Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Angående alla inlägg om att förskolan brister då de inte omgående ringer ambulans:

Från barnsjukhuset Martinas hemsida:

När ska man söka vård? 

 Om barnet, efter ett slag/trauma mot huvudet blir 
    slöare och ger sämre kontakt, ska du söka läkare för 
    akut bedömning.

 Förlorar barnet medvetandet genast efter slaget eller 
    senare, ska du ringa 112 och begära ambulanstransport 
    till akutmottagning.  

 Har barnet vaknat upp ur sin medvetslöshet ska du åka 
    till en akutmottagning för bedömning, även om 
    medvetslösheten var kortvarig. 

 Har barnet fått olika stora pupiller ska du åka till en 
    akutmottagning.  Läser man dessa råd, från sjukvården, och den information som finns TS gjorde personalen inget fel som väntade med ambulans. Ringer man föräldrarna på en gång och de säger att de kan komma "direkt" (kan ju för många föräldrar ta max en kvart) och ta med barnet till akuten behöver man inte skrämma upp barnet ytterligare med en ambulans om det inte är avsvimmat. När personalen kom fram kanske barnet redan rörde sig så mycket att (vred sig, barn är i allmänhet knappast stilla när de har ont) att personalen i ett stressat läge trodde att det var för sent att fixera nacke osv.

Många barn skakar för att de blir rädda, många skakar också om de t.ex. klämmer ett finger. Jag menar inte att förminska skadan, men det kan vara svårt att bedöma olyckor som personal. Ofta kan barn verka ganska OK först, även om de har ONT och gallskriker så kan det se mindre allvarligt ut så att säga. Och sedan kommer symtomen efter en stund. Barn kan ju verkligen gallskrika av ett klämt finger också. Personalen sa ju att de inte såg vilka kroppsdelar som slog i backen först och HADE det varit så att kroppen tog emot så hade ett såpass lågt fall kunnat sluta med bara några blåmärken och rädda känslor. 

Ni som är förbannade på frågan om mellanmål - det kan vara ett sätt att kolla status bara. Förmodligen vill inte barnet, men det HÄNDER att barn torkar tårarna ganska snabbt om man lockar med något roligt. Ett fall från 1,5 meter behöver som sagt inte vara så farligt, inte om rumpa och armar kommer först, oftast går det ganska bra skulle jag säga. Nu var det illa den här gången, men det är som sagt svårt att veta som vuxen om man inte ser själva nedslaget och det kan ta en stund innan bulor och annat syns. 

Som sagt, jag säger inte att personalen gjorde rätt. Men inte heller nödvändigtvis jättefel. Och jag skulle tro att sjukvårdsrådgivningen hade frågat om föräldrarna hade möjlighet att själva åka till akuten med barnet om det inte haft ont i ryggen och om det var vid medvetande och redan hade rört sig mycket efter ett fall.
  • hammarhajen
    MinNatalie skrev 2013-12-10 00:44:21 följande:
    Min dotter mår bättre efter omständighetens men måste fortfarande bära nack-skena då hon har ont... Men det är på bättringsvägen. Läkarna sa att det kan ta minst 2 veckor för henne att bli återställd.

