Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Julibebis 2014

Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 10:58:10 följande:
    Men sa du att du var gravid? Nasonex som sprejen heter påverkar skelettet och kan ge gomspalt om man tar den tidigt i graviditeten. Du skulle haft rinexin som inte påverkar fostret.
    Missbildningsfrekvensen för foster där mödrar använd Nasonex och rinexin är precis lika stor, 2,0-2,1% i de kliniska tester man gjort. 
  • Sweet life
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 11:21:39 följande:
    Ok va olika det kan vara! Min läkare sa att man bara kunde använda den i andra trimetern. Rinexin har ingen påverkan öht på fostret när man tar den under graviditeten. Man får ju svullnade slemhinnor när man är gravid och nästäppa är extremt vanligt och jag har väldigt lätt för att få sinuit och kommer säkert få det flera gånger under graviditeten. En av mina förra graviditeter fick jag äta rinexin nästan dagligen för så fort jag slutade fick jag sinuit igen. Hemskt irriterande. Just nu går jag på Kåvepenin och rinexin i tio dagar.
    Ja, är ju i vecka 16 så det är ju andra trimestern. :) Har aldrig haft sinuit tidigare men den är virusorsakad så ingen antibiotika. Vilket jag ändå inte hade tagit då jag genom min högskoleutbildning läst väldigt mycket farmakologi och microbiologi och hellre tar några dagar längre sjukdomsbild än risken för resistens som antibiotika har.  

www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/ här har du text om rinexin
    www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/ här har du nasonex

Eller ja, de verksamma substanserna som dom innehåller.
  • Sweet life
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-17 11:44:16 följande:
    Jo jag har läst om båda preparaten på janusinfo. Men du vet om att sinuit oftast blir till bakterier i bihålorna eftersom de ligger och gottar till sig iaf på mig. Jag får ALLTID sinuit så fort jag blir minsta lilla täppt i näsan och det blir alltid bakteriellt på mig fast det börjat som en virus förkylning. Vet inte varför faktiskt. Och det vet inte läkarna heller.
    Ja det vet jag. Men det fanns ingen indikation på bakteritillväxt (inget var, ingen feber) och blir jag inte bättre trots sprayen inom de närmsta 3-5 dagarna ska jag återkomma för att ta en odling och diskutera hur vi ska gå vidare.
  • Sweet life
    Fiamedbarn skrev 2014-01-17 15:54:19 följande:
    Nja allt med vårt dagis har varit en kamp så vi får nog kämpa ordentligt för att Lukas ska få den tid han behöver där!

Jag vet inte om jag hört så mycket, jag tänker mest att det vore svårt att bära ett barn som nysnittad. Men ärret är kanske inte så stort och sitter långt ned...sen får man väl smärtstillande också. Men klarar sig de flesta verkligen på alvedon, behövs inte tyngre grejjer som citodon?
    Nu har jag inte snittats men har kompisar som har det. Dom har klarat sig på alvedon och säger att man har ju ont efter att ha fött vaginalt, så om man får ner smärtan efter snittet till ungefär den nivån så får man stå ut. Jag hade aldrig ont efter min vaginala förlossning så jag kan ju inte uttala mig om ev smärta..
  • Sweet life

Är det någon som börjat handla till bebis än?

Jag har vart hos en kompis och hämtat ett babyskydd som hon skulle sälja. Men jag fick det gratis istället då hon tyckte det var bra om det kunde användas igen. Så nu har jag precis tvättat klädseln eftersom det stått i deras källare i 1 år.

• Sweet life
    Dream team skrev 2014-01-18 14:39:50 följande:
    Vi har inte handlat något allsfaktisk. Men storebror är nyss fyllda 2år så har mycket kvar. Men är otroligt sugen på att handla söta bebis kläder.
    Det är lite samma här. Det vi ska köpa nytt är vagn. Sen har vi allt förutom kläder. Vi skulle inte ha något fler barn så jag sålde och gav bort alla bebiskläder vartefter han växte ur dom. Storebror är precis 1,5.
  • Sweet life
    AAS10 skrev 2014-01-18 18:34:39 följande:
    ser att ni börjat köpa saker, själv är jag alldeles för feg. jag har inte köpt något. kommer vänta till ultraljudet iallafall. 

