Trisomi 18 (Edwards syndrom)
Hej
Jag födde min dotter 22/11 genom akut kejsarsnitt. Redan vid u-ljud i vecka 25 konstaterades att hon låg väldigt stilla och de misstänkte Artrogrypos (ledstelhet). De kunde konstatera vänster vridfot och tendens till påverkan i handleder och höfter. Efter det u-ljudet gick hon från klarhet till klarhet. Jag började känna henne mer och mer i magen och läkarna var positiva. Allt såg bra ut fram till v40+6 då CTG var avvikande och det var sämre flöde i navelsträngen. Det beslutades att ta ut henne med akut kejsarsnitt. Allt gick bra. Hon behövde dock lite hjälp med andningen det första dygnet. Hon vägde 2510g, men hade följt sin egen kurva genom hela graviditeten, så vi visste att hon inte var en stor bebis.
Vi låg inne på neonatalavdelningen en vecka, sen ville vi hem. Hon åt lite på nappflaska och vi sondade henne upptill. Alla undersökningar var u.a. Hon var kollad från topp till tå. Vår inställning var att hon var lite seg i starten och att hon skulle bli starkare med tiden. Så vi åkte hem på permission över helgen. På måndagen var vi tillbaka på avdelningen. Läkaren undersökte henne och allt var oförändrat. Även vikten, tyvärr. Men hon mådde bra och vi gick hem på permis igen.
Samma kväll fick hon ett hjärtstopp. Min sambo ropade på mig och vi startade HLR med en gång. Ambulansen var snabbt på plats, men de fick inte igång hjärtat, utan tog henne till akuten. 20 minuter var hon borta. På akuten började hennes lilla hjärta slå igen och vi var åter tillbaka på neonatalavdelningen.
Dagen efter kommer läkaren med svaret på de kromosomprover som tagits en vecka tidigare. De visade att hon hade en kromosom nr 18 för mycket, alltså Edwards syndrom. Det vanligaste är att det blir missfall, men vår dotter överlevde hela graviditeten, kejsarsnittet OCH ett hjärtstopp, så man kan kalla henne för ett mirakel.
Läkaren var tydlig redan från början; hon kommer inte klara sig. Hon är svårt handikappad och frågan är bara NÄR hjärtat stannar igen. Vi bestämde då att när det hände igen skulle vi inte rädda henne tillbaka till livet.
6/11 kl 23:10 tog hon så sina sista andetag i min famn. Lugnt och stilla. Mitt i det hemska var det väldigt fint avslut på ett alldeless för kort liv. Just nu är vi mitt inne i sorgen och jag skriver här mest för att få "skriva av mig" och samtidigt se om det är någon mer som fött barn med Trisomi 18. Hur var det för er?
Med vänlig hälsning /Kamilla
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-09 23:05
Självklart föddes hon 22/10 och inte 22/11 :)