Idag gick jag till förskolan, dels för att hämta rapporten men också för att berätta läget för pedagogerna/personalen. Det slutade med att jag, rektorn och två pedagoger satt i ett rum och pratade. Jag berättade om att vi åkte in och ut på akuten 3 ggr under dessa dagar och att hon röntgats m.m. Samt att det var en rejäl hjärnskakning men att hon är på bättringsvägen nu. Jag förklarade också att läkarna sagt att min dotter inte får genomlida en hjärnskakning till den närmsta tiden och året, så om dom ser henne klättra där det är "olämpligt", som inte är avsett för klättring så skulle jag uppskatta om dom ingrep. Jag berättade också att min dotter själv är väl införstådd med konsekvenserna när man klättrar och ramlar nu så jag tror hon tänker sig för i fortsättningen. Jag påpekade också att jag förstår att en olycka kan hända överallt men ser dom något som verkar farligt så får dom ingripa (som dom tyvärr inte gjorde i torsdags) Jag fick inget direkt gehör på detta utan dom tittade på mig som om jag kom från en annan planet. Allt jag vill är att få någon slags bekräftelse på att jag kan känna mig trygg med att lämna mitt barn på den här förskolan efter detta... Men den känslan fick jag inte. Framförallt inte när Rektorn vägrade att skriva med i rapporten ("under skador och allvarlighetsgrad") vilka skador min dotter fått, alltså att min dotter fått en svår hjärnskakning och åkt in till akutmottagningen samt hållts kvar för observation och röntgen, trots att jag har intyg från sjukhuset på detta. Hennes argument var att hon och personalen inte är läkare och kan inte bedöma detta (men hallå, jag har ju intyg från läkare?!) Jag köpte inte detta argument utan ringde kommunen och skolläkaren så fort jag kom hem som tyckte det var jätte konstigt och tog personligen tag i ärendet. Inom en timme återkom hon och bekräftade att det SKA stå med vilken typ av skada olyckan har vållat min dotter och att hon skulle framföra detta till rektorn själv. Det stod även i rapporten att olyckan inte kunde ha förhindrats och att inga åtgärder kommer att vidtas. Inte ens i kommentarsfältete fanns en ynka mening som "barnen får inte klättra i häcken vid tillsyn av vuxna" eller liknande. Jag förstår att dom inte kan se vad alla barn gör men OM och NÄR dom ser så borde dom ingripa, framförallt nu efter olyckan, när det uppenbarligen är en fara för barnen att klättra i en häck med asfalt omkring.
    Det känns bara som dom har sopat detta under mattan och vill se så fläckfria ut som möjligt i rapporten, med tanke på att dom vill utesluta själva skadan.... Jag vet inte, men det känns inte bra. Eller överreagerar jag?
    Jag förstår att du är orolig.

Men tänk dig samtidigt för. Olyckor händer. Och det GÅR INTE att förbjuda olyckor, Tyvärr. En femåring har på något vis rätt att få klättra, det har alla barn. Och det är en oerhört svår gränsdragning att göra i en rapport. När förskolan skriver dokument är de skyldiga att följa dem (så klart) och därför är det svårt att skriva. Att de kommer vara ännu mer uppmärksamma vid häcken, det är nog en självklarhet för dem. Men skriver man ner det med ord kan det tolkas som att man inte alls varit uppmärksam förut...

Man kan inte förbjuda höjden, för en femåring har absolut rätt att få klättra 1,5 meter upp i t.ex. en klätterställning. Man kan inte förbjuda att barnen klättrar över asfalt, för en femåring har rätt att balansera på en 3 dem hög stock som ligger på asfalt. Man kan ha regler som säger att ingen klättrar på just DEN häcken eller i DET trädet över DEN linjen, det funkar ju. Men om man går till skogen eller till en främmande lekpark så kan man ju inte hålla på en sådan regel. Er förskola kan absolut bestämma att inget barn får klättra i just den häcken, men det kanske är en så liten och specifik regel att den inte "passar" i just det dokumentet?

Jag vet inte, försöker bara tänka ur förskolechefens synvinkel.
  • hammarhajen
    M i l l a n skrev 2013-12-10 13:18:57 följande:
    Tycker inte att detta kan bagatelliseras med att olyckor händer. Såna här allvarliga olyckor ska inget barn behöva vara med om på förskolan. Man kan inte jämföra detta med att ramla och skrapa knät eller klämma ett finger. Flickan kunde ha ramlat så illa att hon hade brutit nacken eller i värsta fall avlidit. Nu hade hon tur och fick "bara" en hjärnskakning. Klart att barn ska få klättra, men på platser som är lämpliga för klättring. Där måste ju pedagogerna göra sitt jobb och göra riskbedömningar och förhindra olyckor. Man kan visst förbjuda klättring om underlaget är asfalt. Istället får man ordna nya eller gå till säkrare ställen att få klättra på.
    Om nu förskolan stretar emot och inte vill fylla i dokumenten som man ska, för att det skulle se ut som att de har brister. Så har dom ju missuppfattat det helt. Det är ju nu de har chansen att analysera och ta itu med det som behöver förbättras. De behöver framförallt ta TS oro på allvar.
    Nu har ju inte jag bagatelliserat heller. Och definitivt inte jämfört med ett klämt finger. Utan bara påpekat att det ÄR svårt med förbud och det ÄR svårt att bedöma skador. Jag jämförde barnets REAKTION på en huvudskada och på ett klämt finger, vilket är mycket stor skillnad på att jämföra själva SKADORNA.

