Inlägg från: cookie1 |Visa alla inlägg
  • cookie1

Sen abort för att ev lindra endometrios

Visst är man trött på att ha ont ständigt men nu får du för sjutton ge dig!
    Kan tala om att min endo eskalerade efter en abort och nej jag visste inte om att jag hade endo innan utan fick diagnosen efter aborten för min kropp blev hel knäpp och smärtan som fanns innan blev ännu värre och är fortfarande inte under kontroll efter flera år. Det kan snarare bli tvärtom och du hade tänkt att både gå igenom en graviditet och sen inte behålla? Du vet nog själv att bli gravid är en myt!

• cookie1
    cookie1 skrev 2013-11-24 20:01:50 följande:
    Ursäkta men nu är du bara otrevlig när vi som svarar faktiskt också lever med endometrios! Kalla mig vad du vill men du jag lever inte heller ett enkelt liv! Jag har sedan 22 års ålder varit fast i denna sjukdom så jag vet vad jag skriver om, sen att få sin diagnos sent är något som är väldigt vanligt.
    Ta ring in till Uppsala eller be din läkare skicka remiss dit så får du hjälp. Det är inte bara du som inte får rätt hjälp men att kalla andra med samma sjukdom för patetiska, får stå för dig själv. Jag tänker inte sjunka till din nivå trots att jag än idag inte kan leva ett normalt liv. Kom hem igår senast från sjukhuset igen och satt fast i en EDA!
    MEN Att avsiktligt ens tänka tanken på en sen abort skulle hjälpa dina smärtor är bara befängt. Då det är ännu större risk när man gör ingrepp kring livmodern att endometriosen blir uppretad. Jag frågade om detta själv efter en abort och det var överläkaren på endometrioscentrum som sa att ingrepp, som aborter etc kan få endometriosen att blossa upp.
    Jag tål inte hormoner själv heller, testat spiraler, är ständigt nedreglerad och nu funkar inte ens det så jag blöder var och varannan vecka med grymma smärtattacker så kom inte och säg att jag inte skulle palla en dag i dina skor för det handlar inte om det. Det handlar om att vara medmänniska och stötta varandra i en svår sjukdom men att ens tänka så som din rubrik är skriven är helt befängt då det finns inga garantier ens för en fullbordad graviditet, utan risken är att du mår ännu sämre, om du ens kan bli gravid som du själv vet.
    Så ta försök ta dig till endometrioscentrum på akademiska.
    www.akademiska.se kolla under kvinnosjukvård och endometrioscentrum, där hittar du kontaktuppgifterna.
    Men ta tagga ner lite när det finns dom som försöker hjälpa dig och som Lillajag06 skrev att du fick pm till och med!
    Tillägg att har haft mens smärtor sen 13 års ålder och vid 22 som det började gå åt helvete. Gått på p piller sen 13 åring, började söka akut som 18 åring, vid 22 blir allt värre, diagnos ställs först 2011 är då 29, nu 31 år och mår sämre än någonsin.
Svar på tråden Sen abort för att ev lindra endometrios