Inlägg från: veronica03 |Visa alla inlägg
  • veronica03

Julibebis 2014

Borde vara mitt i v. 6 nu. Har haft vissa dagar/stunder av illameaende (hittills utan spyor) men inte alls som forra gangen nar det var mera konstant. Men jag ar trott, har problem med aptiten trots att det ofta river i magen och jag inte alls klarar att ha dem tom.Men inget smakar och klarar inte av att ha magen full. Brosten ar stora och annu ganska omma (speciellt kvallar/natter)och magen svaller upp som en stooor boll pa eftermiddagarna. Ganska mycket molvark denna vecka

Nimah skrev 2013-11-15 12:15:16 följande:
    Det verkar ha utvecklat sig till magsjuka här istället för graviditetsillamående. Fick ont i magen också och blev tvungen att åka hem från jobbet. Har sovit till nu och hoppas det går över snart. För visst blir man inte dålig i magen av graviditeten? Brukar ju bli tvärt om med förstoppning istället.

Nimah; jag blev faktiskt aldrig forstoppad forra gangen och heller inte denna... Tvartom blir det valdigt gang i min mage. Forra gangen, strax innan jag plussade, satt jag pa toa en hel natt och jag har haft nagra sadanna stunder denna gang ocksa (ja, usch). Forstoppnig ar mojligtvis vanligare statistiskt men det ar ganska individuellt hur dedar hormonerna paverkar kroppen.

Ni som haft flera barn: nar borjade ni med graviditetsbyxor med tvaan? Jag ar forfarande slank str 34-36 om mornarna, men om eftermiddagen tycker jag att jag ser ut som jag gjorde i 5 manad med nr 1...allt kanns obekvamt! Jag klar mig redani stora trojor/talt-liknane saker for att dlja eftermiddagens kalaskula pa jobbet.
  • veronica03

Hej surrih! Lite sa kandes det for mig i gar. Och generellt ar jag rysligt anfadd hela tiden, vilket jag inte annars ar (jag har bra kondition). Men de tar typiskt i forbindelse med nar jag svaller upp mot kvallen.

• veronica03

jag borde ocksa vara i borjan av vecka 7. De senaste par dagar har jag fatt mycket mera molvark, speciellt om kvallar/natter nar brostena ocksa ommar och tynger som varst. Ocksa hos mig har illamaendet kommit krypande: emellanat mera diffust men liksom konstant pa ngt satt. Jag ar otroligt trott och har absolut ingen aptit; kanner avsmak for det mesta samtidigt som magen skriker sa fort den kanns tom (var 30 minut) och jag far liksom halsbranna. Men ingen lust att ata. Vilket dilemma! Svart att orka pa jobbet just nu.

Jag har vul i overmorgon... otroligt nojig och nervos denhar gangen: bara allt ar i ordning... Jag lovar mig sjalv att vara mindre nojig sedan, bara llat ar i ordning...

• veronica03

I dag har jag varit hemma fran jobbet grundat illamaende och total kraftloshet: dels for att min aptit och formaga att ata den senaste veckan forsamrats varje dag.. drastiskt... Ocksa for mig korde de varsta symptomerna igang i slutet av v 6. Officiella orsaken jag gett pa jobbet ar magsjuka... I morgon har jag min forsta lakarkoll/vul (borde vara i v 7). Om detta illamaende fortsatter sa vet jag inte hur jag skall klara jobbet..

Jag kanner mig ocksa rysligt deppig just nu: jag ar naturligtvis overlycklig over graviditeten och skams darfor for att jag just nu kanner mig sa trott och ledsen , men antar att det ar en blandning av hormoner och fysisk/psykisk trotthet av allt illamaende och brist pa mat (alltsa, forsoker fa i mig det nodvandigaste men det ar en kamp). Ovanpa detta har jag en livlig dotter och ett stressigt fulltidsjobb dar stammningen ar ganska otrevlig just nu. Svart att kanna att man racker till.

Men jag tror/hoppas att jag far ngt energi om jag far veta att allt ar bra pa kollen i morgon! Ganska nervig faktisk....

• veronica03
    Fiamedbarn : Tusen tack for att du peppade upp mig lite och paminde mig om att jag inte ar ensam. Jo, min mage blir ocksa total ballong pa eftermiddagen. Och min 3-aring ar i en varre trotsfas just nu... som omhon skulle marka att min energi ar nere och vill prova extra garnser for att fa gang i mig.

