar att det blir bättre då det fått sjunka in. :) Eller jag hoppas då det i af! :)
  • Jempiz
    Blivandetrebarnsmor skrev 2013-11-05 21:49:49 följande:
    Min äldsta pojke som är 8 år vill heller absolut inte ha ett syskon. Jag är jätteorolig för hur vi ska lägga fram det för honom, flickan är 5 år och tar det säkerligen bra. Min sambo har ett barn sedan tidigare också på 5 år. De bor hos oss varannan vecka och ni vet det där med det ständiga dåliga samvetet...
    Att skaffa syskon eller inte är ju inte heller något dom ska få bestämma i den åldern. Men jag förstår precis din oro. Läste någonstans att det är bättre att säga "Vi ska skaffa bebis" istället för "Du ska få ett syskon". Det blir mindre fokus på deras roll och dom har lättare att förstå att det inte är deras beslut att ta utan mammas och pappas.

Det dåliga samvetet kommer nog alltid finnas där då det gäller barn från tidigare förhållanden. Min sambo har konstant dåligt samvete för sin son. Vi har dessutom nyligen flyttat ifrån sonens barndomshem vilket sonen inte gillade. Vi tror dock att det kommer bli bättre med tiden. Ett nytt hem utan allt för många minnen från när mamma och pappa levde ihop kan vara bra tror jag. Han ältade skilsmässan  väldigt mycket förut och det är 8 år sedan de skiljde sig.
  • Jempiz
    Jensan78 skrev 2013-11-07 09:13:25 följande:
    Grattis till alla nya i tråden! Så härligt! Jag har en dotter på 7 år sen tidigare förhållande och hon har alltid velat ha ett syskon. Men för ca 4 månader sedan bröt hon ihop totalt och sa att hon aldrig vill ha ett syskon. Hon sa att då kommer jag bli utanför . Jag kommer vara hos pappa och sen hos er. Jag vill INTE!! Hon var så ledsen! Man blir ju så ledsen själv. vad säger man liksom! Jag förstår ju verkligen hur hon tänker. Jag försökte förklara för henne att det inte är upp till henne att bestämma och att hon absolut inte ska tänka på sådant sätt. Någon som har tips hur man tacklar detta? Är sjukt nervös för hur jag ska berättar för henne att hon ska få ett syskon! Ha en bra dag tjejer!
    När man är 7 år är man ganska liten och har svårt att föreställa sig hur livet kan se ut med eller utan syskon. Eller i den åldern kan man inte det. Jag tror inte du ska ta så allvarligt på det. När ni väl ska berätta det så säg "Vi ska skaffa bäbis" istället för "Du ska få ett Syskon". Det axlar bort lite ansvar från henne. Sen är ju barn väldigt pendlande i sina känslor. Vissa dagar vill de inte vara på fritids/dagis och vissa andra dagar vill dom absolut inte åka hem därifrån. Men jag oroar mig för exakt samma sak så jag förstår dig. 

• Jempiz
    Phlippan87 skrev 2013-11-07 09:45:22 följande:
    Btw, är nyfiken på vart ni bor, alltså vilken del av landet.
    Själv bor jag i Rimbo (därav ett enormt handbollsintresse) sedan 2 år. Tillhör Norrtälje kommun och Stockholms län så det blir Danderyd för oss när det är dags för förlossning. (för den som är nyfiken och missade all rapportering om Rimbo i våras, så ligger Rimbo mitt i skogen med ca 4500 invånare, 6 mil till Sthlm och 5 till Uppsala)
    Jag bor i Piteå. :)
  • Jempiz
    Happy14 skrev 2013-11-07 12:17:47 följande:
    Frågar igen när ni tänkt berätta för eventuella syskon..?
    Vi vet inte än. Åtminstone efter v. 12. Kanske lite senare till och med.
  • Jempiz
    Lyrasmamma skrev 2013-11-07 14:01:17 följande:
    Hej!
    Hoppar in här jag med. Plussade i förrgår, helt oplanerat och en riktig överraskning då jag äter p-piller. Dock upptäckte jag igår att datumet på min p-piller visst gått ut haha. Googlade lite och det står lite var stans att de förlorar lite av sin kraft då. Hoppsan liksom!
    Har ingen aningen om vilken v jag är i, kanske 6. Ska på inskrivning på MVC på tisdag och får då tid för ett vul för att kolla mer exakt vilken v jag är i :)

Detta blir andra barnet, har en dotter som blev 2 inö september.
    Grattis och välkommen! :)
  • Jempiz

Grattis och välkommen alla nya! :D Jag är i 6+1 (vecka 7). Är svin trött jämt och ständigt. Igår var jag tvungen att stanna hemma från jobbet pga. illamåendet och det ömmar i magen hela tiden. Så nog känner jag mig gravid alltid. :) Däremot har jag haft MF tidigare.. så vågar inte vara för glad.

• Jempiz

Jag hinner ju knappt med att skriva här nåt! Jag har legat däckad större delen av veckan som var pga. illamående. Helt olidligt. Har spytt var 10:e minut. Blev så illa tvungen att sjukskriva mig från jobbet. Ringde till barnmorskan som tipsade om åksjuketabletterna Profalen samt åksjukebanden. Trodde inte att sånt hokus pokus skulle hjälpa. Men tro det eller ej. Nu får jag behålla maten och jag mår bara illa lite då och då. Får dock inte glömma ta tabletterna eller använda banden då kommer illamåendet tillbaka på en gång. 

I övrigt så har jag ett helt sjukt humör. Min sambo tycker INTE att jag är rolig. Men hoppas på att allt detta ska lugna ner sig snart. Hoppas det i af! 

Svar på tråden Julibebis 2014