• dagg03

Student, behålla barnet eller inte?

Jag och min sambo fick för ungefär 1 och en halv vecka sedan reda på att jag är gravid. Visst har vi lekt med tanken att det vore mysigt med ett barn men i denna situation är det inget som vi har planerat eller försökt att skaffa. Jag känner verkligen att jag slits mellan de två möjliga besluten, ena dagen känns det som om det rätta är att behålla barnet och andra dagen känns det som om det vore bättre för oss att vänta två år eller så innan vi skaffar barn.

Det största problemet är att både jag och min sambo har kvar någon termin på en längre utbildning. När vi båda har jobb kommer vi förmodligen att ha en mycket bra inkomst men fram till dess kommer den att vara i botten. När det gäller föräldrapenning så skulle jag hamna på lägsta nivån och jag skulle även behöva försöka göra klart utbildningen och samtidigt ha ett litet barn. Det känns kanske som om mycket talar för att vi bör vänta, men samtidigt har vi en väldigt stabil relation och börjar känna att vi längtar allt mer efter barn. De stunder jag bestämmer mig för att göra abort så slutar det med tårar för det känns som en hemskt beslut och de stunder jag bestämmer mig för att behålla barnet så får jag panik för hur allting kommer att ordna sig. 

Jag är egentligen mest intresserad att höra om någon annan har någon synpunkt på situationen och vilket beslut vi bör ta eller om någon annan har varit med om en liknande situation? 

• Svar på tråden Student, behålla barnet eller inte?
  • Anonym (behåll:))

Jag tycker ni ska behålla, du hör ju själv att du egentligen inte vill göra en abort:)
    Nu vet jag inte hur din eller din sambos utbildning ser ut och vad för stöd ni har av era familjer, men i vissa fall så är det ju inte helt omöjligt att fortsätta plugga. I "värsta" fall är det väl bara att ta studieuppehåll ett år tills barnet kan vara på dagis? :) Studierna går ju alltid att ta igen, däremot kan man aldrig välja om man kommer att få barn igen.

Jag är också gravid i vecka 9 och kommer ha 1 år kvar av min utbildning när det är dags för förlossning:) Nu har dock min sambo möjligthet att vara hemma, så det är ju inte riktigt på samma sätt som för er...

• Anonym (behåll)

Jag tycker också att du ska behålla. Jag har precis påbörjat en längre utbildning men jag och sambon har tänkt på barn ett tag och sagt att blir det så blir det. Jag plussade nu i helgen efter 3 år av försök. Skulle du behålla skulle du alltid kunna lösa det men du kan inte ta tillbaka barnet när du väl gjort abort. 

• dagg03

Nä det känns väll på något sätt som om vi vill behålla det, men är orolig att man förstör möjligheten till den karriär man kämpat för i flera år. Så länge jag klarar av att läsa hela nästa termin så kommer det vara ett halvår kvar av utbildningen när vi får barnet, alltså är det examensarbetet som kommer att vara kvar. Det kan ju vara möjligt att jag klarar av att skriva det trots ett litet barn om vi byter av varandra och kämpar på så mycket vi orkar. Vi har inte pratat med våra familjer, men är helt övertygad om att de skulle stödja oss allt vad de kan. Ett litet problem är dock att föräldrarna inte bor i samma stad, men vid kris skulle de nog kunna komma över dagen och hjälpa oss i alla fall.

Grattis till din graviditet (anonym), det känns skönt att höra att det finns de som bestämmer sig för att behålla trots att utbildningen inte är klar och jag tror säkert att det kommer att gå utmärkt för dig och din partner! :)  

• bengtsson

Tycker ni ska behålla barnet, känns som att du kommer att ångra dig om du gör abort enligt de du skriver men jag känner dig inte så svårt att avgöra.
    Det är ju bara en termin kvar och du kan ju skaffa ett extrajobb för att inte ligga helt noll i ekonomin. Sen skulle jag försöka om det skulle behövas skaffa någon som kan passa barnet när det är som mest plugg i utbildningen, t.ex en vän eller någon i familjen. Men det är helt upp till DIG och sambon hur ni ska göra. Lycka till :D