Katharina85: jag ocksa desperat efter hjalp mot illamaende. Om flera dagar tanker vara som denna sa vet jag inte hur jag skall klara det. Tidigare och under forra graviditeten nar jag matt illa men lindrigare har det hjalp att skippa kaffe, ata sma portioner oftare, torra saker som havrekex, knackebrod, frukt. Och min favorit: tonic vatten (typ SchwepsI)

Men denna gang tycks inget av det ovannamnde hjalpa pa mig. Magen river i hungerskramper och magkatarr liknande men jag far kvaljningar och avsmak av det mesta. Kampade i lite kokt potatis med lite salt/smor for att fa i mig ngt.
  • veronica03
    Fiamedbarn ; jag har ocksa skippat kaffen.. har aldrig varit storre addict men tankte att jag skulle begransa det till den LIVSVIKTAGE kl 06 morgon-koppen. Men nu, med illamaendet, kan jag inte ens dricka det... samtidigt som jag far koffein-abstinens huvudvark.... hohhojajja.... skulle garna fastforwarda til 2 trimestern... som borde falla omkring jul. Ingen kul jul om jag mar sahar...
  • veronica03

Tack! Jo , jag har tack och lov min forsta lakarkontroll i morgon med vul och alltmojligt. Far nog fraga om rad om detta ocksa. Jag har ett ganska stressigt jobb dar jag ibland med kort varsel kan hamna att flyga over atlanten (...och amerikanska chefer ar inte alls sadar trevliga och forstaende som Fridas!) sa jag tror att jag kan hamna att beratta tidigare om detta akut illamaendet fortsatter. Forra gangen (4 ar sedan) madde jag ocksa valdigt illa forsta trimestern, men inte helt lika kraftigt som nu. Och pa den tiden hade jag mindre stressigt jobb och inget barn i forvagen sa det var lattare att tillpassa vanor efter behov och vila mera.

• veronica03

Jag kampar ocksa , som Hilmas Mamma, mot detdar dilemmat rivande hungers kansla och svaghet vs. kvaljningar och illamaende vid tanke av mat. Gar febrilt i huvudet igenom diverse alternativ. For far man ite i sig ngt blir det ju som bekant annu varre. Som ngn skrev sa ar det bast att variera eftersom man tydligen inte klarar av samma sak i 2 ggr rad eller sarskilt ganger. Lustigt nog, trots att magen ar kanslig, var det kryddig mexikansk mat som jag till sist fick i mig lite av i gar. Kryddorna liksom distraherade illamaendet kort. Men jag skall absolut INTE ha det i dag.... nej hu, bara lukten av det i kylskapet....

Ja, jag tror jag hamnar att beratta lite tidigare pa jobbet just sa att jag inte hamnar pa obehagliga resor eller annat. Hamnade redan att beratta at nagra lokalt da de ville utse mig som ordforande i ngt ganska knepigt. En annan sak om man skulle ha matt bra.

Nu far vi se vad lakaren sager....

• veronica03

Pa VUL sag vi ett litet tickande hjarta och hon (skriver/sager hela tiden "hon") satt dar hon skulle. Jatte glad!! Men ack sa illamaende. Kokar torr pasta just nu....jepp - med inget annat. Lite salt pa... marker att jag har behov for salt.

Doktorn rekommenderade ingefara (piller eller te) men skrev ocksa ut nagon medcin (kan inte lasa handskriften) som jag kan ta om ingefara inte hjalper...Mitt blodtryck var lite lagt men annars allt bara bra!

• veronica03

Hej! Jag var med i borjan av traden (nar jag plussade i November) men har inte alls orkat logga i de senaste tva manader grundat illamaende och trottheten fran hell. Och flunssan som inte ville forsvinna. Na,nu ar det battre - mest bara kvallsillamaende, men jag ar sa forbaskat trott! Mycket mera hormonell och kanslig an forra gangen. Har lust att gomma mig pa jobbet och inte lasa mina mails. Visar det inte utat men ar lite av ett nervvrak... inte alls cool som forra gangen!

Jag ar i vecka 14 nu. Jag hade tva ultraljud i forsta trimestern (v. 7 och v. 11) eftersom det ar praxis dar jag bor. Allt har hittills sett bra ut! Skall ta vad jag tror att motsvarar kubb om nagon vecka. Jag fick ocksa veta att om jag vill kan jg fa ta ett blodprov som med 99% sannolikhet visar om babyn har downs syndrom, men da skall jag betala 500 euro sjalv... Lite tveksam; jag ar under 33 och borde n uinte vara i varsta riskgruppen. Alternativet finns inte annu i alla lander.

