kirurgisk abort
Gjorde en kirurgisk abort i tionde veckan. Fick ta tre Cytotec vaginalt samtidigt som två Alvedon (oralt) hemma, tre timmar innan aborten. Kände ingenting av dessa. På sjukhuset fick jag dra på mig operationskläder, lägga mig på en bår och fick en infart satt i armvecket. Man kopplade dropp eftersom jag varit utan mat länge, sen fick jag prata med opererande läkare, svara på några frågor och en jättetrevlig sjuksköterska höll mig sällskap och gav mig en starkare smärtlindrande tablett innan det blev min tur att rulla in i operationsalen.
Väl där hjälptes jag över på en bår med "gynbyglar", sen fick jag en smärtlindrande spruta och andas syrgas genom mask innan de sprutade in narkosmedlet. Minns bara att de sa "nu sprutar vi in narkosmedlet" och sen var jag borta. Vaknade på uppvaket femton minuter senare, helt smärtfri och inte speciellt dåsig. Då hade de dessutom hunnit sätta in en hormonspiral efter skrapningen, så det går fort.
Fick ligga en halvtimme innan jag sa att jag ville gå hem, då fick jag fika och sen gå och sätta på mig mina egna kläder igen. Fysiskt har jag inte haft några som helst besvär och personalen var fantastisk hela vägen från det att jag kom på första besöket för att tidsbestämma graviditeten till dess aborten skedde ett par veckor senare. Har inte haft ont alls och blödningar var mycket sparsamma. Mentalt var det däremot tuffare eftersom jag velade mycket innan jag väl bestämde mig för aborten, men jag har inte ångrat mig och jag är väldigt nöjd med att ha valt kirurgisk abort. Kunde inte ha varit mer nöjd med vården i det här fallet.