Visserligen tror jag att jag känner av bebisen lite då det typ kittlas i magen vilket det aldrig gjort innan, men nä jag är nog skrockfull. 

Men kikar barnvagn och spjälsäng gör jag, vet vilket spjälis det kommer bli och kläder har vi oavsett vilket kön de blir, men sedan är det typ bara sängkläder som saknas, så kan vara skönt och vänta lite. 

Roade oss med att lägga pengar på sonens rum istället så han fick det mer funktionellt....
    Vi måste bygga om huset inför den här bebisens ankomst och det måste vi börja med redan nu för att råd/bli klara. Vagn har vi bestämt vad vi ska ha redan och sen ska jag börja shoppa lite kläder när vi vart på UL och eventuellt vet vad det blir för något..

Min mamma gick bort i september och jag vill verkligen ha en dotter.. Ja, jag önskar mig en dotter men självklart önskar jag mig ett friskt barn!
  • Sweet life
    Hilmas Mamma skrev 2014-01-18 19:26:43 följande:
    Vi har inte köpt nånting alls än!! O vi kommer inte köpa nånting innan bebis kommer heller, om det inte slinker ner nån nalle eller så, men inget stor! Vi har allt, vagnar, sängar, babysitter, gåstol, babyskydd, skötbord, neutrala kläder till allra första tiden, eftersom dottern bara är 2,5 år o inget av det är slitet eller förstört så kommer det fingera finnemang! Kommer nog bli lite kläder inköp efter att bebis kommit o vi vet vad det ör för kön! Jag är lite emot den här hetsen att det ska vara helt nya grejer för 10000 -tals kronor, när det man redan har är i toppskick... Men alla är vi ju olika!
    Jag håller sååååååå med dig om hetsen.

När jag var gravid med sonen köpte jag massa bebiskläder begagnat, vagnen från blocket och sängen passade jag på när den kostade 99kr på ikeas rea, babyskyddet hyrde vi från vårt försäkringsbolag..  

Den här gången blir det nya och begagnade kläder, ny vagn som vi hyr från Kronan, babyskyddet har jag fått och säng har vi redan om inte sonen vägrar börja sova i riktig säng. Annars får jag väl köpa en begagnad spjälis till.
  • Sweet life
    Velociped skrev 2014-01-18 17:18:39 följande:
    Jag måste bara få gnälla lite! Jag har inte presenterat mig förut men har bf 9e juli. Har ett barn på två år sedan tidigare. Nu är jag alltså i vecka 16 och det känns som om jag har varit sjuk konstant de senaste tre månaderna! Just nu har jag nån sorts skum magsjuka med jätteont i magen. Till råga på allt har jag precis börjat ett nytt jobb, där jag fick börja första dagen med att berätta om graviditeten. Att vara sjukskriven var och varannan vecka bättrar INTE på den starten! Snälla ge mig bara litet röstande ord, om ni kan! Känner mig uppgiven!
    Välkommen in i klubben av konstant sjuka.... Bra BF datum, min födelsedag! Jag började nytt jobb i samma veva som jag plussade och har vabbat och vart sjuk konstant den här hösten och har nu vart sjuk en vecka och är sjukskriven nästa och veckan efter det åker vi till fjällen. Alltså har jag vart på jobbet 4 dagar i januari........
  • Sweet life
    Dream team skrev 2014-01-18 20:01:56 följande:
    Med sonen så köpte vi allt nytt. Men denna gg blir de mycke begangnat. Önskar vi köpte mer beggat innan med. Älskar blandningen av nytt å gammalt. Önskar jag hade skrivit en lista på allt jag saknat vid första grav.
    Jag har skrivit en lista på allt jag tyckte var onödigt som jag hade köpt...
  • Sweet life
    MeAndBaby skrev 2014-01-20 10:25:21 följande:
    Allt gick som planerat och det var en rörlig frisk bebis:) Lycka!!
    Kul att höra.
  • Sweet life
    Frida Andersson skrev 2014-01-20 21:02:41 följande:

