Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan
Angående alla inlägg om att förskolan brister då de inte omgående ringer ambulans:
Från barnsjukhuset Martinas hemsida:
När ska man söka vård?
Om barnet, efter ett slag/trauma mot huvudet blir
slöare och ger sämre kontakt, ska du söka läkare för
akut bedömning.
Förlorar barnet medvetandet genast efter slaget eller
senare, ska du ringa 112 och begära ambulanstransport
till akutmottagning.
Har barnet vaknat upp ur sin medvetslöshet ska du åka
till en akutmottagning för bedömning, även om
medvetslösheten var kortvarig.
Har barnet fått olika stora pupiller ska du åka till en
akutmottagning. Läser man dessa råd, från sjukvården, och den information som finns TS gjorde personalen inget fel som väntade med ambulans. Ringer man föräldrarna på en gång och de säger att de kan komma "direkt" (kan ju för många föräldrar ta max en kvart) och ta med barnet till akuten behöver man inte skrämma upp barnet ytterligare med en ambulans om det inte är avsvimmat. När personalen kom fram kanske barnet redan rörde sig så mycket att (vred sig, barn är i allmänhet knappast stilla när de har ont) att personalen i ett stressat läge trodde att det var för sent att fixera nacke osv.
Många barn skakar för att de blir rädda, många skakar också om de t.ex. klämmer ett finger. Jag menar inte att förminska skadan, men det kan vara svårt att bedöma olyckor som personal. Ofta kan barn verka ganska OK först, även om de har ONT och gallskriker så kan det se mindre allvarligt ut så att säga. Och sedan kommer symtomen efter en stund. Barn kan ju verkligen gallskrika av ett klämt finger också. Personalen sa ju att de inte såg vilka kroppsdelar som slog i backen först och HADE det varit så att kroppen tog emot så hade ett såpass lågt fall kunnat sluta med bara några blåmärken och rädda känslor.
Ni som är förbannade på frågan om mellanmål - det kan vara ett sätt att kolla status bara. Förmodligen vill inte barnet, men det HÄNDER att barn torkar tårarna ganska snabbt om man lockar med något roligt. Ett fall från 1,5 meter behöver som sagt inte vara så farligt, inte om rumpa och armar kommer först, oftast går det ganska bra skulle jag säga. Nu var det illa den här gången, men det är som sagt svårt att veta som vuxen om man inte ser själva nedslaget och det kan ta en stund innan bulor och annat syns.
Som sagt, jag säger inte att personalen gjorde rätt. Men inte heller nödvändigtvis jättefel. Och jag skulle tro att sjukvårdsrådgivningen hade frågat om föräldrarna hade möjlighet att själva åka till akuten med barnet om det inte haft ont i ryggen och om det var vid medvetande och redan hade rört sig mycket efter ett fall.