OM man inte ser exakt hur en skada går till kan det vara väldigt svårt att läsa av skadan. Att gråta, skaka och ha ont kan man göra av både små och stora skador och man kan inte ringa ambulans varje gång ett barn faller. 

Jag försvarar inte förskolan, jag var inte där och såg, jag påpekar bara att det är lätt att sitta bakom en datorskärm och döma ut hur pedagoger handlar i en situation som faktiskt ingen av oss har sett (inte TS heller!)
  • hammarhajen
    Sjöstjärna1 skrev 2013-12-10 12:48:57 följande:
    Hammarhajen! Visst enligt barnsjukhuset står det så ja men man måste se hur hela situationen ser ut och därefter med flexibilitet handla fallet.
    Var jag fattar det som var det väl ingen vuxen som direkt såg fallet, utan barn som hämtat pedagogerna. Hade flickan nu ådragit sig skador på cervikal nivå, är ju risken stor att nerver slits sönder mer och eftersom ingen sätt fallet är ju det extra noga att säkra före det osäkra??
    Ang pupiller, när man dilaterar en pupill är det jävligt bråttom ska du veta och helst då nära op alt intensivvård!

Slutligen ett barn som slagit i huvudet kraftigt och där igen direkt vittnat om händelsen bör genast få ambulanshjälp!
    Jag tycker de brustit i handlandet!
    Fast ska man ringa ambulans varje gång ett barn slagit sig och ingen vuxen har sett?

Jag är också pedagog, i skolan, och vi har fått lära oss att man inte behöver ringa 112 per automatik vid huvudskador. Som du är inne på beror på det på hur situationen ser ut och om det finns risk för nack/ryggskador, men vi har också fått lära oss att det är först vid avsvimning som det är en "regel" att tillkalla ambulans. Den infon fick vi på HLR-utbildning, så helt vansinnigt kan det ju inte vara..

Jag säger inte att pedagogernas bedömning var riktig, men det ÄR svårt att bedöma skador. Och det vore omöjligt att ringa ambulans på stört varje gång ett barn fallit utan att någon sett händelsen. På förskolor slår sig någon ganska ofta och småbarnspedagoger har nog en ganska stor vana att först kolla av innan de får panik. Men det innebär ju som sagt inte att man inte gör felbedömningar och  självklart är det beklagligt varje gång det blir så. 
  • hammarhajen
    moruri skrev 2013-12-10 18:58:51 följande:
    Hammarhajen: är du lite efterbliven eller? Ungen spydde och ville bara ligga ner efteråt, det är väl för fan självklart att man ringer ambulans då, ingen snack om saken, ber till gudarna att det inte kommer jobba folk som dig på mina barns förskolor!!!
    Varför så himla hård i tonen? Får man ens kalla andra för "efterblivna" på ett forum..?

Som jag uppfattade TS ringde de föräldrarna på en gång och barnet började kräkas en stund senare. Att vilja ligga ner direkt efter en olycka är ganska normalt, även om olyckan är liten. Barn vill gärna ligga ner även om de t.ex. stukat handleden, så själva liggandet är i sig inget jättetydligt tecken på livshotande skada. 