• veronica03

Jag hade ocksa en sadan natt da jag hade sa mycket mensvark att jag steg upp och overvagde att ta ngt for det (och overvagde en stud att hoppa i dusch mitt i natten och kla pa mig just in case... Forra kom ju sa hastigt efter att varkarna korde i gang och da hade jag ocksa mensvark natten innan). I dag har jag haft diarre och fortsatt tryck/lite svagare molvark men inte som i natt... Rastlos....

• veronica03

Forra gangen minns jag att jag hade mensvark ganska ordentligt natten och morgonen fore. Och sa plotsligt vid lunchtid borjade rejala forlossningsvarkar som direkt varade over en minut och direkt kom med 5 min mellanrum. Sa vi fick skynda i vag och bebis var ute nagra fa timmar efter forsta vark pa sjukhus. Denna gang har jag fatt veta att jag skall skynda in direkt om vattnet gar eller sadana varkar plotsligt borjar. Sa det gor mig jatte rastlos, speciellt nar jag borjar fa symptomer som mensvark/diarre... Sitter som pa nalar (ha! Helt bokstavligt ocksa; har fatt en hemsk hemorrojd och allman irriterande svullnad dar nere for forsta gangen i mitt liv grundat att babyn sedan lange legat lagt och pressat).

Men inget har utvecklat sig idag.... Har heller inte lika rikliga flytningat denna gang som jag hade forra. Men som sagt; mensvarkarna i natt fick mig verkligen i alarm - borjade tom. Fixa med toalettvaskan och overvagde att vacka gubben.... Far se hur det blir i natt!

• veronica03

Grattis till alla underbara bebisar!!

Har tror jag (eller hoppas) att det snart borjar handa saker. Gar in i v 38 i morgon -samma vecka som ettan kom- och har i stigande grad sammandragningar, tryck och mensvark.

Virre79; jo!!! Vet vad du talar om, tyvarr... Jag har innanfor de senaste tva veckor utvecklat hemorrojder for forsta gangen i mitt liv och FY - det ar alltsa det SISTA man behover sahar pa sluttappen nar man annars ocksa ar trott, obekvam och rastlos. Och jag har inte/ar inte forstoppad eller sa sa har liksom inte suttit och tryckt. Min stora bebis har bara sa lange legat langt nere och trycker med sitt stora huvud (-gar i slakten...) dar nere. Det borjade med att det nedersta omradena (underliv och bak) bara var jatte svullna, men nu detta... Har ocksa ngt som kan vara svullna adror omkring underlivet. Otroligt obekvamt och otrevligt

• veronica03

Jo... Kanner dendar rastlosheten... De flesta av mina bekanta jobbar pa dagarna sa inte mycket sallskap (och jag har stort tillrackligt manga pa facebook redan ). Men har en som kommer over pa kaffe om en stund. For nagon vecka sedan fixade jag annu saker som pedicure och harklippning och annat som jag vet att blir forsummat sedan nar bebben kommet... Men nu ar jag sapass trott och obekvam att jag inte orkar med sadant. Och det kanns dessutom som om bebben kan titta ut nar som helst (jag har ju blivit varnad om att det kan ske i ilfart nat sm helst och att jag maste skynda i vag genast om ngt sker) sa vagar inte springa sa mycket runt mera. Blir heller inte battre av att alla stirrar pa en som om man vore en vulkan...

Jag har fatt last lite, sett ngn film, blivit total manisk med att tvatta (inte kul precis) och tagit langa stunder i badkar med ansiktsmasker, harmasker och annat. Och sa hanger jag plotsligt jatte mycket har pa FAmiljeliv

• veronica03

I v. 38 idag. Hemorrojdjakeln kvar. Sedan i gar klarar jag knappt av att ga. Bebben har legat lagt lange lange och tycks ha sjunkit annu lagre nu da det sticker mellan benena (den trycker liksom mot endtarmen - helt som om den skulle tro att det ar vagen ut!!!)

Har en del sammandragningar, massor av tryck och lite mensvark fran och till. Och ar otroligt utmattad. Jag har ingen aptit pa mat men har lust att sma-ata kolhydrater hela tiden; yoghurt, frukt, kex, godis, glass. Jag har ocksa kort ananas- fick i instinktivt lust till det fore jag kande till egenskaperna!! Ettan kom i v38 och jag vill absolut ha denna ut ocksa, innan den vaxer sig storre. Orkar inte med flera gamla tant kommentarer i butiken " ar den ANNU dar? Den maste vara STOR nu"... Grrrrr... Dra.....

Svar på tråden Julibebis 2014