Inlägg från: veronica03 |Visa alla inlägg
  • veronica03

Julibebis 2014

Hej! Hoppas man far vara med! Jag har just preciss plussat och borde vara i borjan av v. 5 sa de borde vara en Juli-bebis..... Jag sitter pa kontoret och mar fasligt illa (var rysligt illamaende de forsta 12 v med nr 1)/ Jag ar helt darrig men glad! Nr 2 tycks ha blivit till pa forsta forsoket liksom nr 1 blev sa nu hoppas jag verkligen att lyckan inte vander.

Liksom med nr 1 har jag haft massor av symptom innan BIM (jag ar faktiskt fortfarande pa BIM -1 el 2), men har naturligtvis stumnder nar jag inte just kanner sa mycket och da slar ju paranoian in.. Sa antingen mar man illa eller sa vill man gora det!!!

Grattis alla andra ocksa!

• veronica03

jag vaknar ocksa 5 varje morgon... just precis faktisk!! Kanske for att jag ar sovklar kl 20 nar min dotter somnar... har faktiskt varit i sang fore 21 denna vecka geundad trotthet.

Jag marker att jag ar lite mera nojig denna graviditet (4 ar sedan sist) trots att den forra gick utan komplikationer och jag inte haft MF eller andra tragiska upplevelser pa den fronten. Blev ocksa gravid med denna pa forsta forsoket sa jag tror jag gar runt med dendar skuldkanslan att det ar for bra for att vara sant. Forra gangen var jag rysligt illamaende hela forsta trimestern helt fran starten och var saledes aldrig i tvivel om att det bodde nagon dar inne. Denna gang ar jag super nojig, dels for att jag inte mar lika illa. Hade tillrackligt kraftiga symptom fore BIM som fick mig att testa tidigt- och plussa- men redan da hade jag det helt fint emellan(mina symptomer ar mest pa kvallana). Och sa ar det ocksa efter plusset... tycker faktiskt jag har mindre symptom nu i v. 5 an i v. 4. Brosten fortfarande stora och omma, men kanske lite mindre... och mindre illamaende (kanske for att jag skippat kaffe/vin/sena kvallar/stora maltider sedan plusset...). Mindre molvark ocksa.

Ar detta vanligt? Har ni andra ocksa haft varierande symptomer och stunder (typ i v 5) nar ni kanner er relativt ogravida och blir nojiga?

• veronica03

Tack SweetLife Det ar otroligt skont att bli bekraftad.... Eftersom detta barn ar planerat (det forra var en valkommnad overraskning..) ar det som om jag har svarare att slappa analys-kollen. Ocksa for att jag har mera energi nu an forra gangen att overanalysera (forra gangen var dagens oro att ha en plan for att inte spy pa fel stalle/tackla illamaendet pa jobbet...). Lustigt att man skall langta efter illamaende nar man inte ha det for att forbanna det nar man ar mitt i!

Maste vara skrammande med blod, men fran vad jag har last ganska vanligt i allafall! Skont att vara med i traden! Lycka till allihopa!

• veronica03

Hej! Min chef sitter i annan varldsdel sa han kommer ju inte att fa syn pa det, s dar tror jag ju nog att jag rapporterar forst efter 3 manader nar saker och ting borde vara sakrare. Sa gjorde jag med den forsta (jag bor inte i Sverige, men jag tror att "regeln" har ar att man skall informera skriftligt ca 4 mander fore - senast- for att fa godkannt mammaledighet). Men mina narmaste kolleger far nog sakert, liksom forra gangen, veta det lite tidigare - dels for att det nog sakert kommer att synas (sakert fortare nu med nr 2) och markas pa mitt beteende.

Jag hamnar periodvis att resa endel -ocksa over atlanten- for mitt jobb. Om jag blir lika illamaende som forra gangen eller det uppstar komplikationer sa tror jag nog att jag berattar tidigare.