Och nej, för mig är det inte SJÄLVKLART att ringa ambulans om någon kräks en stund efter huvudskada. Däremot är det en självklarhet att ringa t.ex. sjukvårdsrådgivningen och be om råd. De kanske säger att ambulans är det bästa när jag beskrivit läget och då ringer jag självklart en sådan. Men annars har jag som sagt fått lära mig att man kan åka in till akuten själv så länge man inte varit medvetslös och om det inte finns risk för andra skador. Ambulans ringer man när barnet behöver akut vård under transporten och/eller om barnet måste under läkarvård så omgående att minuter räknas. Annars åker man själv så snart man bara kan. Om du nu anser att det är "efterblivet" att göra så får jag väl skylla på de sjuksköterskeutbildade som hållit HLR-kurser på mina olika jobb. 

Jag säger inte att förskolans pedagoger gjorde rätt bedömning (för åttonde gången?) Jag försöker bara förstå vad som kan ha hänt. Tycker det är en trevligare inställning till livet och medmänniskor än att polisanmäla misstag och kalla andra efterblivna. Men vi väljer alla hur vi vill tänka om andra... 
  • hammarhajen

Suck. Alla ni som skriver till mig och syrligt berättar att hjärnskador kan vara livshotande. Tack, det vet jag. Jag har också skrivit i varje inlägg att personalen nog gjorde en felbedömning. Om man nu orkar läsa det jag skriver.

Det enda jag vill ha fram  till alla som skriker polisanmäl och flytta barnet och ansvarslösa idiotpedagoger som inte ringer ambulans på stört, det är att det trots allt ÄR svårt att bedöma skador. Ingen vuxen såg och ingen av oss här VET hur barnet såg ut när personal kom till platsen - inte ens TS.

Att barnet EN STUND SENARE mådde uppenbart dåligt behöver inte innebära att barnet mådde SÅ uppenbart dåligt PRECIS EFTER FALLET. Därför är det lätt hänt att felbedöma, resa barnet upp och kanske ställa en icke genomtänkt fråga om mellanmål. I alla fall jag inser att det kan hända mig hemma också. Reaktionen kommer ofta ett par minuter efter en olycka. Gråta och skaka är vanligt efter också ofarliga små olyckor. Bli blek, må illa, kräkas och verka frånvarande är däremot illavarslande tecken, men de KAN ju ha uppstått gradvis efter säg ca 10 minuter när man redan ringt föräldrar. Personalen ringde ju också föräldrarna direkt och kollade om de kunde ta barnet till akuten. 

Och kräkning vid slag mot huvudet är faktiskt i sig ingen anledning till just ambulanstransport till sjukhus. Transport omgående, ja. Men kan man åka i egen bil och det inte handlar om många mil så brukar man rekommendera egen bil. 

Jag förstår faktiskt inte vad man får ut av att skriva att folk är idioter, empatilösa, inte borde få arbeta med barn och att de är efterblivna. Känns det gott inuti er? Jag försöker inte försvara förskolan (för tionde gången), bara förstå hur situationen kan ha uppstått. JAG mår inte bra av att hata och vara jättearg jämt, därför vill jag gärna försöka förstå även om jag självklart kan tycka att något är illa skött. Men om ni som kallar mig efterbliven (för att jag lyssnat på sjukvårdsutbildade) mår bra av det, så varsågoda. Jag har väl gjort er dag lite bättre när ni upprepade gånger fått vräka ur er hur elak och korkad jag är. 

• hammarhajen
    Sjöstjärna1 skrev 2013-12-11 15:24:49 följande:
    Hammarhajen: Vi ifrågasätter bara ditt resonemang kring en akut situation.
    Sedan behöver man inte vara spydig här!
    Alla får ha sina tankar och åsikter. Men då måste man vara beredd att bli konfronterad.
    Jag vill ju bara få dig att förstå allvaret. Jag blir ju lite skrämd att du själv jobbar på förskola och inte skulle ringt 112 i denna situation.
    Har jag någonstans skrivit att jag inte skulle ringt en ambulans i just det här läget? Visa mig gärna var i så fall. 