För det är nämligen mitt bekymmer... hund och barnvagn. Visst hundburen är inte stor men osäker på om det kommer få rum. Sen har mina stora töser fortfarande bilstol. Britax med ryggstöd och tror inte dom hinner bli 134 cm så dom får sitta utan innan bebisen kommer så måste ha en bilstol som får rum emellan deras stolar. Vill ha alla barn säkert i bilen och litar inte på att det verklihen går att koppla ur airbag så barnförbjudet i framsätet.
    Man kan ju plocka ur aribagen handgripligen så att det inte finns något där. Men kopplar man ur den med nyckel SKA man lita på det. Jag har aldrig hört om att det skett någon olycka då en avstängd airbag löst ut. Jag jobbar ideellt med bilsäkerhet och får hem alla aktuella rapporter och har aldrig läst något sådant.

Vi har en Toyota Avensis, klassas som den säkraste kombin på marknaden och har sonen fram och bak beroende på hur långt vi ska åka. Bak om vi åker kortare sträckor och fram om vi åker längre. På semester osv så att vi vuxna och tonåring sitter bekvämt. Bak sitter han i en isofix stol och fram i en bältad stol. :-9
  • Sweet life
    johannatys skrev 2014-01-22 09:12:48 följande:
    Någon fler än jag som redan börjat känna av sammandragningarna? Fortsätter det såhär så kommer min livmoder vinna VM i barnfödning. 

Bloggar ni föresten om graviditeten? Jag har en om ni vill följa johannaty.se

Dom som brukar pusha en till att dricka alkohol borde man vid ett valt tillfälle pusha att äta en kaka vid något valt tillfälle. :) 
    Jag har inte orkat börja blogga igen, men SKA göra det. Ser att vi är beräknade på samma dag.

www.livetmesimon.blogg.se är adressen när jag väl fått tummen ur.
  • Sweet life
    Fiamedbarn skrev 2014-01-22 18:47:55 följande:
    Apropå babynest så tänkte jag på en billig variant när jag var på biltema idag. (Köpte större bilstol till sonen där). Jag hittade hund/katt-korgar som var sydda precis som ett babynest! De hade dock ingen riktig mjuk dyna, men det kan ju vara ett alternativ för de kostar runt 1000 kr på Babyproffsen!! Kan hända att den jag såg var lite mindre än babynesten, men det var inte stor skillnad!

Tittade också på sjalar och ska nog köpa en så fort jag känner mig säker på graviditeten (när gör man det??)
    Det är ju enkelt att sy själv. Annars finns jättefina på annatotti.se
  • Sweet life
    gubbenhilfe skrev 2014-01-22 19:07:59 följande:
    Jag har funderat lite på ett babynest men undrar lite när det är tänkt att man ska använda det?
    När som helst? I sängen om man samsover, i soffan om man inte orkar/kan hålla bebisen hela tiden. Det är ju en lite trängre plats som påminner lite om livet i magen. Bebisar brukar tycka att det är mysigt och rogivande.
  • Sweet life
    johannatys skrev 2014-01-22 21:21:35 följande:
    Va kul :)
    Inte orkat för gravidttrötthet? 
    Ja, bland annat det. Men jag jobbar 85% pluggar 100% samt driver mitt egna företag också. Och försöker leva ett familjeliv med man, barn och 2 bonusar varannan vecka. Så jag önskar att dygnet hade fler timmar. 
  • Sweet life

Jag fick RUL inbokat 11 januari, blir väl 19+3 tror jag. Här går dom efter mammans BMI. JU högre BMI mamman har desto närmare 20+0 lägger man RUL.

• Sweet life
    Poison82 skrev 2014-02-03 19:50:46 följande:
    Tar hellre panodil än alvedon. Med sån huvudvärk hade jag inte tvekat att ta något av de
    Det är ju samma sak, men olika namn och tillverkare bara...
  • Sweet life

Rent generellt säger ju kurslitteratur för barnmorskor att ett SF på antalet fullgångna veckor +-2cm är helt normalt. Men det viktiga är ju att följa sin egen kurva. :) 

Min chef låg över översta tvillingkurvan med sitt första barn och ut kom EN frisk pojke på 3690g

Svar på tråden Julibebis 2014