Sen abort för att ev lindra endometrios
Är det livmodern eller äggstockarna som är drabbade, eller både och? Kan man inte bara operera bort hela skiten? Bättre än att ta livet av sig..
Är det livmodern eller äggstockarna som är drabbade, eller både och? Kan man inte bara operera bort hela skiten? Bättre än att ta livet av sig..
Jag förstår att det måste vara oerhört jobbigt. Innan jag fick barn hade jag ungefär varannan menstruation sådan värk att jag svimmade om jag ställde mig upp. Kunde bara ligga i sängen i fosterställning och gråta av smärta tills det gick över. Jag brukade till sist somna av utmattning och vakna med en mer hanterlig (om än väldigt jobbig) smärta. Jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara att ha det så varje månad och inte få hjälp!
Men att bli gravid och göra en sen abort.. Det är absurt. Dels för att en graviditet i sig kan innebära mycket obehag (värk i livmodern liknande mensvärk, ont i brösten, foglossning m.m.). Sen kommer förmodligen själva aborten vara väldigt fysiskt smärtsam. Det psykiska smärtan man går igenom efter en sen abort är förmodligen inte heller att leka med. Kan tänka mig skuldkänslorna som dessutom kommer när man har gjort detta val medvetet från start.
Den moraliska aspekten är ju också en anledning..