• Anonym (behåll)
    dagg03 skrev 2013-11-25 18:59:29 följande:
    Nä det känns väll på något sätt som om vi vill behålla det, men är orolig att man förstör möjligheten till den karriär man kämpat för i flera år. Så länge jag klarar av att läsa hela nästa termin så kommer det vara ett halvår kvar av utbildningen när vi får barnet, alltså är det examensarbetet som kommer att vara kvar. Det kan ju vara möjligt att jag klarar av att skriva det trots ett litet barn om vi byter av varandra och kämpar på så mycket vi orkar. Vi har inte pratat med våra familjer, men är helt övertygad om att de skulle stödja oss allt vad de kan. Ett litet problem är dock att föräldrarna inte bor i samma stad, men vid kris skulle de nog kunna komma över dagen och hjälpa oss i alla fall.

Grattis till din graviditet (anonym), det känns skönt att höra att det finns de som bestämmer sig för att behålla trots att utbildningen inte är klar och jag tror säkert att det kommer att gå utmärkt för dig och din partner! :)  
    Tack :) hoppas bara det lilla fröet vill stanna. Se? Det skulle säkert kunna funka för dig också :) Karriär kan man nog ha i alla fall ;)
  • Anonym (känner andra)

Jag läser på högskolan och har många i min klass som har småbarn, och de som har varit på mammaledighet under graviditeten och sedan kommit tillbaka till utbildningen, de jag känner går det jättebra för, barnet kan ju vara på dagis under hela skoldagen så det är ju inte risk att missa något o när de är små ska de väl sova vid 7 tiden o då är det ju förhoppningsvis några timmar kvar på kvällen sen att plugga om du måste, klart det kan bli svårare om barnet är vaken på nätterna, blir sjuk osv. men det löser sig TS, det finns ju omtentor om det skiter sig. Jag tycker ni ska följa hjärtat, vill man så kan man har jag sett och hört av mina klasskompisar :) (rent ekonomiskt så löser det sig också eftersom man kan få extra pengar för att man är förälder hos CSN)

• Anonym (a)

Jag blev till när mina föräldrar gick första terminen på socialhögskolan. Jag är glad att de behöll mig!

Båda är färdiga socionomer och har lysande karriärer bakom sig.

• sigill

Det finns ju massor av studenter som har barn. Det funkar likadant som att jobba och ha barn: man är föräldraledig tills barnet är ett år, sen börjar barnet dagis och man själv går tillbaka till jobbet/skolan.

Du ska väl inte försöka plugga samtidigt som du har en bebis? Det är nog svårt däremot. För de flesta är det nödvändigt att ta studieuppehåll för föräldraledigheten.

Om du har låg sgi är det nog bättre att spara dagarna tills ni har börjat jobba. Hur ser studierna ut? Om det är mkt självstudier kan ni kanske plugga i skift och turas om att ta hand om barnet? Men om det är mer som ett vanligt jobb med heldagar får du nog ta uppehåll.

• Iida01

Jag har en i klassen som fick barn för några veckor sedan, har en som fick barn i somras och en som väntar påökning i februari :) Det fixar sig om ni bara vill :) 

Vi har ganska mycket halvdagar med föreläsning och mycket egenstudier. När hon är på föreläsning är hennes sambo hemma så sticker hon hem och ammar på långa raster :)

Säger inte att just det funkar för er men det går att lösa om man vill :)
    Låter som att du skulle ångra dig för livet om du gör abort!  

• dagg03

Tack alla ni som tagit er tid att svara! Känns skönt att det verkar vara så pass många andra som fått det att fungera. Vi båda skulle kunna plugga större delen av sista terminen hemifrån, kommer att vara någon dag här och där som vi har något obligatoriskt i skolan och då kan man säkert få hjälp med barnvakt. Det känns ju egentligen som om alla hinder vi kommer att stöta på går att övervinna. Ska nog ta några dagar till och verkligen tänka igenom det hela, men det känns helt klart bättre nu.

• bengtsson

Skriv gärna hur det blir med barnet :)

• Mamori

Vi skaffade barn när vi studerade, var super! Båda kunde vara hemma mycket och plugga och hjälpas åt på ett helt annat sätt än om en är på jobbet 8-17. Småbarn kostar inte så mycket i början heller

Svar på tråden Student, behålla barnet eller inte?