Har redan berattat for 1-2 tjej kolleger som ocksa ar mina vaninnor/palitliga. ("va?! Inget vin TILL DIG? VARFOR?? )

Ang kott. Det heter ju att man skall halla sig pa sakra sidan och kora genomstekt. Men, har dar jag bor tar man alltid blodprov i starten pa gravida och skelnar mellan sadanna som har immunitet mot toxoplasma och de som inte har. De som inte har immunitet (typiskt en minoritet, ca 7-10%) maste vara extra forsiktiga och undga massor av goda saker (rtp icke-genomstekt kott, mjuka ostar, lax) etc. De andar behover inte vara lika forsiktiga... Jag tillhor tyvarr den lilla grupp som enligt lokala regler skall akta mig for allt (dedar "forbjudna listorna" varierar lite fran land till land. Hr forbjuds tex Sushi, men har markt att det anses tillatet pa andra stallen)

• veronica03

Philippan87:man kan tydligen redan ha antikroppar mot det eller liknande om jag forstatt det riktigt som sa i givet fall beskyddar en - mera atminstone (tror att om man typ haft nagonslags infektion tidigare som gett en skydd - lite som vattkoppor fungerar)

Jag alskar lax, sushi, och blodrott kott.... har mycket svarare med att inte fa ata de sakerna an att halla mig borta fran vin (vilket jag ocksa alskar). Forra gangenutvecklade jag seriosa aversioner mot svinkott (skinka, bacon, kotletter - tom julskinka!!) och det var otroligt sorgligt for sa mycket annat var forbjudet. Och genomstekta biffar ar inget kul

• veronica03
    Phlippan87 : hahahah!!!! Under min forsta grav sa hade jag nog vissa Svarmors aversioner (hon hade mycket starka asikter om massor av saker)... hu ja....
  • veronica03

Philppan87; halsomyndigheterna i Benelux och gynekologen (har skots alla kontroller av din egna gynekolog som sen kommer springande/korande nar barnet fods). Och om jag forstatt det riktigt sa ar det for att jag tillhor 7% gruppen som inte har immunitet mot toxoplasm och darfor skall halla mig borta fran sushi/lax/rott kott/okokade gronsaker som jag inte vet vem som har skjolt/mjuka ostar + annat roligt. Men i Norden (Sverige/Finland och Danmark) har jag markt att det inte anses forbjudet med Sushi/Lax, och ocksa att man inte skelnar sa mycket mellan vem som ar immun mot toxoplasm och vem som inte. Har skall jag pa blodprov 1 gang per manad minst.

Men jag vet inte riktigt vem som har ratt/fel... Men nar ngn sagt till en att man inte skall sa tappar man lite lusten, speciellt om man ar lite nojig.

• veronica03

JO, och jag tror ju att det ar mera koll pa matvarorna i Norden... just nar det ar sadar olika rad pa olika stallen sa ar det knappast heller total livsfarligt... men igen, dedar skarpaste kostrestriktionerna reserverar de for dem utan immunitet. Och sen antar jag att det ar for att det ar svart att kolla hur fisken blivit behandland eftersom jag bor i korsnineg (i Lux) mellan belgien,  Frankrike (de stinkande ostarnas land!!!) och Tysklandoch vissa dagar korsar man gransen och ater pa olika stallen och manga bor i det ena landet och jobbar i ett annat. Lakaren rakar vara belgare...

• veronica03

Min ar 3,5 och hon uppsnappade nog nar jag och pappan talade . Men tva av hennes lararinnor ar gravida och redan innan jag var det gick hon och sa att mamma har en baby i magen (och jag ar inte overviktig!! Men det syns vakl i bland att jag fott barn tidigare). Planen var att "beratta" det for henne nar det blir synligt och lite narmare. 9 manader ar langre an en pa hennes alder kan fatta. I det stora hela ar det lite svart att veta vad hon forstar och inte forstar.

• veronica03

Kul att andra ocksa har konstiga drommar (eller inte sa kul, de kan vara obehagliga). Jag vaknade upp helt i panik i natt. Jag har ocksa konstig kroppstemp och valdigt roda kinder - som om jag skulle ha druckit en massa vin(och det har jag inte!!). Vaxlar mellan att ha varmt och frysa- stegringskansla liksom. Kvallarna jatte trott och frusen, pa dagarna liksom varm och rod i kinderna.Annars har jag hittills (v. 5) mindre symptomer an forra gangen, bortsett fran brostena : de brakade inte alls forra gangen. Nu gor de det, men inte lika mycket varje dag/hela tiden. Men vuxit har de. Och jag ar 33 och har ett barn pa 3,5 ar i forvagen. Jag ar valdigt trott men vaknar tidigt.

Svar på tråden Julibebis 2014