Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Ångrar min abort för 1½ år sedan, behöver råd och stöd!

För 1½ år sedan gjorde jag abort i vecka 6-7, som jag idag ångrar djupt. Som läget var då blev jag oplanerat, oönskat gravid trots att vi använde skydd och jag tog ett dagen-efter piller. Jag blev gravid och det var oerhört jobbigt och svårt att ta beslutet att göra abort, men efteråt var jag bara lättad. Alla grav-symtom försvann själva dagen jag gjorde aborten och jag kunde andas ut, och livet fortsatte. Vi hade då två barn, den yngsta 2½ som var i värsta trotsåldern. Det vet väldigt påfrestande, och det var det som gjorde att jag/vi kände att vi inte orkade med ett till barn.

Men tankarna kring detta förföljde mig, och jag kände ett år senare att jag ville bli gravid igen. Och det blev jag, på första försöket. Och nu sitter jag här, med en ny bebis i magen och har sådan oerhörd ångest över livet jag valde bort för 1½ år sedan.
    Till saken hör att jag har två söner, och nu en tredje i magen. Jag önskade mig en dotter, redan när jag hade barn nr 2 i magen, men nu blir det ingen dotter för mig, för detta är vårt sista barn. Och nu förföljs jag av tanken att jag aborterade en flicka. Jag kan ju aldrig få svar på om det verkligen var så, och jag kan känna stor ångest över att ha tagit bort en pojke också, det är bara så definitivt nu att jag aldrig kommer att få en dotter!

Jag gråter ofta över detta, och säkert är jag påverkad av mina grav-hormoner. Jag bara önskar att jag aldrig hade gjort aborten. Hur kunde jag? Hur ska jag kunna förlåta mig själv? Vem var det jag tog bort? Känner mig så fruktansvärt hemsk...

• Svar på tråden Ångrar min abort för 1½ år sedan, behöver råd och stöd!
  • Anonym (Ångest)

Tack vad snälla ni är med era värmande svar! Känns skönt att höra att det inte alltid kommer vara såhär jobbigt! Jag önskar att jag hade förstått konsekvenserna av aborten. Ja tom att de hade förbjudit mig, för tänk om det var förbjudet då hade jag ju aldrig gjort det (men inte vill jag ju att det ska finnas förbud mot abort, när jag tänker rationellt). Det är så onödiga tankar, jag kan ju inget göra, aborten är gjord för länge sen och det finns ingen som vet vem det var, om det var en hon eller en han. Men en sak har jag lärt mig; jag kommer aldrig aldrig igen att göra en abort! Nu känner jag plötsligt att jag vill ha ett fjärde barn också efter detta, som ett sätt att kompensera för det jag gjorde.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (ea) skrev 2013-11-29 18:25:49 följande:
    Egentligen är det enkelt. Det finns ingen anledning till att älta det som är i det förgångna, det som vi inte kan påverka. Se det som att det beslutet som du tog då, tog du av en verklig anledning och lita på dig själv att det vara ett bra beslut. Det hade inte varit rätt för er att få ett barn då men nu så passar det bättre. Hoppas att du kan vara glad över din graviditet och ser barnet som en gåva.

Precis vad jag behövde höra! Jag behöver någon som säger till mig att sluta älta, att gå vidare! För jag orkar ju inte älta, men har svårt att sluta ändå. För jag inser att jag måste, och att det är den enda lösningen! Tack för att du skrev :)!
Svar på tråden Ångrar min abort för 1½ år sedan, behöver råd och stöd!