Inlägg från: lillagreizn |Visa alla inlägg
  • lillagreizn

Julibebis 2014

AAS10 skrev 2014-03-03 06:44:59 följande:

Sportlovet e inte de redan slut??? tänk på att kaos e skoj när de e löst ;) jag tänkte på hur fan jag ska få på mina arbetskläder lär få gå o hämta ut nya.....
    I Gällivare är det sporlov nu iaf. 
  • lillagreizn
    Passion skrev 2014-03-03 21:26:26 följande:
    Var till BM idag för en koll, blodtrycket var högt (!) så ska på en till koll nästa vecka igen - så hoppas att det har blivit lägre till nästa gång...
    Hon sa att jag inte skulle oroa mig, men det är klart att man börjar fundera vad som kan hända om jag fortsätter ha högt blodtryck - någon som vet???

Fick även så klart höra lillkillens hjärta pumpa på som ett litet lok!
    Jätteskönt att höra att det var ok iaf!!!

Sen var jag på Föräldrargruppen idag också, var ganska stor grupp med tanke på hur liten ort vi bor på.
    Var kul att träffa andra som har BF ungefär samtidigt, det var ett spann på från sena maj till augusti på deltagarna.
    Vad låg det på? Är det högt länge brukar dom kolla om det finns protein i urinet för att se om det är början till havandeskapsförgiftning. Å får du för högt blodtryck blir du inlagd. 
    Havandeskapsförgiftning är vanligare för förstföderskor men brukar komma först i slutet av graviditeten. 

Jag hade högt blodtryck fast typ från v.30 förra gången blev inlagd flera gånger och fick havandeskapsförgiftning så det var en av orsakerna till att sonen kom till världen i v.35. 
  • lillagreizn
    Passion skrev 2014-03-04 20:28:58 följande:
    149/87 låg det på, kommer inte ihåg vad inskrivningsnivån var på men då var det "normalt" iaf.

Okej! Ja får väl se hur detta kommer att eskalera med andra ord..
    Är ju första graviditeten för mig och är i v 20 (19+2) idag.
    Hmmm..
    Vad ligger du på annars, har juh ganska mycket att säga.  jag blev inlagd när jag hade ett blodtryck på  140/85    och som mest låg jag väl på 150/95, har dock ett väldigt lågt blodtryck normalt 105/60-65. 
  • lillagreizn
    Passion: Sedan beror det ju på hur ditt allmän tillstånd är, jag var helt däckad när mitt blodtryck var så högt, världens sprängande huvudvärk, yrsel och kunde knappt göra annat än ligga i sängen. 
  • lillagreizn
    Passion skrev 2014-03-04 21:03:55 följande:
    Mår ganska OK, blir dock sjukt trött för ingenting..!

Sen är jag astmatiker också så astman har ju inte direkt blivit bättre så har fått mer astmamedicin att ta dagligen, men som läkaren säger; så är det bättre att jag kan andas OK för då mår bebisen bäst, även om det innebär lite mer medicin.
    tröttheten har nog mycket med graviditeten och astman att göra, känner själv oxå så är oxå astmatiker. 
  • lillagreizn

Såhär ser kurvan som bm använder, här ser man ju hur man ligger till men såklart är det viktigaste att man följer sin egen kurva och avviker man eller växer man inte som man ska  så bokar dom ofta in ett ultraljud för att kolla att allt är okej. 
    Lila kurvan är med sonen och den röda kurvan är denna graviditet. 

Med sonen i v.25 hade jag 22 cm och då kollade dom upp först när jag var i v.31 när jag inte hade ökat. 
    Denna gång i v.25 har jag 18-19 cm vilket inte är bra så ska på ultraljud på onsdag för att kolla upp vad det är som händer. 

• lillagreizn
    Frida Andersson skrev 2014-04-01 16:28:38 följande:

Men om du inte skulle växa till dig vad gör man isf?
    Inte så mycket, ser på hur bebisen mår bra och så länge den har det bättre i magen så får den stanna där men bedöms det att dom kan ge den bättre vård utanför så snittas jag. Så såg det iaf ute med sonen, fick även kortison för att utveckla lungorna på han snabbare. 

Jag har haft besök hos bm i
    v.13 inskrivning och hälsosamtal.
    v.20 
    v.25 
    Nästa gång är v.29

Sedan har jag varit på VUL i v.5 p.g.a. blödningar VUL/RUL v.16 p.g.a blödningar,  RUL i v.18 och ska på ett UL imorgon. 
  • lillagreizn
    Leeloo skrev 2014-04-02 08:48:29 följande:
    Nu har jag inte varit inne i denna tråd på väldigt länge.
    Är det någon som tänkte söka graviditetspenning (förut hette det havandeskapspenning)? Jag tänkte söka det då jag jobbar på förskola och jobbar redan nu halvtid. Är sjukskriven halvtid sen i mitten på februari.
    Jag har sökt från 15 maj men inte fått något svar ännu, men kvinnan på fk hade läst igenom dom och trodde att jag skulle godkännas, jobbar på ett demensboende med väldigt tunga vårdtagare. 
  • lillagreizn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-04 17:54:15 följande:
    Det syns ju knappt öht
    Ne det syns knappt, är väldigt nöjd med mitt ärr Glad Så att man behöver få fula ärr av agraffer, stämmer inte tror chansen är större faktiskt när man syr då, såret kan bredda sig mer på höjden.
  • lillagreizn
    MiniV skrev 2014-04-04 21:32:18 följande:
    Ärr har ju helt och hållet att göra med hur bra läkkött man har.

Jag gjorde titthålskirurgi för 1,5, snart två år sedan och prickarna från själva agrafferna syns knappt, däremot är mina ärr på mitten av magen (två av fem) fortfarande röda och breda, de på sidan är nästan inte synliga... Det ena av hålen på mitten sattes dock ihop dåligt (agrafferna satt inte så bra när jag fick hostattack) vilket ledde till en lång läkprocess och ett brett ärr som jag inte alls är nöjd med. Så kanske hade det varit bättre att sy just där? :P
    Jag har ett annat ärr som är sytt och det både syns och känns, medans detta är typ obefintligt. Svårt att förutse hur huden tänkt och läka på det specifika stället, tror det är ganska 50/50 men jag föredrar iaf agraffer utseendemässigt men däremot är dom jävligt irriterande dom första dygnen när man skrattar, hostar, nyser å diverse :D Tyckte dom slet i huden! Det gillade jag inte, stod ut med mina i 7 dagar sedan plockade en bm bort dom åt mig :)
  • lillagreizn
    Passion skrev 2014-04-06 13:10:26 följande:
    Är det bara jag som sover helt okej och inte behöver besöka toaletten mitt i natten?
    Är i v 25 nu
    Vaknar inte heller på natten och pissar, v.26 här :) 
Svar på tråden Julibebis 2014