Inlägg från: Sjöstjärna1 |Visa alla inlägg
  • Sjöstjärna1

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Felet personalen gjorde var att inte tillkalla ambulans på direkten! Där tycker jag dom brister kraftigt. ( lite nyfiken hur länge tar det från att de dom ringer till dig till att ni sitter på akuten?)
    Ditt barn klättrar och tycker det är
    jätte roligt alla med barn vet att det kan gå på ett ögonblick men ja det är lite ouppmärksamt tycker jag!

Hade jag vart fröken på dagiset. 1 tillkalla ambulans! 2 säkra nacke! 3 håll koll på medevetandet. ( blödningar i huvudet kan gå fort) hoppas din tös mår bättre? Är hon röntgad?

• Sjöstjärna1

Jag blir bara så ställd att dom inte tänker tre steg framför... trodde alla kände till detta med att slå sig huvudet?! jag visste nog det som 8 åring..
    har man slagit i huvudet rejält, ja då får du ligga kvar tills ambulans kommer. Men i detta fallet tillkallar man inte ens ambulans?!! Hamnar första pedagogen i chock? Ja då måste väl ändå näste pedagog tänka till?!!
    Hur lång tid tar det från att förskolan ringer tills ni sitter på akuten? Tycker tiden där emellan relevant?

• Sjöstjärna1

Hammarhajen! Visst enligt barnsjukhuset står det så ja men man måste se hur hela situationen ser ut och därefter med flexibilitet handla fallet.
    Var jag fattar det som var det väl ingen vuxen som direkt såg fallet, utan barn som hämtat pedagogerna. Hade flickan nu ådragit sig skador på cervikal nivå, är ju risken stor att nerver slits sönder mer och eftersom ingen sätt fallet är ju det extra noga att säkra före det osäkra??
    Ang pupiller, när man dilaterar en pupill är det jävligt bråttom ska du veta och helst då nära op alt intensivvård!

Slutligen ett barn som slagit i huvudet kraftigt och där igen direkt vittnat om händelsen bör genast få ambulanshjälp!
    Jag tycker de brustit i handlandet!

• Sjöstjärna1

Hammarhajen: Svaret är JA. I denna situation skulle man ringt ambulans! Varför? Tösen faller, ingen ser( då vet man egentligen inte om hon vart avtuppad eller inte) och inte heller vet man OM det är skador i nacken! Det är ett Barn som har hela livet framför sig! en stund senare, kräks och shivrar tösen, "bara" för att höjden är 1,5 m betyder inte det att det att fallet kan vara livshotande , likaså kan ett fall från 3 m vara ett mirakel och man bara får en bula. Allt är ju beroende på situation. Det är det som jag försöker förklara för dig att detta trauma inte är vad du skulle vilja få det till "en vanlig olycka" för det är tyvärr så jag tolkar dig..? Det är självklart man i inte ska ringa 112 i onödan. Man man måste kolla på alla faktorer innan man fattar besluten. Här tycker jag pedagoger handlat i brist på kunskap.

• Sjöstjärna1

Hammarhajen: Vi ifrågasätter bara ditt resonemang kring en akut situation.
    Sedan behöver man inte vara spydig här!
    Alla får ha sina tankar och åsikter. Men då måste man vara beredd att bli konfronterad.
    Jag vill ju bara få dig att förstå allvaret. Jag blir ju lite skrämd att du själv jobbar på förskola och inte skulle ringt 112 i denna situation.
    Nu gick det väl med flickan tack o lov, men nästa gång kanske det inte gör det.
    Jag tycker inte heller fallet skall polisanmälas för olyckor sker och detta var en olycka fast pedagogerna var informerade om att flickan gillar att klättra osv. Men sedan kan jag undra varför de tillåter barna att klättra i en buske. Då är det väl bättre att klättra på lekplatsen kan jag tycka då. Dock tycker jag att det på nåt sett ska ske någon form av en utredning, så detta inte inträffar igen och sedan se över rutiner, handlingar mm.
    Att som pedagog vräka ut sig " var du tvungen att gå ifrån nåt viktigt på jobbet nu" får mig bara att börja undra vad det är för personal???!

Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan