Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
Jag beklagar det inträffade och förstår att ni befinner er i chock och är oroliga för er flicka, men tyvärr går det inte att skydda barn från alla olyckor varken hemma eller på förskolor.
Det är olyckligt att er flicka valde att klättra på ett olämpligt ställe OCH att personalen samtidigt var upptagna med en förälder och kanske inte hann reflektera över vad som kunde hända och/eller inte hann avbryta samtalet i tid och hann fram. Barn gör saker blixtsnabbt och det är ju inte säkert att de trodde att hon skulle kunna klättra upp i en häck. Jag har varit med om ett barn som blev bitet när det satt i en kollegas famn. Man känner sig fruktansvärt hemsk som inte lyckas hindra detta ens då när det inte fanns något motiv över huvud taget, men så är det tyvärr.
Att inte ambulans larmades direkt var kanske olyckligt, men det gjorde ju inte ni föräldrar heller ... Sedan är det ju svårt att säga vilka de första signalerna er flicka gav och det är lätt att beskyddarinstinkten slår till och man lyfter barnet även om man i ett mindre stressat läge vet annorlunda.
Självklart kommer olyckan påtalas och diskuteras och ev kan möjliga åtgärder vidtas, men det är svårt att eliminera olycksriskerna helt på en förskola. Jag vet på förra stället där jag jobbade med 1-3 åringar där barnen lyckades både öppna hissdörren och en tjej klättrade uppför brandstegen, så det är svårt att förebygga och se alla risker. Frågan är hur vi ska säkerställa våra gårdar då barn hela tiden kommer på nya idéer?
Sedan är frågan hur vi ska kunna avgränsa våra gårdar då barn klättrar på staket och tydligen också häckar samt ibland lyckas krypa under staket och genom häckar ...