Jag förstår allvaret, jag är inte dum. Jag tål också att bli konfronterad. Men det är FORTFARANDE betydligt lättare att förstå allvaret efteråt, när man vet omfattningen av skadorna, än precis då olyckan har hänt och då man själv inte såg fallet. Finns ju också akutläkare som felbedömer patienter på grund av diffusa symtom. Återigen - självklart är det inte bra att felbedöma. Men barn ramlar, barn slår sig, barn reagerar mycket olika på både pyttesmå skador och allvarliga trauman. Har man inte sett olycka ÄR det jättesvårt att veta och man kan inte ringa ambulans direkt varje gång ett barn faller för att gardera sig. Barn faller ju flera gånger om dagen på förskolan, i mindre olyckor (de snubblar, krockar, lär sig gå, klättrar). Nu VEEEEEET jag att det visade sig vara allvarligt den här gången, men även ett fall från lägre höjd (typ att barnet snubblar) kan ge inre skador om man har extrem otur. Och ett fall från tre meter kan sluta med bara ett blåmärke. 

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att jag inte försvarar förskolan. Bara att jag trots allt kan förstå att man kan felbedöma en situation. Att förstå och tycka att något är riktigt och bra är två mycket olika saker. Men jag ger upp detta nu. Känns som att vissa verkar vilja läsa in att jag är elak och ointelligent och som sagt: Tyck det den som vill. Kan jag glädja någon med det lilla så varsågod...
  • hammarhajen
    mammalovis skrev 2013-12-13 16:59:13 följande:
    johanna aa: Jag läste ditt förslag om att sätta staket runt träd ... har du funderat på att barn även kan klättra på staket??

Det går inte skydda barn mot allt då de hela tiden kommer på nya ställen att klättra på, hemma såväl som på förskolan. Jag har fått höra om barn som fått platt-teven över sig mm hemma (jag hade detta barn på förskolan). Så det finns många möjliga och omöjliga saker att skydda barn mot.

Efter denna tråd tyckte jag det vore intressant att se vad som står på 1177 (en pålitlig sida) om hur man SKA hantera om människor faller från en höjd. Jag orkade inte leta så länge, men jag hittade inget på fallskador hos barn mer än hur man ska förebygga innan i olika åldrar. På hjärnskakning fanns det inga krav att man ska ringa ambulans, utan bara när barn ska besöka sjukhus så som  jag tolkade det.

Så hjälp mig hitta pålitlig information!!! Så kan vi utgå från samma handlingsplan och inte bara tyckande eller vad sjukvårdskunniga fått i sin utbildning. Rimligtvis borde det finnas lättåtkomlig information!
    Du tycker inte att 1177, hjärnskakning.se och sjukvårdskunniga ÄR bra källor och pålitlig information?

Du kanske helt enkelt får tugga i dig att det inte finns någon allmän rekommendation att ringa ambulans på en gång vid just fall? I en del lägen behövs det SJÄLVKLART ringas på en gång, men kanske inte i alla...
  • hammarhajen
    Ess skrev 2013-12-12 07:31:40 följande:
    Grejen är den att det är så dags att inse efteråt vad man skulle gjort. Jobbar man med människor/levande varelser, så chansar man inte, definitivt inte med något som ligger långt utanför ens kompetens. Man ringer 112 och ser till att få filtar hämtade, både för chocken och för att hon inte ska frysa. 

Jag förstår inte föräldern heller som påstods vara där när hon föll. Hade jag varit den föräldern, så hade jag ringt 112 och hindrat personalen att dra upp henne.
    Just att det var en förälder där som inte heller propsade på att ringa får mig att tro ännu mer på att fallet inte såg så allvarligt ut. Det ÄR verkligen jätteolyckligt när fallskador visar sig vara allvarliga i efterhand, men sådant kan hända den bästa. 

Därför kan man inte heller inga 112 DIREKT och VARJE gång ett barn faller. Barn faller varje dag (tänk bara på barn som lär sig gå!) och vi kan inte behandla ALLA olyckor som potentiellt livshotande. Självklart ska man ringa ambulans om man på allvar tror att en olycka är väldigt allvarlig. Självklart, självklart, självklart.
    Men skulle man ringa "för säkerhets skull" varje gång ett barn KAN ha inre skador skulle man helt enkelt behöva ha en ambulans i varje barns hem alltid. Ett barn KAN få inre skador av ett fall från 2 decimeters höjd också, om barnet har maximal otur. 
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan